• Jiji

Ni som fött barn runt vecka 36-37, hur blev det för er på förlossn/BB?

Jag är nu i 36+2, och jag har varit inne och fått stoppa värkarna en gång redan och jag misstänker att den lill* snart kommer att komma.
    Jag har frågat på förlossningen hur det kommer att gå om den föds nu och får svaret att "bebisen är färdig men har inte så mycket fett, och föds den nu så klarar den sig".
    Frågade om den då måste ligga på prematuravdelningen men får svar att "det beror på hur stark den är".

Någon här som varit med om en förlossning runt dessa veckor? Hur gick det för dig och bebisen? Fick ni stanna länge, och hur stor och stark var eran bebis?
    Jag förstår ju att det är olika från bebis till bebis, men berätta gärna hur det var för just er

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-17 22:42
    Usch, jag är alldeles förvirrad!

För det första så menar jag i rubriken vecka 34-35, för jag har gått 34+2 och inget annat! (knasboll)

• Svar på tråden Ni som fött barn runt vecka 36-37, hur blev det för er på förlossn/BB?
  • vinterfrost

Hej 2 veckor äldre bebis än din i magen men men..;
    Vår dotter kom i v36+1 med kejsarsnitt, hur pigg som helst =)
    Hamnade på prematuren pga av prematuritet.
    2,5 dygn var vi kvar på sjukhuset. Skulle fått åkt hem tidigare men hon blev solbehandlad sista natten pga av gulsot. Allt har varit bra med henne hela tiden och allt har fungerat utmärkt!
    Hon var liten och söt  &  såå lik en docka till storleken är hon föddes! Helt underbar
    Har bild ca 3 timmar efter födseln i galleriet.

Hon vägde 2589g och var 45.8cm lång

I dag ca 2 månader senare 2 kilo tyngre och 1dm längre Skrattande

• LjubaviMoja

Min son kom vecka 37 vägde 3100g och var 50cm lång vi åkte hem dagen efter

Nu är han 6 veckor och mår jättebra kan t.om redan vända sig från mage till rygg.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Jiji

Åh va skönt att höra, man vill ju inte att den ska komma ut och behöva ligga kvar länge på sjukan.. Trodde inatt att det skulle sätta igång men det gick till slut över.. :)

• pajas01

min sambos syster fick en dotter i vecka 35. hon vägde 1970gram. stanande 4 dagar men det va inga problem med henne..

• Flickan och kråkan

Födde v.37+2. Därmed inte prematur, men du skrev v36-37. Vi hade en liten tröttis som fick åka tillbaka och sola ett dygn pga gulsot. Annars var allt som vanligt. Låg två dagar på BB.

• Proletariatet

Eyvind kom i v.35+1, vägde 2475 och var 46 cm lång. Hamnade på neo och låg där i fem dagar (piece of cake), solade, tilläggmatades lite.

• Mamma till bröderna bus

nu kom min son lite tidigare.. men kanske en tröst ändå..
    Sonen kom i v 33+3 vägde 2105g och var 43 lång låg 10 dagar på neo de två första dygnen med övervakning och värmebädd, sondmatning och solade pga gul sot efter ytterligare en dag så försvann värmebädden, solade igen och sondades, då han inte orkade ammas (jag pumpade ut) 4-7 dagar ytterligare sola och sond vi bodde ihop på samvården. kom hem efter 10 dagar och hade hemsjukvård tills han skulle vara född pga sonden (amningsstrul) gav upp amningen och sonden slapp vi direkt vi bytte till flaska. Nu är han 2 år om 2 veckor är ikapp storleksmässigt och utvecklingsmässigt (till och med längre än sin kusin som är född 4 dagar före honom och fullgången =)

• mammamadeleine

Fick min dotter i v 36+4, blev akut snittad då proppen gick och jag hade kraftiga värkar när vi kom ner, skulle ändå snittas pga att hon låg i säte men det blev en lite planerad akutförlossning. Hon vägde 3556 när hon kom så hon var inte så liten, och mådde jätte bra så vi kom upp på bb avdelningen ca 10 timmar senare. Vi fick stanna kvar ca 5 dagar för dom ville ha lite koll på henne och för att det var mitt första barn men det enda dom gjorde var att ta gulsottest på henne för hon hade för fin hy för att va så tidigt född!

• Tuvan07

min dotter kom 35+5 hon vägde 2610 o va 45 cm. Förlossningen gick på 6 tim. Gjorde inte alls så ont. Vi låg kvar 5 dar för o komma igång med amning. Men hon va hur pigg som helst. inga bekymmer.

• mandelblomma

36+ 0 med tvillingar, ett planerat snitt- skulle fått snittas veckan efter men pga att jag blev dålig och man bedömde att killarna ändå var såpas stora så tog man hänsyn till mig.
    Killarna vägde 2520g och 2780g och de mådde rätt bra, elelr till o med mycket bra för att vara så tidiga ändå.
    Minstingen var lite trött, hade svårare att komma i gång med amningen och gick ned lite för mycket...men ingen fara.
    Storebror vart lite gul, men behövde aldrig sola.
    Vi åkte hem efter två dagar, men var tillbaka på dag tre och dag fyra för blodprover och vikt.

• Mallan83

hej
    jag födde med kejsarsnitt i v.35 med min son..
    han var 48 cm och vägde 2640g
    vi låg kvar i 5 dagar, men detta berodde på att han ej hade rätt sugteknik vid amningen...
    vi ville få igång den helt innan vi åkte hem..
    annars var han en stark liten bebbe

• Jiji

Kul att höra att det gått bra, det verkar ju som att man förmodligen inte behöver stanna hur länge som helst på sjukan iaf.

• mamma till Leon

Hej!
    jag fick tvillingar i v 37.1. de var väldigt små. Vägde 1870 resp 2270g. Jag födde dem med vanlig förlossning som tog 17 min!
    De var såå smååå-men friska och väldigt pigga. Ammade direkt. Efter några timmar hamnade vi på neo. Vi fick åka hem när de kunde hålla temperaturen själva och ökade i vikt ordentligt, vilket tog ca två-tre veckor. Den minsta fick sola en natt också. De orkade inte amma sig mätta utan fick sond. Personalen matade med flaska oxå så amningen gick åt helsike, men jag var envis och pumpade ut i fyra månader. Sedan fick vi åka hem och hade hemsjukvård! Personal från neo som kom hem och tittade till. Det var en befrielse att komma hem men jobbigt för bebisarna hade sonderna kvar.
    Idag är de 6.5 mån.(egentligen 3 v yngre) De väger ca 6 kg och är korta för sin ålder men väldigt framåt. Kryper ordentligt och sätter sig upp själva. Den ena flickan har fått gå lite på sjukgymnastik för hon var lite sprättig i kroppen, men det har gått över. Tydligen kan för tidigt födda ofta bli lite så. Pga det har vi haft lite problem att mata henne men det är också borta idag. Lycka till med din bebis!!

• peterpani

V36+1 med snitt. Stannade två nätter. Ingen neo eller extravård. Han vägde 2990g men hade problem med att hålla värmen i några veckor så det blev att bära nära. Annars var han nere på 35 grader på ett kick. Detta var dock inget ovanligt enl sjukhuset och de rekomenderade yllefilt. Nu är han en stor kille på17månader, ca 15kg

• livetlilla

36+0
    Vagninal förlossning som gick mycket fortare än "normalt" för att vara första barnet (hade planerat tid för snitt, men det fanns inte tid till det när det redan satt igång), dock 2 timmar krystning.
    2575 g, 43 cm. Normal-BB 4 nätter/5 dagar.
    Ammning och tillmatning/koppmatning den första månaden, sedan bara ammning.

Hur går det för dig ts? Håller tummarna för att ditt barn ska stanna inne ett tag till!

• Jiji
    livetlilla skrev 2008-09-22 19:15:08 följande:
    36+0 Vagninal förlossning som gick mycket fortare än "normalt" för att vara första barnet (hade planerat tid för snitt, men det fanns inte tid till det när det redan satt igång), dock 2 timmar krystning. 2575 g, 43 cm. Normal-BB 4 nätter/5 dagar. Ammning och tillmatning/koppmatning den första månaden, sedan bara ammning.Hur går det för dig ts? Håller tummarna för att ditt barn ska stanna inne ett tag till!
    Jodå det går bra, ingen bebbe har kommit ut än iaf. Hade rejäla värkar igår och trodde det skulle bli av men det avtog, jobbigt att hela tiden gå och vänta.. Känns som att det är på g när som helst ju..
  • Topdog

Mina tvillingar kom i vecka 35+3. med ett planerat snitt efter att vattnet gått. Dom mådde hur bra som helst. De vägde 2550 ressp 2730 och var så små och fina och söta. Alla andra barn på BB såg verkligen grotsekt stora och plufsiga ut. Vi låg 5 dagar på BB för att se att dom ökade i vikt.

• Angel of life

min son är född i vecka 37...inget snack om prematur...inget försök till att stoppa denna gång, men efter att vattnet gick, så tänkte de skicka hem oss...kom in 12...14.37 är han född...förlossningen tog 1 timme 37 minuter

i västerås är prematuravdelningen från vecka 26 fram till vecka 35

sonen hade för mkt viktras och gulsot...

han ville även komma vecka 32 men dt fick han inte =)

Svar på tråden Ni som fött barn runt vecka 36-37, hur blev det för er på förlossn/BB?