• Trolltrulsa

Flytta till USA?

Jag och min sambo och våran dotter vill flytta till USA. tanken är att jag ska studera på universitet där och min sambo vill jobba eller studera. Hur beter vi oss med allt det praktiska? vart börjar man. Vi har förstått att det kan bli svårt för min sambo att komma in i landet utan någon akademisk utbildning eller arbete som kan förflytta honom. Är det då helt omöjligt för honom? Såvitt jag har förstått så är det enklast för mig som ska studera och kan finansiera med csn osv. Kan han också studera i USA eller måste han ha en svensk högskolebehörighet för det? Vad gäller för min dotter på 1 år? Hur funkar det med dagis? Försäkringar? Visum? Osv.. Platser som är intressanta för oss att bo på är antingen Bethel, Connecticut eller Boulder, Colorado.

Är tacksam för alla svar! Vilken ände ska man börja?

• Svar på tråden Flytta till USA?
  • rasajj

For att studera sa tror jag att han maste borja med att hitta en skola, som CSN godkanner. Sa hor med dem forst. Sedan sok in pa skolan, och sedan soker ni visum. Vad galler dig som sambo, sa tror jag det ar battre for er att ni gifter er. Da kan du fa "medfoljande" visa, och er dotter ocksa. Men du kan itne jobba pa det visat, utan ni maste da visa att ni har pengar att leva pa anda. Dagis i USA ar jattedyrt, men eftersom du inte kan jobba pa det visat, sa ar du ju hemma anda. Hemmafruar ar vanligt harborta.

For mer info (andra kan mer an mig) sa kom garna in pa den har traden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

Boulder Colorado ar valdigt fint (mysig stad) men det ar dyrare dar an har i Colorado Springs dar jag bor. Vilken utbildning tanker han sig? Vilket omrade alltsa?

Kan rekomendera UCCS annars Jattemysigt campus!

• Trolltrulsa

Tusen tack för svaret! Jo, jag ska söka in till Naropa Institute I Bolder Colorado för att läsa en BA psychology. Det är egentligen det som är "huvudmålet" med flytten, att jag vill läsa den utbildningen. Så egentligen så skulle vi kunna bo vartsomhelst med närhet till skolan. Det som är viktigt är dock att det är trevligt område med barnfamiljer osv. Och eftersom vi har barn så måste vi ju ha vissa ekonomiska tryggheter. Om det visar sig att min sambo kan söka en it-utbildning eller liknande och få den finansierad av csn trots att han inte har svensk högskolebehörighet så är det ett alternativ? Om inte så måste han hitta ett arbete eftersom vi inte skulle klara oss ekonomiskt på bara min "studieinkomst". Har dock hus och bil i Sverige som vi planerar att sälja och kommer då ha en buffert med pengar med oss för att kunna köpa bil osv.. men ändå måste vi ha en fortlöpande plan för min sambo. Vi planerar att gifta oss i mars nästa år och vi planerar åka över till hösten samma år.

• Trolltrulsa

skulle tillägga att det är jag som ska studera i första hand och han som i så fall kan följa med på mitt visa... Vet inte hur det är med "hemma-pappor" därborta?

• rasajj
    Trolltrulsa skrev 2008-09-19 22:09:54 följande:
    skulle tillägga att det är jag som ska studera i första hand och han som i så fall kan följa med på mitt visa... Vet inte hur det är med "hemma-pappor" därborta?
    hemma pappor finns det ocksa. Men problemet kommer nog med arbetstillstandet om ni inte har rad att leva pa bara din studieinkomst..

Om ni inte "maste" bo I Boulder, sa rekomenderar jag Longmont. Min kompis flyttade just darifran da hennes man fatt jobb i Idaho, men de alskade Longmont och det ar valdigt mysigt dar, mycket barnfamiljer ocksa. Men priserna ar anda hogre dar, pga den relativa narheten till Denver. (40 minuter med bil)

Om ni bada ska plugga sa tillkommer ju barnomsorgsavgift, och den ar oftast hog.. Ev kan ni kanske kika pa barnflicka, det brukar vara billigare. Sarskillt om ni kan lagga klasschemat sa det ar korta dagar for barnomsorgen.

Jag tror dock att det kan vara svart for din sambo att fa CSN for att plugga in hogskolekompetensen. Vet ej, men tror inte de ser med blida ogon pa just den delen av utlandsstudier.. Kanske ni hinner att han pluggar det innan ni reser?

Ni kommer att alska Colorado! Sa fint har!
  • Trolltrulsa

Vi ska kolla upp allt det där med hans betyg osv och vad som krävs för att han också ska få studentvisa... Vart kan man hitta boende nånstans. Hyr man sin bostad eller hur går det till? Likaså med barnomsorg eller barnflicka? Hur gör man för att komma i kontakt med sådant? Kanske finns det några internetadresser man kan kolla eller så? Ja du det där med vart vi ska bo nånstans är ju också jättevsårt eftersom vi aldrig har vart där. Det enda vi vet är att det ska vara relativt nära skolan som ligger i Boulder och att våran ekonomi inte tillåter allt för mycket lyx

• rasajj
    Trolltrulsa skrev 2008-09-20 10:05:59 följande:
    Vi ska kolla upp allt det där med hans betyg osv och vad som krävs för att han också ska få studentvisa... Vart kan man hitta boende nånstans. Hyr man sin bostad eller hur går det till? Likaså med barnomsorg eller barnflicka? Hur gör man för att komma i kontakt med sådant? Kanske finns det några internetadresser man kan kolla eller så? Ja du det där med vart vi ska bo nånstans är ju också jättevsårt eftersom vi aldrig har vart där. Det enda vi vet är att det ska vara relativt nära skolan som ligger i Boulder och att våran ekonomi inte tillåter allt för mycket lyx
    housing.colorado.edu/

www.colorado-housing.net/search/property_detail.asp

Ang barnflicka eller annan barnomsorg.

www.local.com/results.aspx&location=Boulder%2C+CO&setlocation=on&newsearch=true

Men du ska da veta att barnomsorg har i USA ar dyr!!!!

Annars ar Bright Horizones vanligtvis ett bra foretag. Aven Kindercare har jag hort bra saker om.

Barnflicka/nanny kan du nog fa for 15-20 dollar i timmen.
    www.care.com/child-care-p1004.html

Lycka till!
  • Trolltrulsa

Ok tack för tipsen! Hur har ni löst det med barnomsorg eller dylikt? Vad är vanligast, hur brukar andra svenska familjer göra?

• rasajj
    Trolltrulsa skrev 2008-09-20 16:10:43 följande:
    Ok tack för tipsen! Hur har ni löst det med barnomsorg eller dylikt? Vad är vanligast, hur brukar andra svenska familjer göra?
    Jag ar forskollarare, och jobbade nar var aldsta var fodd, pa samma dagis som hon var pa. Det gav mig 50% rabatt pa avgiften, eftersom jag var personal. men det var anda halva min lon

Sedan nar nummer tva kom, sa var jag hemmafru, tills i maj, nar vara yngsta nu ar heltid i skolan. Nu jobbar jag igen. (men inte pa forskola langre)

Har man mojlighet, sa ar det vanligt att en foralder ar hemma, nar barnen ar sma. Ar man ensamstaende eller valdigt lag inkomst, sa kan man fa hjalp med avgiften genom socialbidragsliknande program. Men det kommer nog inte ni att kvalificera for, som studerande utlandsmedborgare. Tyvarr.

Inte heller kommer ni kunna fa hjalp med hyror eller sa. Mojligtvis att ni kan kvalificera for de laginkomstlagenheterna som jag lankade till. Men hyran for er kommer ju anda att bli runt 600 dollar i manaden daruppe..
  • Trolltrulsa

Ja du det varkar bli trixit att få till det här... Och som jag fattat det så får man ju inte behålla sin föräldrarledighet från Sverige heller va? Inte heller barnbidrag och sånt.

• rasajj
    Trolltrulsa skrev 2008-09-20 19:12:17 följande:
    Ja du det varkar bli trixit att få till det här... Och som jag fattat det så får man ju inte behålla sin föräldrarledighet från Sverige heller va? Inte heller barnbidrag och sånt.
    Kolla med forsakringskassan om det. Det kan handa att du far det. Vet att om flytten inte ar permanent, sa kan du fa anstand. Sa hor med dem!! Absolut!
  • Trolltrulsa

Okej det vore verkligen toppen om det kunde gå. Min man tjänar ganska så bra vilket skulle innebära att han skulle kunna vara pappaledig därnere medans jag pluggar. På så sätt så skulle vi ha min inkomst från csn plus hans föräldrarpenning. På så sätt så har vi ett helt annat utgångsläge.

Svar på tråden Flytta till USA?