• Jessie86

Visst går Ofrivillig barnlöshet under sjukdom?

Visst går 'Ofrivillig barnlöshet' under sjukdom? Alltså att det räknas som en sjukdom och man kan ha det som sjukdomsbild?
    Finns det nån fakta eller info om detta som jag skulle kunna använda om min chef skulle motsätta sig det?

Sååå tacksam för svar..

• Svar på tråden Visst går Ofrivillig barnlöshet under sjukdom?
  • Bebbe2006

Menar du att du skulle få vara sjukskriven för att du är ofrivilligt barnlös?

Det tror jag väl ändå inte.

• Jessie86

Nej, men nu ska jag/vi upp till Umeå för en IVF, vilket medför att jag måste vara ledig från jobbet. Har inga semesterdagar att at ut så jag vill kunna ta ut sjukdagar (sammanlagt 4 dagar med karensdagen).Eftersom det är restid mm. Detta var min chef tveksam till om man kunde göra..

• Wehee

Vet faktiskt inte vilka regler som egentligen gäller för att göra ivf-behandling, alltså att vara sjukskriven vid själva ingripandet. Man kan ju tycka att om man får en remiss från landstinget för ivf-behandling att man borde få vara sjukskriven just de dagar remissen gäller. Men som sagt..vet inte.
    Men det som är säkert är att du har en väldigt okänslig chef om du beviljas det.
    Lycka till!

• Wehee

ha ha..om du inte beviljas ska det stå såklart:)

• 7804

Jag tror inte att det klassas som sjukdom. Att vara ofrivilligt barnlös, innebär ju faktiskt inte alltid att man eller sin partner är sjuk.. utan kan ju också bero på avsaknad av partner osv.
    Men om du har fått en remiss så borde du alla gånger i varje fall få tjänstledigt för att göra din ivf.
    Lycka till med ledighet och bebisförsök!!

• Solkattan

Såhär står det på Iris hemsida:

Som ofrivilligt barnlös möts man tyvärr alltför ofta av oförståelse från omgivningen. Trots att barnlöshet år 1997 klassades som en sjukdom av WHO och av svenska regeringen ses det ibland som något av ett lyx problem. Föreningen IRIS, har som mål att ge stöd åt ofrivilligt barnlösa, upplysa om fertilitet och påverka politikerna till att erbjuda barnlösa par likvärdiga behandlingsmöjligheter i hela landet.

Så att det klassas som sjukdom är korrekt... men sen om det är så enkelt att åberopa det vet jag inte...

//Solkatta

• Dollars matte

Man har väl rätt till ledigt vid läkarbesök, men inte alltid med lön. Sjukskrivning trots att man inte är "sjuk" är väl egentligen upp till arbetsgivaren att bevilja den första veckan. Hör med facket vad som gäller!

På ÄP-dagen rekommenderar klinikerna oftast att man inte ska åka och jobba efteråt eftersom man kan ha ont, vara yr och må illa av bedövningen osv så den dagen har du all rätt att sjukskriva dig. Sen är det många som mår lite dåligt och kan ha ont dagarna efter också, så på så sätt är sjukskrivning fullt rimlig i mina ögon. Men då kommer det där med restiden in förstås, om din chef redan vet om att ni måste resa bort för ivf:en så är det ju lite genomskinligt.
    Du har inte möjlighet att få samla komptid, dvs jobba in tiden antingen innan eller efteråt för att inte förlora så mycket pengar på det? Alternativet är att ta ledigt utan lön, det borde du ha rätt till så länge du säger till i god tid.

Hoppas att det löser sig i alla fall. Och lycka till med behandlingen!

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
  • didda

Man har rätt att vara sjukskriven dagarna omkring ÄP och ET, se det som vilken operation eller vilket ingrepp som helst. Jag har varit planerat sjukskriven dagarna runt ÄP och ET vid båda mina ivf:er med arbetsgivarens godkännande (jobbar inom landstinget). Barnlöshet klassas som en sjukdom och ingrepp och behandlingar som man måste gå igenom renderar rätt till sjuklön. Så har iaf jag fått förklarat av min arbetsgivare och hon borde ju veta tycker jag....för inte kan det väl vara så att det är godtyckligt? Det är ju arbetsgivaren som betalar sjuklönen för de första veckorna så FK har inget med det att göra iaf.

• Jessie86

Det blev såhär: jag hade visst en semesterdag kvar att ta ut, så den tar jag ut när jag åker till umeå, sen är jag ledig den dan ingreppet är, sen "fick" jag ta ut sjukdagar resten av veckan.
    Dvs. Min chef kunde inte bevilja sjukdag när hon vet att jag bara ska sitta i en bil upp till umeå...

//*J*

Svar på tråden Visst går Ofrivillig barnlöshet under sjukdom?