augustin skrev 2008-10-12 16:08:39 följande:
Men vad är kriterierna för att tex arbeta som teckenlärare?? Måste man ha behörighet på högskola PLUSS 2 teckenspråk?? Vet du det?? OCh vad var det med skolan som fick dig att avstå tolkeriet?
Det är väl lite som med andra skolor, det finns en massa kriterier, men det är inte säkert att nån av de sökande uppfyller dem

Exakt vilka de är vet jag inte, men jag vet att det fanns lärare som både var utbildade tsp-lärare och inte. Jag tror inte man behöver kunna flera teckenspråk om inte utbildningen specifikt lär ut flera. Där jag gick fick man på tolknivå lära sig att översätta engelskt tal till svenskt teckenspråk också, och engelskastudierna skedde på universitetet som komplement till teckenspråksstudierna som skedde på folkhögskola. (Även om den tekniskt är en högskoleutbildning)
Jag vill säga också att jag inte var ensam i min klass eller i årskursen under oss att tycka att utbildningen lämnade en hel del övrigt att önska. Så det är inte bara personlig bitterhet
Jag kände att mycket i undervisningen var väldigt godtyckligt. Man kunde inte få besked om vad man förväntades kunna, det verkade som att lärarna hade beslutat sig i början av utbildningen för vad man kunde och sedan vägrade att omvärdera det. Jag ställde till exempel väldigt sällan frågor på vad tecken betyder, eftersom jag hade ganska stor teckenförståelse. Däremot fick jag ganska dåligt självförtroende och presterade sämre. Jag blev långsammare eftersom jag inte litade på mig själv utan tänkte ett varv extra innan jag tecknade.
Det blev inte bättre av att lärarna var från olika delar av landet och vissa tecken skilde sig åt en del. Så lärde man sig ett lokalt tecken av den ena accepterades det inte av den andra, som då rättade en, och sedan fick man rättelse av en tredje.
Det var väldigt mycket som kändes konstigt och fel med den utbildningen, och jag tappade helt lusten att använda teckenspråk ett tag.
De tkänns lite svårt att svara, det handlar ju om så mycket, men fråga gärna