• therese

Svårt att försäkra barnet?

Hej

Jag undrar lite om hur det fungerar m barnförsäkring för tidigt födda barn? Vår son kom ut i v 36+6 och det kan väl knappast räknas som prematur egentligen, men han är det på pappret iallafall.
    Vår son mådde bra när han kom ut, ingen sondmatning, ingen syrgas, inte ens värmedyna. Förlossningen slutade m urakut snitt men det var aldrig nån fara för hans liv.

Min bror, nu 18 år, föddes i v 32 och han fick inte bli försäkrad förrån han genomgått 4 årskontrollen på BVC! Men så är det väl inte fortfarande?

Undrar nybliven trebarnsmor...

• Svar på tråden Svårt att försäkra barnet?
  • lyckligmamma

jag tror det är olika från försäkringsbolag till försäkrngsbolag. Kolla med skandia tycker de är bra

• annawall

Hallå eller? Fyraårskontrollen? Vet inte hur det är faktiskt. De kollar nog lite extra på sådana barn bara. Testa Trygg-Hansa.

• ProPPens

Om jag var som du skulle jag ringa och fråga du behöver ju inte uppge namn eller så.
    Vår dotter är inte förtidig men har en tå som sitter knasigt och för oss står det i försäkringen att den inte gäller problem som uppstår pga tån... Men vad vi förstått av läkare så kommer den inte ge henne några problem i framtiden.

• mina1

Vår dotter är född i 36+6 och det vara inga problem att försäkra henne. (Trygg Hansa).

• therese

Okej, då verkar det ju itne vara nåt problem. Har fått papper att fylla i från vårt försäkringsbolag. Eftersom vi har 2 barn redan vill vi gärna ha en likadan försäkring till nummer tre... Det är väl bara det att man inte vet hur det blir med klausuler o sånt i försäkringen förrän pappren är inne och bolaget gptt igenom dem. Får man "avslag" o ska kolla ma ndra bolag så tar det ju sån tid innan nån försäkring börjar gälla.
    Inte får att vara olyckskorp, men man är ju rädd att nåt ska hända, olycka el sjukdom...

• Rosa dröm

Mitt försäkringsbolag ställde inga frågor om när har var född eller något annat heller för den delen. Jag har en barnförsäkring i Lärarförsäkringar. Min son är född i vecka 33+3.

• Proletariatet

För vår son född i v.35+1 var det inga problem. Dottern född i v.24+1 blev nekad.

• Jessica1

Pratade med ett bolag de hade viktgräns för avslag på 1300g. Gustav vägde 1070 så det ser mörkt ut för vår del. Men man kan teckna olycksfall.

• M plus H

Vi fick avslag från försäkringsbolaget, sonen född 29+1.

• IrreVirre

Försäkrar ni er inte när ni är gravida? Den är oftast gratis för att det inte ska bli så här. Och då är ju du och barnet försäkrat mot te4x tidig förlossning eller andra komplikationer. JU längre man väntar med försäkring av sitt barn desto svårare kan det vara för att barnet hinner dra påå sig en massa sjukdomar. När min flicka var 4 månader fick hon rs virus det var inga konstigheter med det vi fick pengar för vi var inlaggda på sjukhuset och får pengar om det blir några komplikationer så som astma. Min kompis dotter var också 3 månader oförsäkrad och fick rs virus. De fick ingen bra försäkring alls. Så var snabba.
    Vi har trygg hansa till båda barnen och har inte haft några problem trots att båda har haft/har medicinska sjukdomar som iorf växer bort. LYcka till alla!!!

Svar på tråden Svårt att försäkra barnet?