• MsBeauty

Om 1an är prematur, hur stor risk för 2an?

Hej,

Finns säkert massa trådar om detta, men startar ändå en ny för att kunna ställa mina egna frågor.

Jag undrar om det finns nån statistik på hur vanligt det är att andra barnet blir prematur, om första är det?

Visst går det ofta att stoppa eller fördröja, men menar just att det startar innan BF oavsett när bebisen sen föds.

Känner inte många prematurföräldrar, men alla dem jag känner har haft det så att även andra barnet föddes/var på väg att födas för tidigt. Speciellt om det var så att första föddes extremt tidigt (innan eller omkring v. 28)

Eftersom jag inte vet varför min son föddes för tidigt, är detta ju något som jag är lite orolig över, även om det lär dröja ett par år tills nästa barn kommer.

• Svar på tråden Om 1an är prematur, hur stor risk för 2an?
  • LjubaviMoja

Ja det kan nog vara så nu föddes inte mina alldeles för tidigt. Min dotter föddes två veckor för tidigt och sonen tre veckor. Min kusin födde sin första son 4 veckor för tidigt och dottern 5 veckor för tidigt.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Bliglin

Jag tror att det är helt avhängit orsaken till den tidiga nedkomsten. Om t ex infektion är sk'let så behöver det ju inte ske igen. Men om cervixinsufficiens är skälet så är det väl troligt att det är ett bestående problem som kanske går att komma förbi med cerklage. Även havandeskapsförgiftning brukar ju återkomma. etc etc

• knäppisen

En gång är ingen gång. Två gånger är en vana.
    Gäller i alla fall för de som föder förtidigt utan synbar anledning.

Alla som jag känner som fått ett barn förtidigt, har fått det andra i rätt tid. Jag är då undantaget som bekräftar regeln. Mina barn kommer bara tidigt. Utan orsak.

• Tezza81

jag födde min först ason i v 32+3pga GBS
    å min 2a son i vecla 36+1 oxå pga GBS

så för mig kommer det att vara stor % att om jag får ett 3e barn så kommer det oxå att komma lite tidigare

• MsBeauty

Tack för svar..

Min fråga gäller alltså om förlossningen satte igång för tidigt även med tvåan, oavsett om du blev stoppad eller inte.

Undrar om det finns statistik på hur stor risken är för att föda för tidigt igen...

• hejpa

skulle också vilja veta det. för min del så vet man inte orsaken till varför de kom för tidigt (26+2). kan det vara så att en del helt enkelt inte är skapta för att vara med barn eller? :/

• Lillan7704

Har tyvärr inga siffror att ge dig..

Men vår dotter är född i v. 32 (utan förklaring) och vår son kom på BF+9...
    Jag var övertygad om att han också skulle komma tidigt så from v. 31 (det var då det startade med vår dotter) var jag beredd på att åka in när som helst.... Så det blev en låååång väntan med nr 2!

• Tezz3

Jag har bara ett prematur barn. (Vecka 36+0) men alla mina 3 barn har kommit innan Bf.

• Lovica

Första är född i v36+3 och andra i v 37+2 (tror jag). Båda gångerna startade förlossningarna naturligt.

• mamma2B

enligt min läkare 20-30% risk att föda för tidigt igen om man har fött för tidigt en gång, så man har ju ändå en större chans att det inte händer igen. Jag är nu i v 31+1 med 2:an och vattnet gick i 32+5 med sonen så jag oroar mig helt klart men känns samtidigt skönt att jag är så lång gången!

• SandraM85

Min dotter föddes v 34 sen när jag väntade min son så började prematura sd redan v 22 , så jag var sängliggandes 8 veckor sen så kom han ut v 35.
    Men jag vågar nog inte skaffa fler barn.Ioch med att med sonen så började sd redan v 22 och om jag inte åkt in då och varit sängliggandes och fått medecinerna dom veckrona så kanske han hade fötts v 22.

Svar på tråden Om 1an är prematur, hur stor risk för 2an?