• Shee

Mammor med prematurer i sthlm

Hej, jag skulle vilja prata med någon mamma som har mer erfarenhet än mig vad gäller prematurbebisar och sånt.
    Födde en kille den 26 aug och han är min lilla skatt, avgudar honom!

Skriv gärna till mig i gästboken eller maila :)

• Svar på tråden Mammor med prematurer i sthlm
  • Mallan83

åh det skulle jag med vilja.
    fick min dotter den 2 oktober i v.31+3

• ulrikahö

Har skrivit till er!
    Jag fick två enäggstjejer med planerat snitt i v.32+1 (p g a att de delade samma inre fostersäck vilket klassas som en högriskgrav). Låg på neo i 4 v och hemsjukvård efter det. Har nu "stått på egna ben" från sjukhuset i 3 veckor. Tjejerna ökar bra i vikt å väger idag (10v okorr tid) ca 3,7 & 3,5.

• Snillan

hej, fick en dotter i v29 i våras. Allt gick bra, hon är nu 5 månader, okorr. Vilket neo var ni på?

• Anemia

Skulle tycka det vore skoj om vi kunde bli ett gäng och kunna prata ihop oss!
    Fick en flicka i v 30+6, 3 veckor på neo, än så länge 3 veckor med hemsjukvård.. men på fredag blir vi utskrivna! Vi låg på huddinge, ni?

• ulrikahö

Så blev ni utskrivna idag?
    Vi höll på ett par veckor och skulle bli utskrivna, men det var alltid nåt som "dök upp", typ de blev förkylda, de behövde blod, de ville kolla vikten en gång till... men

Anemia skrev 2008-11-11 22:47:46 följande:
    Skulle tycka det vore skoj om vi kunde bli ett gäng och kunna prata ihop oss!Fick en flicka i v 30+6, 3 veckor på neo, än så länge 3 veckor med hemsjukvård.. men på fredag blir vi utskrivna! Vi låg på huddinge, ni?
  • ulrikahö

... forst... sonen "råkade" posta föregående inlägg :c)
    ... men, till slut stod vi på egna ben och det var nervöst men det gick ju bra.
    Vi låg på Danderyd. Suveränt!

• Anemia

På danderyd jobbar en fd jobbarkompis till mig!
    Thelma mår så bra, har inte varit några problem allts sen födseln faktiskt, så nu räknas vi som utskrivna. Vi ska fira ikväll! Annars känns det inte så märkvärdigt, vi har varit rätt så självgående sen vi kom hem. Det känns mera speciellt att få börja på BVC, som ett tecken på att man nu har ett barn som är precis som alla andra, och inte bara ett prematurbarn.

Vi jobbar på med amningen här hemma, vänster bröst är fortfarande inte favoriten. Och sömnen.. vi har inte direkt några fasta rutiner känns det som, nu har vi inte varit ute på ett par dagar med vagnen heller, men det är så rått och fuktit väder ute, och jag mår själv inte bra av att vara ute då.

Just det, idag då vi blev utskrivna så tog de tillbaka apné plattan vi har haft här hemma. Min pappa (av alla människor) är jättenojjig nu och tycker vi ska köpa en. Hur har ni gjort? Thelma har aldrig haft något problem med andningsuppehåll, legat i respirator eller haft låg saturation, så jag tycker att den känns lite överflödig. Den tjuter ju så förbannat högt när jag glömmer stänga av den!!

Thelma 080925
  • Shee

Theo har egentligen inte heller haft någon användning av apné plattan, men när de tog den så kändes det iaf nervöst. Men han sover inte i sin säng längre, han sover med oss i sängen. Han känns lugnare då och kan sova hela 6 timmar i sträck! :D
    Plus att det är så förbaskat mysigt :D

• ulrikahö

Vi var oxå lite nojjiga då vi blev utskrivna och blev av med apnélarmen. Men, tyckte samtidigt att de på slutet mest bara var ivägen och tjejerna låg sällan i sängen heller (enda stället där vi använde dem) förutom på natten. Frågade läkaren på neo och han sa att vi ej skulle köpa ett eget. Var som er, de hade ej haft nga problem med andningsuppehåll o dyl.

Anemia skrev 2008-11-14 12:43:00 följande:
    Just det, idag då vi blev utskrivna så tog de tillbaka apné plattan vi har haft här hemma. Min pappa (av alla människor) är jättenojjig nu och tycker vi ska köpa en. Hur har ni gjort? Thelma har aldrig haft något problem med andningsuppehåll, legat i respirator eller haft låg saturation, så jag tycker att den känns lite överflödig. Den tjuter ju så förbannat högt när jag glömmer stänga av den!!
  • Snillan

vi var både på sös och huddinge. Huddinge var helt klart bäst, sös var jättedåliga, trist. Vi köpte eget apnelarm då man på sös ej ens fick låna, trots att man var inskriven på hemsjukvården. Och jag kan säga att det larmet gör att jag kan sova lugnt om nätterna nuförtiden.

• Mamma till bröderna bus
    Shee skrev 2008-10-01 09:37:03 följande:
    Hej, jag skulle vilja prata med någon mamma som har mer erfarenhet än mig vad gäller prematurbebisar och sånt. Födde en kille den 26 aug och han är min lilla skatt, avgudar honom!Skriv gärna till mig i gästboken eller maila :)
    Tänkte skriva i gästboken, men det gick inte att skriva...

Hur tidigt är din kille född?
    Har en son född i v 33+3
    men nu är han en stor kille på hela 2 år. (eftersom du ville prata med en mammma som hade mer erfarenhet.. vet inte om jag stämmer in där =), men men)
Svar på tråden Mammor med prematurer i sthlm