• coCKa

värk och stel i knä/fotleder 9mån efter förlossning

Undrar om någon mer än jag har blivit stel i knän och fotleder efter graviditeten.
    På morgonen när jag kliver upp får jag nästan stappla fram för fotlederna är jätte stela och när jag böjer på knäna gör det jätte ont.
    När jag ringde och beställde tid för jag tänkte att jag fått ledgångsreumatism som min mamma och mormor men så sa hon som jag bokade tid hos att hon hade haft samma sak rätt länge efter att hon fått barn, att det var något ovanligt som man kunde drabbas av men hon tyckte ändå jag skulle boka tid i för att utesluta annat. Tänkte höra om någon annan har stött på detta?

• Svar på tråden värk och stel i knä/fotleder 9mån efter förlossning
  • smurfizen

Hej! Här är en till som har grymt ont i fotlederna på morgonen, så du är inte ensam om att stappla runt! Jag har antagit att detta beror på några hormoner (man brukar ju kunna skylla rätt mycket på det ;)) och att det kommer försvinna när man slutar amma. Jag hoppas det i alla fall så att man inte ska behöva ha det så här framöver!!

• smurfizen

Hej! Här är en till som har grymt ont i fotlederna på morgonen, så du är inte ensam om att stappla runt! Jag har antagit att detta beror på några hormoner (man brukar ju kunna skylla rätt mycket på det ;)) och att det kommer försvinna när man slutar amma. Jag hoppas det i alla fall så att man inte ska behöva ha det så här framöver!!

• Jesster

Några veckor efter att dottern föddes så började mina leder värka något djävulskt. Trodde jag hade fått reumatism men googlade mig till att det är ganska vanligt efter att man fått barn och beror på hormoner.

Den som söker han finner - www.google.se
  • coCKa

okej, det var ju skönt att höra att det kanske beror på alla hormoner!!!
    Trodde att nu när lyckan är total och jag äntligen fått min efterlängtade prins så har man väl gått och fått reumatism eller ännu värre typ cancer lr nåt!! Brukar ju vara så när man är lycklig så är det ju alltid nåt annat som brukar komma smygandes.
    Hoppas vi blir av med våran värk snart då, är i slutskedet av min ammning så....

• Riiikka

Du hade ont och stela knä/fotlederna 2008 i september.
    Hur gick det sen dess?
    Du hade inte kollat att du inte hade fått insektsbett?
    OK, jag 59 år och utan droppe av hormoner men har varit vigör men plötsligt efter ett insektsbett fick jag först värk i ben sedan ont och stela knälederna, först höger sedan vänster. Eftersom märket av insektsbett var mindre än 5 krona och jag har inte fått något typiska borrelia ring som skulle ev. växa har VC- doktorerna inte velat ta blodprov. Det är som natt och dag efter insektsbett. 
    Man har ej heller velat undersöka något annat heller utan skrivit ut värktabletter. Man måste nuförtiden vara mkt aktivt själv - ringa prick klockan åtta för att någon gång få läkartid och det är 90% osäkerhet att man ta blodprov eller undersöker vidare och många privata specialläkare kräver remiss från VC. (Någon läkartid kan du inte få via besök i VC ej heller läkare/sjuksköterska kan få skriva en ny återbesökstid. Obs. Drop-in tid 10-15min inga undersökningar, inga blodprov - utan sjlvklara akuta fall, vanlig läkartid 30 min ) Dessutom det är svårt att få ledigt från arbetsplatsen för läkarbesök vilka man måste göra flera för att få något undersökt och man kan känna sig idiot både på jobbet och på VC. (VC = vårdcentralen).

Svar på tråden värk och stel i knä/fotleder 9mån efter förlossning