• JeaChr

När man inte är överens (långt och rörigt).

Hej.

Måste få skriva av mig lite.

Jag har min son boendes hos mig varannan vecka och min sambo är då styvpappa (som i sin tur har 2 egna barn som är utflugna så gott som).

I morse hände det en grej som jag reagerat starkt på och det är när sambon "inkräktar på min mammaroll" eller hur jag ska förklara det.

Grejjen var att min son är sjuk, så som jag anser det. Var in för att väcka honom 6 i morse och han hosta och slemma (vilket började redan i går på dagen). Så jag tog beslutet om att han nog får stanna hemma från skolan idag (han är 7 år). Ringer och sjukanmäler honom och ringer mitt jobb och säger att jag blir hemma med honom.

När sambon sedan kommer upp vid 7 tiden så blir han arg på mig för att jag inte låtit sonen komma upp och vara uppe en längre tid på morgonen och känt efter hur han egentligen mår, för det är så han har uppfostrat sina barn att göra.

Där känner jag mig oerhört kränkt faktiskt. Han mer eller mindre ifrågasätter mitt beslut och hur jag kan fatta ett sånt beslut utan att sonen egentligen vart uppe nämnvärt.

Vi har bara vart sambos 1 år och under det året har sonen endast vart hemma från skolan 1 gång för magsjuka så jag känner inte riktigt att han är den som är rätt person att avgöra när min son är sjuk eller inte.

Känner mig kränkt i min mamma roll och när någon går in på hur jag fattar beslut som mamma och anser att jag gör fel när jag själv anser jag gör det bästa för min son då blir jag ledsen.

Överreagerar jag eller?

• Svar på tråden När man inte är överens (långt och rörigt).
  • häxvrål

Du överreagerar nog lite, men det var dumt av din sambo att bli arg också. Han kanske har andra erfarenheter med sina barn bara.

Jag vet hur det är hemma hos oss. Vi har haft en tjej som gärna stannar hemma från skolan bara hon är det minsta lilla förkyld. För henne har vi faktiskt också kört med att hon måste gå upp, äta lite frukost och sedan tar vi et beslut. Man är faktiskt mer hostig/snorig när man vaknar, och efter ett tag uppe och efter lite dricka kan det bli bättre. Vid feber är det så klart att hon är hemma dock.

• häxvrål

Var inte riktigt klar Din sambo kanske har haft erfarenheter av ett barn som liknar vår tjej. Som gärna överdriver sina sjukdommar lite, och därför har haft ett liknande tillvägagångssätt.

• Calles matte

Tycker att din sambo hade rätt att säga sin åsikt (att din son kanske borde ha kommit upp och känt efter en stund innan ni, dvs du och sonen, tog ett beslut) men så som du uttrycker det så låter det som att det är han som överreagerat om han blev arg. Han måste få ha sin åsikt och du din åsikt. Beslutet är ditt i egenskap av förälder men man bör kanske vara öppen för att diskutera med sin partner även när det gäller saker som ingår i ens föräldraansvar då man lever tillsammans som en familj.

• Jenny70

Jag har själv 2 barn, 12 & 13, som jag kan undra ibland om dom bara inte är lite "inbillningssjuka/skoltrötta".Samtidigt tycker jag dom är så pass stora att dom får ta lite av det ansvaret själva - att känna efter om dom verkligen inte kan gå i skolan. Svårt att tvinga iväg dom när dom säger dom har jätte, jätteont i huvudet tex. Ibland kan jag känna att dom kanske verkligen behöver en dag hemma, i lugn och ro. Det är svårt det där.

Oavsett vilket så känner jag att det är väl jag som avgör det, som mamma! Eller pappan, naturligtvis. Jag hade oxå blivit duktigt irriterad om någon skulle ifrågasätta mitt beslut!

Svar på tråden När man inte är överens (långt och rörigt).