• AnnaBia

Vad kostar det att bygga ett nytt hus?

Hejsan!

Jag undrar om det är någon som vet vad det kostar att bygga ett nytt hus på ett ungefär?
    vad ska man räkna med ?
    Vad tillkommer?
    Hur är det med månadskostnaden för det?

//Anna

• Svar på tråden Vad kostar det att bygga ett nytt hus?
  • Mimmi P

Förstår ju givetvitvis att det här inte alls är svaret du vill ha, men det beror på.

-Hur stort hus
    -Hur ser markförhållandena ut
    -Källare eller inte
    -Enplanns, 1,5 plans eller 2 plans
    -Vilken standard vill ni ha
    -Hur mycket kan ni göra själva
    -Vart i Sverige ska ni bygga

osv osv

Vi har hittills lagt ung 2,4 milj på vår tomt, hus och garage. Tomten är på knappt 2000 kvm ett par mil utanför Stockholm och kostade 400 000 kr. Bra markförhållanden men sluttande tomt så vi fick fylla en massa vilket gjorde grundläggningen relativt dyr. Dessutom fick vi borra brunn och fixa eget avlopp, lite osäker men det gick nog på ca 100 000 kr, vilket  iofs motsvarar ung ansl kostnader till det kommunala nätet om tomten inte redan är ansluten. Huset är på ca 105 kvm med loft, inte speciellt stort alltså. Vi har inte det dyraste i inredningsväg men heller inte det billigaste. Garaget är inte klart men kommer bli i två plan på totalt ca 125 kvm (garagedelen är på ca 70 kvm), lite osäker men tror att vi hittills lagt ca 350 000 kr på garaget. Maken har kunnat göra det mesta på egen hand, garaget har vi bara anlitat folk för grävarbeten och själva gjutningen av plattan. När det gäller huset  så köpte vi en färdig stomme och betalade för att få det klart utvändigt (exkl målning).

Men man kan bygga större för mindre pengar om man vill och har tur med markförhållandena.

Mitt tips är att kontakta husfirmor och entreprenörer och hör er för om priser och underök tomten ni tänkt bygga på ordentligt så det inte bara är lera och ni måste grundförstärka för dyra pengar eller spränga en massa.

• mimmi 1

hur långt är ett snöre?

din fråga går inte att svara på, eftersom det beror på så många olika saker vad huset kostar i slutänden!
    vad kostar tomten?
    hur stort blir huset?
    hur mycket gör man själv?
    hur mycket ska man leja bort?
    vilken standard?
    etc. etc... etc.....

sedan beror även månadskostnaden på vad man lyckas förhandla fram för räntesats med banken!

du ska lägga till vatten o sophämtningsavgift på din månadskostnad, du får förmodligen dyrare elräkning, villaförsäkring, oj, jag har säkert glömt en del...

men som sagt, "vad kostar det att bygga ett hus " är lika svårt att svara på som "hur långt är ett snöre?"

• Fonzan

Håller med det som skrivits tidigare.

Vi håller på att bygga i sthlm....har gjort det mesta själva.
    Det går fruktansvärt sakta emellanåt, men istället så har vi lyckats att inte ha så höga lån.

Våran månadskostnad är 7000 kr + sophätmning mm

Inte mycket dyrare än att bo i lgh för oss, fast istället har vi ju fått stå ut med att bo i en kartong en längre period =)

• Fonzan

Oj kanske skulle varit lite mer konkret.

Vi bor i en skärgårdskommun 20 min från city.

Tomten är 2500 kvm, huset 70+70 kvm.
    Havsutsikt, delvis, strand på andra sidan vägen.
    Har lån på totalt 1,9 milj.
    Har då eget avlopp, borrat egen brunn mm mm...

Då vi köpte tomten fanns ingenting på den...

• Miss Lau

Som redan skrivits är det helt omöjligt att svara på. Men de allra flesta som bygger brukar säga att det blev dyrare än planerat.

• Mimmi P
    Miss Lau skrev 2008-10-06 12:58:01 följande:
    Som redan skrivits är det helt omöjligt att svara på. Men de allra flesta som bygger brukar säga att det blev dyrare än planerat.
    Ja, det glömde jag, om ni tror att ni gjort en bra kalkyl med ordentliga marginaler, lägg på åtminstone 10 % till, man har alltid missat nåt och det är alltid nåt som strular!
  • Fonzan

precis...det blev dyrare än vi tänkt! men vi vill inte ta lån på mer...så ...därför drar allt ut på tiden =)

• Paddil

Tips på en mycket bra sida ang husbygge: www.byggahus.se

Där kan du hitta allt du kan tänka dig i ämnet, handlar också om begagnade hus. Lycka till

• AnnaBia
    Svar på #1
    jag täntke 4rok så litet som möjligt egentligen!
    hur hittar man en tomt undrar jag med? vem kontaktar man?
Svar på tråden Vad kostar det att bygga ett nytt hus?