• Johbe

7-sits minibus

Funderar på ny kärra, måste ha större då familjen växer.

Vad kan rekommenderas i 7-sits klassen? Jag har varit in och kollat på en Opel Zafira 1.9 TDi och den verkar ju helt okej. Men nån som har erfarenheten jag saknar och åsikter kanske?

Finns ju alternativa 7-sitsar oxå, andra märken, rekommendationer?

• Svar på tråden 7-sits minibus
  • Angelven

Peugeot 807.

Smidig, bekväm, rymlig.

Fördelen är att vuxna/tonåringar kan sitta bekvämt på alla platser, det är "äkta" minibuss.

Alla säten kan plockas ur, lastar 3 kbm då (ca 2 ggr en vanlig kombi).

Vi har en 2.2 ST Pack (massa lull-lull) och har aldrig ångrat oss.

Men provkör! Och var inte rädd för storleken - ytmässigt på vägen är de som kombis (min är 10 cm kortare än en 9-5 och 5 cm bredare - backvarnare och fällbara speglar hjälper förstås)

• Rocker

Har ju aldrig letat själv men min arbetskamrat har en Opel Zafira OPC, riktigt trevlig liten familjeracer

• Cyberdansken

Citroen C8 skulle jag ha köpt om 7 säten räckte.

• Angelven

Cyberdansken - det är samma bil som 807'an

Skiljer bara klädsel och klistermärken...

• Cyberdansken

Jag vet, men har alltid älskat Citroen! Hade en GS engång (turbo) bästa långfärdsbilen jag ägt.

• Wasberg

tja finns ju en hel del

Amerikanska;
    Pontiac Transport
    Chevrolet Trans Sport
    Chrysler Voyager
    Ford (kommer inte ihåg vad den heter)
    Dodge eller Chevrolet van (hitop)

Europeiska förutom redan nämna;
    Seat Alhambra eller VW Sharan
    VW Caravelle eller Multivan
    Ford Tourneo
    Land Rover
    Range Rover
    Ford Galaxy
    Japsar,
    Toyota Hiace
    Toyota Picnic
    Toyota Previa
    Mitsubishi Space Gear
    Mitsubishi Pajero
    Mitsubishi Grandis

sen finns de

• Proxon

Fiat Yllyse 2,0 El. Superbil som bara går & går.

Samma som Pirragutt & Sittoträng.

• hanssons

Toyota Previa kan jag varmt rekommendera. Köpte ingen själv eftersom de är svåra att få tag i (brukar ofta säljas innan de kommer in i hallarna). Driftsäkerheten och relativt billig att serva. Den previa som jag tänker på är från årsmodell 2001 och uppåt (slutade tillverkas 2005 på europeiskt marknad). Antispinn finns som standard och trpunksbälte på samtliga platser från 2002 (har jag för mig - är dock osäker på om stol 6-7 har trepunktsbälte). Den finns endast med ett motoralternativ - 2.3 liter - manuell eller automatisk växellåda. Bensinförbrukningen mellan automat och manuell låda är störra än på många andra modeller, därför letade jag efter en Toyota Previa med manuell låda. Opel Zafiran har lite mindre "busskänsla" har jag för mig. Jag hade valt Toyotan för främst driftsäkerheten. Kan hålla med om att det finns roligare motoralternativ från andra tillverkare men man tar sig fram även med denna motor. Prova så får du se... man ska trivas i bilen också!

• 3xE

Jag avråder dig från att köpa 1 hyndai trajet, värsta skitbilen. Har själv en sån bil och har haft den på verkstad varje månad i ett år.

• Maiden69

Köpte en Chrysler Voyager i somras. Är väldigt nöjd med den. Tittade på flera i klassen men voyagern var den enda som hade ett ordentligt bagageutrymme med samtliga stolar på plats.

Svar på tråden 7-sits minibus