• Ofelia

Tänderna skaver vid amning

Har en son på drygt 6 månader, som fick första tänderna runt 4 månader. Han har inte bitit mig, men allteftersom tänderna vuxit har de börjat kännas vid amning. Sedan ett par dagar tillbaka (samtidigt som tre tänder kommer i överkäken) har det blivit mycket värre och tänderna har börjat skava sönder vårtgårdarna och det gör vansinnigt ont att amma (och även en del ont däremellan). Det börjar se inflammerat ut och märkena av underkäkens tänder kvarstår mellan amningarna. Jag tycker att han tar ett stort och bra tag, så vitt jag kan se, så jag vet inte hur jag ska förbättra det. Jag har precis börjat att vända honom med benen åt andra hållet när jag ammar för att flytta tänderna lite. Rejält ont gör det fortfarande, men jag slipper än så länge att svetten rinner av smärta. Andra kloka tips för att få det att funka snart igen? Kan det vara tänderna i överkäken som påverkar, eftersom det funkat bra fram till nu?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 08:51
    Följer upp hur det gått om ngn i liknande situation skulle läsa tråden. Skärsåren som uppstod efter ett tag har nu äntligen läkt, den ena sidan läkte först för ngn dag sedan. Testade allt från Herstat till Inotyol och att tejpa ihop såren med steristrip för att underlätta läkningen. Det som för mig visade sig funka bäst var att bara amma "baklänges" (rugbygrepp) medan såren läkte och att smörja med bröstmjölk. Samt att hålla emot underkäken lite på sonen när han tog tag, så att han inte blev för ivrig i början av amningen. Lite bökigt att amma baklänges när man är iväg, eftersom barnet behöver vila på något annat än knäet, men det funkar. Nu har sonen åtta tänder, men ingen av dem känns längre vid amning, så det berodde uppenbarligen på att de nya framtänderna i överkäken kom. Men attans, vad smärtsamt det var under ett antal veckor... Men det går över om man håller ut!

• Svar på tråden Tänderna skaver vid amning
  • Dianthus

Hade samma problem som du. För mig fungerade det att ligg-amma. Då skaver inte tänderna. Att sitta och amma går tyvär inte alls. Men nu ammar jag bara morgon och kväll, så då går det oftast bra att ligga ner. Min dotter är 10 mån. Lycka till!

• Ofelia

Så märkligt, för dottern fick tänder vid samma ålder, men där blev det aldrig samma problem, trots att hon tog mkt sämre tag...

Får experimentera med olika amningsställningar. Och kanske pumpa tills det värsta lugnat sig.

• Mollan

Jag har haft samma problem som du har. Jag var nära att ge upp amningen men rätt som det var blev det bra igen. För oss verkade det som att det var en period just när tänderna kom fram som det blev problem. Nu är ju tänderna längre ut, men ändå funkar det bra att amma igen.

• Ofelia

Jag hoppas också att det har med de nya tänderna som kommer att göra. Men fy, vad ont det gör! Förstår att man är sugen på att ge upp under tiden... Tack för hopp om att det kan bli bra igen!

• Mollan

JA, det var fruktansvärt en period för mig - en ren pina att amma! Men nu går det hur bra som helst igen. Man får ju tänka på att även käken växer på de små, det är inte "bara" tänderna som växer ut. Bebisen kanske behöver ändra sin teknik lite allteftersom h*n växer.
    Jag hoppas verkligen att det snart går bra att amma för dig igen!

• Ofelia

Ja, det hoppas jag med. Dottern ammade ju med munnen full av "långa tänder", så det borde ju kunna vända Skönt att det går fint för dig nu!

• Lyckligaste Mostern

Jag har det likadant just nu men tror det beror på de nya tänderna som kommer. Min bvc-tant sa att de kan få ett väldigt bitbehov eftersom det kliar, väldigt logiskt iofs. Men då menade jag på att jag känner att min son inte biter mig utan att det bara skaver men hon sa att de kanske inte biter men trycker till lite för att det ska trycka lite mer mot tandköttet och då tar de "gamla" tänderna i.
    Så fort det slutat klia borde de sluta "bita"

• Ofelia

Låter logiskt... Han gnuggar och gnager ju på allt annat dagarna i ända, så han kanske passar på att pressa sina vassa bissingar lite extra vid amning...

• Ofelia

Sedan ett tag tillbaka är det nu skärsår efter tänderna på varje sida. Finns det ngn som haft liknande och har tips på hur man ska få såren att läka utan att sluta amma? Sonen vägrar att ta flaska med utpumpad mjölk. Amningsnapp har jag bara testat en gång. Eftersom han inte är van vid den sedan tidigare bet han i den allt han orkade och det gjorde VANSINNIGT ont, så det vågar jag aldrig mer göra. Skrek högt och tårarna sprutade,

• Ofelia

Följer upp hur det gått om ngn i liknande situation skulle läsa tråden. Såren har nu läkt, den ena sidan läkte först för ngn dag sedan. Testade allt från Herstat till Inotyol och att tejpa ihop skärsåren med steristrip för att underlätta läkningen. Det som för mig visade sig funka bäst var att bara amma "baklänges" (rugbygrepp) medan såren läkte och att smörja med bröstmjölk. Samt att hålla emot underkäken lite på sonen när han tog tag, så att han inte blev för ivrig i början av amningen. Lite bökigt att amma baklänges när man är iväg, eftersom barnet behöver vila på något annat än knäet, men det funkar. Nu har sonen åtta tänder, men ingen av dem känns längre vid amning, så det berodde uppenbarligen på att de nya framtänderna i överkäken kom. Men attans, vad smärtsamt det var under ett antal veckor... Men det går över om man håller ut!

Tack för stöd och peppning ni andra här i tråden!

• Mollan
    Ofelia skrev 2008-10-26 08:45:45 följande:
    Följer upp hur det gått om ngn i liknande situation skulle läsa tråden. Såren har nu läkt, den ena sidan läkte först för ngn dag sedan. Testade allt från Herstat till Inotyol och att tejpa ihop skärsåren med steristrip för att underlätta läkningen. Det som för mig visade sig funka bäst var att bara amma "baklänges" (rugbygrepp) medan såren läkte och att smörja med bröstmjölk. Samt att hålla emot underkäken lite på sonen när han tog tag, så att han inte blev för ivrig i början av amningen. Lite bökigt att amma baklänges när man är iväg, eftersom barnet behöver vila på något annat än knäet, men det funkar. Nu har sonen åtta tänder, men ingen av dem känns längre vid amning, så det berodde uppenbarligen på att de nya framtänderna i överkäken kom. Men attans, vad smärtsamt det var under ett antal veckor... Men det går över om man håller ut!Tack för stöd och peppning ni andra här i tråden!
    Vad skönt att såren läkte till slut! Bra kämpat!
  • Mumsansmamma
    Ofelia skrev 2008-10-26 08:45:45 följande:
    Följer upp hur det gått om ngn i liknande situation skulle läsa tråden. Såren har nu läkt, den ena sidan läkte först för ngn dag sedan. Testade allt från Herstat till Inotyol och att tejpa ihop skärsåren med steristrip för att underlätta läkningen. Det som för mig visade sig funka bäst var att bara amma "baklänges" (rugbygrepp) medan såren läkte och att smörja med bröstmjölk. Samt att hålla emot underkäken lite på sonen när han tog tag, så att han inte blev för ivrig i början av amningen. Lite bökigt att amma baklänges när man är iväg, eftersom barnet behöver vila på något annat än knäet, men det funkar. Nu har sonen åtta tänder, men ingen av dem känns längre vid amning, så det berodde uppenbarligen på att de nya framtänderna i överkäken kom. Men attans, vad smärtsamt det var under ett antal veckor... Men det går över om man håller ut! Tack för stöd och peppning ni andra här i tråden!

Tack för att du uppdaterade tråden med hur det gick för dig! Jag har haft samma problem som TS och kände att om det inte blir bättre så ger jag upp amningen. Jag hade stora sår med infektion i så båda bröstvårtorna var svullna och värkte hela tiden, alltså inte bara vid amning. När jag läst ovanstående inlägg började jag amma i alla möjliga ställningar för att få tänderna att på andra ställen än i såren. Efter några dagar med kreativ amning, klorhexidin omslag och Weledas wind & weather kräm så gav infektionen med sig och såren läkte! Ditt inlägg gav mig ork att hålla ut under den veckan när det var som jobbigast att amma. Tack!
  • Ofelia

Vad roligt att höra! Sedan den här tråden skrevs har ett tredje barn fötts och ammats klart, och det var inga sådana problem den gången. Så det måste inte upprepa sig i framtiden!

Svar på tråden Tänderna skaver vid amning