• MinEmPsi

Till er som måste äta trombyl vid nästa graviditet..

Hej!

Vid nästa graveditet så kommer jag få äta trombyl (tror det heter så..) samt ta sprutor i magen då jag förlorade min dotter pga proppar i moderkakan.

Hörde av en bekant igår att när de ska börja försöka till ett syskon till deras ängel så måste de börja äta de tabletterna och sen när plusset kommer så ska de direkt ta sprutorna.

Frågade min doktor för halvår sedan ifall jag måste äta något innan dagen vi börjar försöka men han sa nej.
    men nu blir jag lite orolig eftersom hon var tvungen och äta innan de började försöka!

Ringde till överläkaren idag men de hade precis stängt för dagen!

men tänkte bara höra hur det var för er!
    var ni tvungna att äta de tabletterna när ni började försöka eller fick ni det samband när ni plussade?!!

• Svar på tråden Till er som måste äta trombyl vid nästa graviditet..
  • LC77

Hejsan,

Vår dotter dog också pga flera proppar i moderkakan, som även var alldeles för liten. SLutligen lossnade den även delvis. En mängd prover togs och de visade att jag inte hade någon ökad benägenhet att bilda proppar eller något annat som kunde förklara varför det blev som det blev.

Efteråt läste jag allt jag kom över om liknande fall, och hade även kontakt med ett par andra mammor som förlorat barn pga samma orsak. Och det visade sig att det varierar rejält i olika delar av landet vilken behandling man rekommenderas under nästkommande graviditet. En tjej (som inte heller hade någon ökad proppbenägenhet) rekommenderades Trombyl redan från ägglossning, och sedan sprutor. En annan bara Trombyl. Och så jag som själv bad om Trombyl. Läkarna tyckte först att det inte behövdes, men efter lite tjat från min sida så fick jag som jag ville.

Jag har fått två barn sedan vi förlorade vår dotter, och ena gången började jag äta Trombyl i v.12 (om jag minns rätt), andra gången i v.6. Båda moderkakorna var stora och fina utan proppar.
    Jag är ätit 75 mg x 1 tills en vecka innan planerat snitt.

Inboxa gärna om du undrar nåt mera. Önskar dig stort lycka till med att få ett syskon till er lilla dotter.
    Kram, Lina

• maraug

Vilken jättebra tråd. Den här skall jag spara. Förlorade också min ängel David av samma skäl som ni dvs infarkter i hela moderkakan och skall äta trombyl och ev. ta fragmin sprutor nästa grav men inte förrän fr.o.m v. 10 och framåt. Men jag har också hört om att råden varierar från landsting till landsting och hört om en del änglaföräldrar som äter trombyl från start. Enligt min läkare så finns det inget belägg för att det gör någon skillnad men på en direkt fråga från mig om det skulle vara farligt att börja äta från start så sa hon nej. Så jag tänker börja när jag plussar men inte innan. Fast lite osäkert är det ju dock eftersom trombyl innehåller acetylsaletylsyra som ju inte rekommenderas för gravida att äta. Så förvirringen finns onekligen kvar...

Kram Maria

• maraug

tips: trombyl är detsamma som barnalbyl som du kan köpa receptfritt på apoteket.

• Andwil

Hej

Jag liksom du förlorade min son pga blodproppar i magen. När jag sen blev gravid igen började jag äta trombyl direkt efter pluset på stickan och åt det hela graviditeten dock tog jag inte några sprutor då de inte ansåg att det behövdes. Det är nog som LC77 säger, det beror nog lite på var man bor. Vi fick dock en jätte fin tjej och en perfekt moderkaka. Jag hoppas det går lika bra för er!

Kram M

• Cinza
    Svar på #2
    Det är svårare att bli gravid om man äter ASA-preparat så jag tycker det låter klokt att vänta tills plusset.
  • lightfish

Det finns en jättebra artikel som det här i en vänta barn tidning: Vi föräldrar Gravid, nr 4 aug-okt s. 60-64. Lennart Blomqvist, Kvinnokliniken i Borås har genomfört en studie gällande just blodproppsmedicin. Just nu verkar det som om de ska genomföra en större studie som innefattar 400 par över 4 år.

Och ja, som en del skriver så börjar man ta medicinen EFTER man blivit gravid och fått det konstaterat att det finns ett levande foster.

• Bajjelen

Jag förlorade min dotter av samma anledning i juli i år. Eftersom hon var så liten och moderkakan också så misstänkte jag felet innan vi fick det bekräftat och hade hunnit läsa på lite.

Jag kommer få trombyl från vecka 12 vid nästa graviditet på egen begäran. Läkaren sa att det inte skadade varken mig eller barnet så om jag kände mig tryggare med det så var det okej!

• anniloo

min moderkaka hade oxå proppar. dom pratade på sjukhuset om att jag kanske skulle få äta blodförtunnande är det det som trombyl gör?

• Didden

Hej!
    Jag förlorade min son i moderkaksavlossning i v.37.
    Visade sig att jag är APC-resistens, har en ökad risk att bilda proppar.
    När jag blev gravid på nytt så började jag med Trombyl i v.5 och med Innohep-injektioner i v.20

Svar på tråden Till er som måste äta trombyl vid nästa graviditet..