• Leilani

Apropå "oförklarlig" barnlöshet...

Jag är ju av uppfattningen att det FINNS en förklaring även till oförklarlig barnlöshet, bara det att forskningen inte har kommit så långt ännu...

Men det jag tänkte ta upp är en sak som kanske inte så många vet angående passagen i äggledarna.
    Jag är själv ett levande bevis på att man KAN ha passage i äggledarna men att de ändå är blockerade!
    Under utredningen gjordes både spolning med koksalt samt röntgen med kontrastvätska och båda visade på passage i äggledarna.
    Därför ordinerades jag kur efter kur efter kur med pergotime och puregon eftersom det ansågs att det var ägglossningen som spökade.
    När jag till sist bytte läkare fick jag veta att man kan ha blockeringar/ärrbildning MELLAN äggstock och äggledare. Alltså fri passage i själva ledarna men äggen kommer inte förbi mellan äggstock/äggledartratt och ledarna!
    Så i mitt fall var ivf enda lösningen, inte så kul att höra efter att ha slösat bort ett helt år på meningslösa hormonkurer...

Nu är ju såklart inte detta förklaringen till ALLAS problem, men eftersom MIN läkare var okunnig om detta fenomen så finns det antagligen tyvärr fler...
    Så om jag med denna tråkiga erfarenhet kan hjälpa någon annan att slippa gå igenom en lång meningslös utredning i onödan så är jag jätteglad!

• Svar på tråden Apropå "oförklarlig" barnlöshet...
  • show must go on

jag spolade äggledarna i våras & allt var OK ..sa dom!
    men hmmm nu undrar man ju !??? :(

• afrodite

Jag är med färdig utredd och har fri passage äter kur på kur pergo men inget händer......Jag vill så gäran ha tid till IVF men vi skall vänta och vänta 21/2 till 3 år sedan kan man ansöka om IVF...Va? stämmer det?

• Leilani

Oj, det låter länge!
    Är du väldigt ung kanske så det är därför de resonerar så...?
    Jag sa ifrån efter 5 pergokurer att jag vägrade fortsätta, mådde så dåligt av dem plus att det inte gav resultat.
    Då fick jag gå över till puregonsprutor i 2 månader, sen skickades remiss till ivf.
    Och därifrån tog det ca 5 månader tills vi var framme i kön.
    Det var en jättejobbig tid, hoppas verkligen du får ivf beviljat!
    Kram!

• afrodite

Jag är 32, men jag mår bra av pergo och känner av att ägglossningen blir något skarpare. Va bra sa han! då får du fortsätta med de ett tag till!! aha.....vi var helt inställda på att vi skulle komma i kön nu...men icke..

• busisen

Hur upptäcktes ärrbildninen om den inte sågs vid
     spolningen ??

Svar på tråden Apropå "oförklarlig" barnlöshet...