• Mamma080413

När satt era barn?? prematur.

hej.
    Jag har två tvilling killar på 6mån (4 korr).
    De jag undrar är när era barn kunde sitta själva? krypa? gå?
    vända sig till mage/rygg regelbundet?

Vore kul att veta..

• Svar på tråden När satt era barn?? prematur.
  • Mamma till bröderna bus

minns inte allt.. men sitta gjorde han vid 8 månader, krälade fram samtidigt, kröp vid 9 månader, gick vid 14 månader. vända sig kommer jag inte ihåg, min son är 2 år (född i v33+3).. Nu är han ikapp storleksmässigt och utvecklingsmässigt (visseligen redan när han började gå)

• NikiL

Min son är också 6 mån (4 korr). Han sitter ännu inte utan stöd. Vid 4 mån (2 korr) kunde han vända sig från mage till rygg. Nu först kan han vända från rygg till mage, men verkar ha "glömt" den tidigare vändningen.

• MsBeauty

Min son är 5 månader korrigerat och kan snart sitta utan stöd. Kryper eller går gör han inte än..

• sofiiin

Min son är född i vecka 34 (1835g) och han rullade över från mage till rygg när han var 3 månader. Han satt när han var 6 månader o nu är han 8,5 månader och lärde sig krpa för 2 veckor sedan :)

• Basses mamma

Lyfte huvudet i magläge: 4(1),5 månad

Vände sig från rygg till mage: 6(3),5 månad

Satt utan stöd: 9(6) månader och 3 veckor

Satte sig själv från liggande: 11(8) månader

Kryper: vilken dag som helst, ålar fram i en väldig fart och tar krypsteg emellanåt. (11(8) månader)

Sonen föddes i vecka 26+3.

• Molly i Skåne
    Basses mamma skrev 2008-10-15 20:03:57 följande:
    Lyfte huvudet i magläge: 4(1),5 månad Vände sig från rygg till mage: 6(3),5 månad Satt utan stöd: 9(6) månader och 3 veckor Satte sig själv från liggande: 11(8) månader Kryper: vilken dag som helst, ålar fram i en väldig fart och tar krypsteg emellanåt. (11(8) månader) Sonen föddes i vecka 26+3.
    Åh, vad han är duktig lillen!Glad
    Min kille sitter utan stöd (nu pratar vi sekunder...) och är 9 mån (6 korrigerat)
    Men han kan INTE vända sig- det gick första helgen vi var hemma från mage till rygg, men har inte setts till sen dess. Läkarna säger att det nu beror på dels hans sjuka lungor-dels på att han har knapp.
    Men en tand har han fått!
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Basses mamma
    Molly i Skåne skrev 2008-10-17 14:40:29 följande:
    Åh, vad han är duktig lillen!Min kille sitter utan stöd (nu pratar vi sekunder...) och är 9 mån (6 korrigerat)Men han kan INTE vända sig- det gick första helgen vi var hemma från mage till rygg, men har inte setts till sen dess. Läkarna säger att det nu beror på dels hans sjuka lungor-dels på att han har knapp.Men en tand har han fått!
    Det förstår jag att han inte vill ligga på mage då! Att S förmodligen har lindrig BPD upptäckte läkaren först när han lyssnade på hans lungor när han låg på mage. Det blir ju mycket jobbigare att andas då. Och att sedan precis fått knapp inopererad kan ju inte göra saken bättre.
    Visst är det kul med första tanden! Bara att plocka fram tandborsten och tandkrämen då!
  • lappstockholmska

Kommer inte ihåg exakt, men jag tror att det var ca9 mån (7korr.)Han var ganska sen med det mesta (även om man räknade korr.) men sen när han väl lärde sig att gå så "exploderade" allt och nu vid dryga två tycker jag att han är tidig i utvecklingen, pratar väääldigt mycket och långa komplicerade meningar. *stolt*

Svar på tråden När satt era barn?? prematur.