• dessdess

Någon som flyttat utomlands för en period (1-2 år) Vill ha tips

Jag och min sambo har pratat mycket om att flytta bort, vi är inne på Spanien, för ett år eller två.
    Är så himla sugen på att få göra ngt annat och komma bort härifrån. Bor på liten ort och har aldrig bott ngn annanstans. Vi har en son som är 2,5 år.

Jag är endast i planeringsstadiet som ni märker, men är nyfiken på hur det gått med jobb, ekonomi, bostad, språk, barn. Vart flyttade ni och hur trivdes ni? Berätta allt!
    Tack :)

• Svar på tråden Någon som flyttat utomlands för en period (1-2 år) Vill ha tips
  • Labonina

Jag flyttade till Schweiz för ett och ett halvt år sedan. Jobb hade jag innan, ekonomi går jättebra då lönerna i Schweiz är mycket bättre än hemma. Bodde tillfälligt i ett rum första månaden då jag snabbt hittade en riktig lägenhet. Lyckades möblera hela lägenheten inkl köksutrustning för ca 6000kr, vilket jag ansåg billigare än att flytta alla mina saker (som finns kvar i lägenheten i Sverige som jag hyr ut i andra hand). Kunde inte tyska innan, men har gått en kurs och förstår bättre nu. Nackdelen med att lära sig tyska i Schweiz är dom pratar Schweizertyska, vilket skiljer sig mycket från vanlig tyska, så det känner jag fortfarande som en nackdel.
    Man känner sig nog alltid lite vilse i början då man inte förstår systemet eller språket, men det kommer ganska fort!
    Var singel när jag flyttade, men träffade en fransman som jag nu ska ha bern med nästa år, så istället för en tillfällig utlandsflytt verkar det som jag kommer bli kvar i Frankrike, vilket jag inte har något emot! Måste däremot sätta mig in i hur det franska systemet fungerar med barn osv.
    Nackdelen med att flytta mer än ett år är att du förlorar din SGI i Sverige, men det får du till baka ganska snabbt om du jobbar när du kommer tillbaka igen.
    Jag ångrar verkligen inte att jag flyttade. Har träffat massa intressanta människor och sett massa fina platser. Jag tror inte ni kommer ångra er och Spanien är ju varmt och skönt!! Lycka till!

Svar på tråden Någon som flyttat utomlands för en period (1-2 år) Vill ha tips