• Jossan

jag får inte stå med på lägenhetskontraktet.....

tydligen har bostadsbolaget en 3 års regel dvs man måste bo ihop i 3 år innan man får stå på kontraktet båda 2...
    Att vi har barn ihop spelar ingen roll..
    Om jag och sambon skulle göra slut skulla jag tekniskt sätt om han vill vara elak hamna på gatan.. han kan ta boendet om sonen eller välja att slänga ut oss båda på gatan.. få seperationer går bra till...

Jag har en minimal chans att skriva mig på lägenheten tidigare men den vär rätt minimal och kräver en massa papper som när jag skrev mig på samma adress som honom etc..jag ska försöka men vad gör man om man skulle hamna på gatan? Inte för vi planerar att göra slut men man vet ju inte vad som händer..

kram J

kram J

• Svar på tråden jag får inte stå med på lägenhetskontraktet.....
  • wellah

detta löser ni med samboavtal, testamente osv. Lägenheten är skaffad för gemensamt bruk och du är ju skriven där. Med ett samboavtal är jag 99% säker att du har lika stor rätt till lägenheten som din sambo vid ev separation!

• Jossan

wellah
    jag undrar det för inom skulle seperationen bli innan 3 års regeln gått igenom så skulle jag inte få skriva mig på lägenheten och sambon skulle på det sättet stå för min lägenhet och inte få någon själv.. tror inte dom på bostadsbolaget bryr sig om ifall vi har ett sambo avtal eller inte...

• ming

Han kan ju inte alls tekniskt sett slänga ut sig på gatan även om du inte står med som kontraktsinnehavare, eftersom enligt sambolagen har båda två lika stor rätt till bostaden om man har skaffat den för gemensam bruk, oavsett vem som står på kontraktet.

• piffan

Men vad är det för konstig regel,aldrig hört talas om,vi står båda på kontraktet trots att vi inte varit sambo i 3 år.Vi va tvungna att båda stå,här fick inte bara en av oss stå på kontraktet??

• Jossan

ming men någon måste flytta om man separerar och den enda som kan bo kvar vore ju han...
    detta blir ännu mer förvirrande.. vad händer då om jag vägrar flytta.. ?

• Jossan

piffan
    jag vet inte bostadsbolagen här har sina egna regler...

• JsN
    Oavsett vilket så kommer han ändå troligtvis att anses ha större behov av lägenheten än du.
  • Beloved

skriv ett avtal mellan er, svårare än så är det inte

• Jennaz

Ett tips. Ta kontakt med hyresgästföreningen.

Får en hyresägare verkligen ha sådana regler?

• Lalalong

Jossan
    Jag läste i hyresgästföreningens tidning för ett tag sedan ett bra tag sedan för visso) att det inte spelar någon roll vem som står på kontraktet. Om man bott tillsammans i lägenheten så är det den som har störts behov utav den efter en seperation som har rätt att bo kvar.
    Har ingen aning om vem som bestämmer vem som har mest behov, men så stod det i alla fall.
    Tycker det är så konstigt att du inte får stå...... Varför inte lixom?

Tycker också du ska kolla med hyresgästföreningen!

Svar på tråden jag får inte stå med på lägenhetskontraktet.....