Tänderna skaver vid amning
Har en son på drygt 6 månader, som fick första tänderna runt 4 månader. Han har inte bitit mig, men allteftersom tänderna vuxit har de börjat kännas vid amning. Sedan ett par dagar tillbaka (samtidigt som tre tänder kommer i överkäken) har det blivit mycket värre och tänderna har börjat skava sönder vårtgårdarna och det gör vansinnigt ont att amma (och även en del ont däremellan). Det börjar se inflammerat ut och märkena av underkäkens tänder kvarstår mellan amningarna. Jag tycker att han tar ett stort och bra tag, så vitt jag kan se, så jag vet inte hur jag ska förbättra det. Jag har precis börjat att vända honom med benen åt andra hållet när jag ammar för att flytta tänderna lite. Rejält ont gör det fortfarande, men jag slipper än så länge att svetten rinner av smärta. Andra kloka tips för att få det att funka snart igen? Kan det vara tänderna i överkäken som påverkar, eftersom det funkat bra fram till nu?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 08:51
Följer upp hur det gått om ngn i liknande situation skulle läsa tråden. Skärsåren som uppstod efter ett tag har nu äntligen läkt, den ena sidan läkte först för ngn dag sedan. Testade allt från Herstat till Inotyol och att tejpa ihop såren med steristrip för att underlätta läkningen. Det som för mig visade sig funka bäst var att bara amma "baklänges" (rugbygrepp) medan såren läkte och att smörja med bröstmjölk. Samt att hålla emot underkäken lite på sonen när han tog tag, så att han inte blev för ivrig i början av amningen. Lite bökigt att amma baklänges när man är iväg, eftersom barnet behöver vila på något annat än knäet, men det funkar. Nu har sonen åtta tänder, men ingen av dem känns längre vid amning, så det berodde uppenbarligen på att de nya framtänderna i överkäken kom. Men attans, vad smärtsamt det var under ett antal veckor... Men det går över om man håller ut!