Apropå "oförklarlig" barnlöshet...
Jag är ju av uppfattningen att det FINNS en förklaring även till oförklarlig barnlöshet, bara det att forskningen inte har kommit så långt ännu...
Men det jag tänkte ta upp är en sak som kanske inte så många vet angående passagen i äggledarna.
Jag är själv ett levande bevis på att man KAN ha passage i äggledarna men att de ändå är blockerade!
Under utredningen gjordes både spolning med koksalt samt röntgen med kontrastvätska och båda visade på passage i äggledarna.
Därför ordinerades jag kur efter kur efter kur med pergotime och puregon eftersom det ansågs att det var ägglossningen som spökade.
När jag till sist bytte läkare fick jag veta att man kan ha blockeringar/ärrbildning MELLAN äggstock och äggledare. Alltså fri passage i själva ledarna men äggen kommer inte förbi mellan äggstock/äggledartratt och ledarna!
Så i mitt fall var ivf enda lösningen, inte så kul att höra efter att ha slösat bort ett helt år på meningslösa hormonkurer...
Nu är ju såklart inte detta förklaringen till ALLAS problem, men eftersom MIN läkare var okunnig om detta fenomen så finns det antagligen tyvärr fler...
Så om jag med denna tråkiga erfarenhet kan hjälpa någon annan att slippa gå igenom en lång meningslös utredning i onödan så är jag jätteglad!