kärnfamilj
Har en fråga!
Vad är kärnfamilj?
Om min man har barn sedan tidigare, men vi har gemensamma barn och är gifta. Är vi kärnfamilj?? ?
Har en fråga!
Vad är kärnfamilj?
Om min man har barn sedan tidigare, men vi har gemensamma barn och är gifta. Är vi kärnfamilj?? ?
Nä, det tror jag inte. Det får nog inte finnas några "utomäktenskapliga" barn i en kärnfamilj
Jag skulle inte se er som en kärnfamilj. Kärnfamilj är väl när man endast har gemensamma barn.
Med kärnfamilj menas mamma, pappa och biologiska barn till dem båda. När det finns styvbarn i familjen så har jag hört uttrycket ombildad familj (i nåt dokument från socialstyrelsen). Personligen tycker jag ordet familj räcker i båda fallen. =)
Inte jag heller. Hetropar med gemensamma barn, det är en kärnfamlij.
Så tyckte även Wikipedia:
sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnfamilj
eller i för sig, det kanske också kan röra sig om mamma, mamma och biobarn eller pappa, pappa, biobarn. Det vet jag faktiskt inte.
Tack för tydliggörandet:)
Egentligen så är det väl mamma, pappa och biologiska barn. Men eftersom andra kombinationer av man, kvinna, barn är så vanligt så ser jag även det som kärnfamiljer. Helt felaktigt enligt dom flesta men så tänker jag iaf.
Är mamma+pappa+adoptivbarn en kärnfamilj?
kärnfamilj är som jag fått lära mig mamma, pappa och barn. Alltså inte en styvfamilj. Även om man har gemensamma barn med men är det en styvförälder till något av barnen så är det inte kärnfamilj.
Jag räknar med adoptivfamilj som kärnfamilj eftersom mamman och pappan adopterat tillsammans barnet. Om man fött det eller fått det är mindre viktigt, huvudsaken är att det är gemensamt.
Kärnfamilj är att väl egentligen mamma, pappa och barn, men om det behöver vara biologiska föräldrar och barn tycker jag inte eftersom man kan leva som en kärnfamilj ändå, med eller utan gemensamt barn eller icke gemensamma barn. Tänker på just adoptiv barn, adoptiv föräldrar, det finns ju mor-farföräldrar som får adoptera sina barnbarn osv. så nej fram för att kärnfamilj är mamma, pappa, barn. Familjerollerna!
Vår styv/bonusfamilj, jag är styv/bonusmamma, min man är styv/bonuspappa och så har vi två barn var sedan tidigare förhållande och så har vi två styv/bonusbarn var. Men hos oss är vi en kärnfamilj; Mamma Pappa Barn Barn Barn Barn och hund!
Mixfamilj är ett bra ord
Just "kärnfamilj" då tänker jag nog mer på en familj som är sådär bänglycklig och håller ihop i vått och torrt. Min första tanke är inte att den är just biologisk.
Har inte ordet kärnfamilj sitt ursprung i att resten av släkten inte ingår i familjen utan är just släkt till familjen?
Kärnfamilj schmärnfamilj... Fattar inte hela hypen öht, men nej, i gemene mans ögon är ni inte en kärnfamilj.
ja