• Magda73

Jag räcker inte till! Kan inte sitta känguru dag och natt på sjukhuset!

Hej!

Måste bara få skriva av mig lite och kanske få råd och tips från andra som varit eller är i samma situation. För 2,5 veckor sedan fick jag en son som förlöstes i vecka 25. Han ligger i respirator och har gjort några försök till cpap.

Vi är på sjukhuset med honom dagtid och sitter i känguru ca 5 timmar/dag och tar förståss hand om honom med matning, blöjbyten etc också när vi är där. På eftermiddagen/kvällen (efter 16) är vi hemma med våra andra två barn för att livet ska bli så normalt som möjligt för dem. Vi ringer oftast till sjukhuset två gånger på kvällen. Den här lösningen har fungerat bra för oss men livet som prematurförälder har börjat sätta sina spår. Vi är jättetrötta och nedstämda. Känner att vi inte räcker till någonstans.

Idag sa läkaren att han tyckte att vi borde sitta mer i känguru, även på kvällar och nätter! Jag blir alldeles kallsvettig! Jag orkar knappt som det är nu med flackande hit och dit, pumpande etc etc. Att jag ska halvsova på IVA med sonen på magen till ljudet av respiratorn, larm och skrikande bebisar på salen gör att jag får kalla kårar. Jag kommer inte att palla! Kängurumetoden i all ära men vårat dagliga liv k a n ju inte stanna upp. Ok om det var vårat första barn men nu har vi två till därhemma. Jag blev så paff när han sa det där, känner mig dålig och otillräcklig som förälder, så jag sa ingenting. Nu efteråt mår jag bara dåligt. Det råder verkligen känguruhysteri på vårat sjukhus!

Någon som känner igen sig? Hur har ni andra, som har syskon hemma, gjort? Vi har inga möjligheter till barnvakt heller, det är bara vi. Känner mig ledsen och som världens sämsta morsa

• Svar på tråden Jag räcker inte till! Kan inte sitta känguru dag och natt på sjukhuset!
  • Minxy

Har inte nån erfarenhet av det du skriver om, men det hela låter väldigt jobbigt, både psykiskt och fysiskt

Hoppas någon annan kan ge dig tips och hjälp!
    Lycka till *kram*

Leo kom till oss 16/2
  • kengru

Jag hade som tur var inga syskon hemma när vår son låg på neo, men jag känner igen det där med att man inte räcker till, o antar att känslan är ännu starkare när man har flera barn.
    Tala med din läkare om det, eller med din kontaktsjuksköterska. Kanske kan du o din man turas om, att han stannar hemma en dag medan du är på neo, o så byts ni av.

• Hemliga 72an

Min son föddes bara 8 veckor för tidigt så jag har inte sen erfaranheten ni söker. Är ensamstående så min minsta som inte ens har sin far i Sverige fick vara i stödfamilj under tiden på sjukhuset. Dom ställde upp bra och kom in med henne och ringde varje dag. jag åkte hem med lillebror efter 12 dagar. Hoppas ni klarar av allt! Kram

• Hemliga 72an
    SandraS skrev 2008-10-13 19:51:24 följande:
    Vad menas med känguru?
    Man har barnet på sin nakna kropp innan för kläderna så det får ens ksroppsvärme.
  • kengru

SandraS; man sitter med barnet i famnen flera timmar åt gången, som en känguru som bär omkring på sitt barn.

• kengru

TS, Jag födde i v.24+1 i Uppsala o flyttade sedan till FAlun, var "ligger" ni?

• mamma på vift
    SandraS skrev 2008-10-13 19:51:24 följande:
    Vad menas med känguru?
    Man sitter hud mot hud, barnet oftast i grodposition på mammans/pappans bröst.
    *Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • Magda73
    kengru skrev 2008-10-13 19:53:35 följande:
    TS, Jag födde i v.24+1 i Uppsala o flyttade sedan till FAlun, var "ligger" ni?
    Uppsala, där man just nu har känguru-konferens

Hur lång sjukhusvistelse hade ni?
  • Einstein

"Känner mig ledsen och som världens sämsta morsa"

Jag förstår att den känslan kommer, men i mina ögon är det tvärt om! Du sitter flera timmar med ditt barn, snacka om uppoffring! Det är något som man bara är beredd att göra för sina barn. jag tycker du är en supermorsa! Tänk på att detta är för en kort period i ditt och dina barns liv.

Svar på tråden Jag räcker inte till! Kan inte sitta känguru dag och natt på sjukhuset!