• Hondjuret

Mannen som talar med hundar- Cesar Millan, vilken

knäppskalle, konstaterade jag senast igår!
    Jag har väl inte varit dunderengagerad men ser ibland hans program och skakar ibland på huvet, ibland fnissar jag - vissa gånger åt hundägarna, andra gånger åt Cesar.
    Men efter programmmet igår med blandrashunden (nån australiensisk vallhund/pitbull) så undrar jag om han är totalt väck?!
    Nu har de satt svensk varningstext innan programmet - att det som visas kanske inte är förenligt med svensk lagstiftning, men nu kanske det är läge att lägga ner skiten helt?

• Svar på tråden Mannen som talar med hundar- Cesar Millan, vilken
  • iii

Nu blir jag nyfiken. Missade det avsnittet. Kan du inte berätta vad som hände?

• Hundtok

Tittade lite slött på programmet igår... Vad var det som hände?

• Pappatilltwins

Ja berätta gärna.
    Jag håller på att läsa hans bok Cesar och hand hundar och den är otroligt bra.

• Hondjuret

Ja vad hände egentligen, det undrar jag med trots att jag såg programmet!
    Ett par hade en blandras inlåst i källarn sen x antal veckor/månader tillbaka (japp!) sen den blivit "knäpp" helt plötsligt vid ett års ålder, börjat attackera allt o alla (utom husse, minst husse iaf).
    Cesar gick ned i källaren, hunden attackerade honom som tokig (med munkorg på), Cesar la ned den galna/aggressiva/hysteriska hunden som sprattlade panikslagen, la lite äpple i hundens munkorg så munkorgen skulle ge "positiva associationer", åkte lite rollerblades med den, och vad mer, tja, jag vet inte?! Hunden hade fortfarande munkorg på sig när Cesar var klar (munkorg inomhus, med bara matte o husse i hushållet) så jag vet inte vad han åstadkom för mirakel den här gången?
    Hundens uppträdande var så sjukt aggressivt så jag fattar inte att de inte var mer bekymrade av vad det var som faktiskt utlöst det från början, hur som helst mådde hunden uppenbarligen skit, men Cesar körde väl mest med sitt vanliga dominanssnack vad jag minns av programmet...Det måste nog ses, jag bara gapade efteråt...typ "vad i...vad hände...vad skulle det föreställa".

• Pappatilltwins

Så Cesar räddade hunden från avlivning alternativt att vara instängd i källaren i resten av livet?
    Hunden slutade väl att attackera?

Kan rekommendera att du läser hans bok. Han skriver flera ggr att det är ett heltidsjobb och inte ngn man fixar direkt. Hur man måste jobba med den dygnet runt året runt och inte ngt som går i en handvändning.
    Hur tv klipper ihop det är väl inte cesars fel.

Tror du borde läsa hans bok.

Hondjuret skrev 2008-10-07 21:23:09 följande:
    Ja vad hände egentligen, det undrar jag med trots att jag såg programmet! Ett par hade en blandras inlåst i källarn sen x antal veckor/månader tillbaka (japp!) sen den blivit "knäpp" helt plötsligt vid ett års ålder, börjat attackera allt o alla (utom husse, minst husse iaf).Cesar gick ned i källaren, hunden attackerade honom som tokig (med munkorg på), Cesar la ned den galna/aggressiva/hysteriska hunden som sprattlade panikslagen, la lite äpple i hundens munkorg så munkorgen skulle ge "positiva associationer", åkte lite rollerblades med den, och vad mer, tja, jag vet inte?! Hunden hade fortfarande munkorg på sig när Cesar var klar (munkorg inomhus, med bara matte o husse i hushållet) så jag vet inte vad han åstadkom för mirakel den här gången?Hundens uppträdande var så sjukt aggressivt så jag fattar inte att de inte var mer bekymrade av vad det var som faktiskt utlöst det från början, hur som helst mådde hunden uppenbarligen skit, men Cesar körde väl mest med sitt vanliga dominanssnack vad jag minns av programmet...Det måste nog ses, jag bara gapade efteråt...typ "vad i...vad hände...vad skulle det föreställa".
  • nbv

mja, hunden blev faktiskt bättre. Tjejen som hunden hatade kunde ju gå ut och gå med hunden i slutet av programmet och han kunde vistas i huset utan att ge sig på någon. Hunden var ett nervvrak och var livrädd. Men så togs hunden också ifrån mamman när den var nyfödd eller vid 4 veckor ålder, minns inte. Hur som helst, för tidigt. Då har den inte heller fått lära sig något av mamma eller av syskon så vad kan det blir? Ingen människa kan väl lära hunden vara.. hund?
    Själv gillar jag Cesar och har lärt mig mycket av det programmet. Tror han valde att ta det lite lugnt med hunden för att han först och främst var tvungen att uppnå något slags förtroende.

Det kan ju ta tid att rehabilitera vissa hundar så munkorgen var nog klokt i det här fallet.

♥ Lia 070831 ♥
  • nbv

tydligen stavar jag som en kratta men strunt i det

♥ Lia 070831 ♥
  • Pikaur

Jag är chockad över att ett så "framåt" och "utvecklat" land som USA inte ens är medvetna om att hundar och djur i allmänhet behöver motion och stimulering (även min hund hade blivit GALEN om vi stängt in honom i ett rum i ett par veckor, vilken normal hund hade behållit sinnet?!?!?...). Jag är även väldigt förtvivlad över att stackel börjat säljas mer och mer på svenska hemsidor.

Vart är hundvärlden på väg?!

• nbv

ja, den där elplasten ja. Enligt programmet skulle den kännas som när vi människor får massage.. det var jag också väldigt tveksam till. Skrämmer man hundar med massage? Tror det känns lite mer än så...

Och självklart blir alla hundar galna av att hållas inlåsta utan motion eller stimulans. Det blir vi också. Och ändå är det alltid samma visa i programmet. Hunden har maaaassa issues och aldrig kommer den ut, kanske en gång i veckan på en 10min runda. Om den har tur..

Vad är det med folk??

♥ Lia 070831 ♥
  • GrönaDruvan

Han har metoder som vi i sverige använt i många många år för att få hundar bättre, han har också metoder som är fruktansvärda. Vissa hundar han "jobbar" med i programmen har problem som i verkligheten skulle ta kanske närmare ett år att få bukt med, men här ser det ut som han ändrar hundar på någon vecka! Det han gör är att skrämma dom, och tror nog flera av dom återvänder till sitt beteende efteråt. Hundarna han har i sin "stora bur" är säkert kastrerade hela bunten och de som inte funkar där avlivas väl, allt för att göra bra tv. Han är säkert duktig, men jag anser att många av metoderna är fel och tycker man ska bojkotta programmet!

Svar på tråden Mannen som talar med hundar- Cesar Millan, vilken