• Isalel

Vad kan man vänta sig av förskoland gällande pott-träning?

Hur har ni upplevt att eran förskola hanterat det när era barn pott-tränas?
    Min son är 2 år och hemma fungerar det kanonbra natt som dag att vara utan blöja. Men på dagis fungerar det inte - och dom verkar inte så villiga att försöka heller?

Idag var första dagen på 2 veckor som jag märkt att dom engagerat sig och han fick gå på toa 3 ggr. MEN när jag i fredags ville prova att ha honom i kallingar så kissade han på sig, då tog dom på honom blöjan igen för att dom ansåg att det var så "tidigt"?

Grejjen är att jag tror att det "sabbar" lite hans tänk för innan han började dagis efter sommaruppehållet var han helt torr- men nu när han går på dagis igen så "glömmer" han bort sig oftare?

Sååå vad kan man kräva/förvänta sig för hjälp när dom ska pott-tränas?

• Svar på tråden Vad kan man vänta sig av förskoland gällande pott-träning?
  • Blå Flygare

Oj, låter ju helkonstigt. Jag pottränade dottern under sommaren, och när jag skickade tillbaka henne så var det med 6 ombyten kläder och inga blöjor! Om jag hade varit dig hade jag pratat med fröknarna om det och sen tagit hem blöjorna. Om han är torr hemma så är han redo att ha kallingar på dagis (men räkna med fler lyckor). Tala om för fröknarna hu ofta och vid vilka tider/tillfällen han brukar gå på toa/potta och hur han brukar signalera det. Man kan inte förvänta sig att de ska ta hand om potträningen, men de ska ju ta vid där ni kommit!

• nysignatur

Jag har en dotter som är 15 månader och helt blöjfri hemma. På dagis sätter det henne på toaletten md jämna mellanrum, eftersom de har svårt att förstå hennes tecken. Ute får hon ha blöja på sig men den är i princip alltid torr.
    De har varit väldigt tillmötesgående oh positiva till "toa träningen."
    Ett problem på förskolan kan ju vara just att barnet glömmer bort sig eller inte riktigt har tid att gå ifrån leken. Prata därför med fröknarna om att de sätter honom på pottan då och då, typ innan och efter mat/vila/utelek.

• Isalel

Utomhus fungerar inte hemma heller men inne gör det...
    Men så då borde jag kunna be dom att lägga lite mer energi på det iallafall!!

• petsod

Vår dotter var blöjfri hemma i ca 1 mån innan vi började med det på fs och detta i samråd med personalen.

Hemma händer det aldrig olycker men på fs händer det ibland att jag hämtar och det ligger kissiga kläder i facket pga att de har varit ute och lekt osv.

Jag tycker att fs ska vara uppmuntrande men inte att de ska dra hela lasset utan att barnet ska veta vad det handlar om innan fs tar över.

• CCA

Jag är själv förskollärare och sjävklart hjälper vi till med potträningen. Ett probelm som vi ofta ser är dock att föräldrarna har dålig förståelse för att det inte alltid fungarar lika bra på förskolan som hemma. För egen del spelar det ingen roll om jag behöver byta kläder på ett barn 10-15ggr /dag men jag betvivlar att det känns särskilt bra för barnet att ständigt "misslyckas". Detta gör att vi ibland sätter blöja på barn som egentligen redan är torra hemma, ska dock tillägas att barnet forsätter pottränas fast det har blöja. Om man däremot ser att barnet inte mår dåligt av att det händer många olycker är det väl upp till föräldrana att bestämma hur mycket tvätt de vill ha. Sedan är de ju så att när barnen varit torra ett tag blir det många gånger så att de vill pröva in i det sista hur länge de kan hålla sig, de vill inte lämna leken som är så roligt utan tror att de ska kunna vänta lite till och då händer det lätt olyckor.

Mitt råd till dig är att se till att de finns tilläckligt med ombyten. Prata med personalen om att du tror att barnet blir förvirrat när han är torr hemma men får ha blöja på dagis. Gör klart för personalen att du anser att det är ok med olyckor bara personalen gör sitt för att undvika dem.

• Peak

jag har samma problem...min son var också torr hemma under sommaren, dock hade han blöja när vi åkte iväg i bil och på stan osv. Men han sa alltid till hemma när han behövde gå på toa.
    På dagis sa de att de skulle potträna när han kom tillbaka. Men jag tycker det går bakåt!
    En dag hade de glömt sätta på honom blöja när de gick ut "för det var så mycket med inskolningar och annat" så jag tror det t.o.m vad ett annat barn som hade fått ta med honom och säga till fröknarna att han hade bajsat! (vet inte vart de höll hus)
    Det kändes inte alls bra!

Igår ville han inte ha blöja när han gick till dagis och när jag kom för att hämta honom fick jag en påse bajs med mig hem. De "tippar inte ut det i toan" utan lägger ner allt i en påse bara! Det är så man vill kasta hela påsen när man kommer hem, legat en hel dag så det luktar ju så man håller på att kräkas! Jag kan ju själv tippa ut det i toan trots att de mosat ihop kläderna, jag behöver inte ta i det, så kan inte de göra det??

Idag kom en vikarie och tog emot honom och min sambo hade glömt ta med nya blöjor så hon skojade och sa då får vi hårdköra potträning idag! Han sa att han skulle hämta blöjorna men att de kunde gärna hårdköra alla dagar! Och hon tog emot det jättepositivt och tyckte det var kul att han är positiv till det själv. Ska det krävas en vikarie på fsk för att få honom torr??

Han är 2 år och 3 mån.

Och de säger ofta, det brukar gå sämre på fsk än hemma, jag förstår det! Men jag undrar om de verkligen försöker?

• CCA

Jag kan bara tala för mig själv. Och tyvärr så brukar det gå sämre på förskolan. Det innebär inte att vi inte försöker utan bara att vi kanske inte alltid kan göra som hemma. Dvs det går inte att fråga 12barn varje kvart om det behöver kissa. Det är svårt att motivera ett barn att gå på toa/potta om det innebär att de måste lämna leken. Vet inte hur många gånger /dag ett barn tar med sig leksakerna in på toaletten/pottan för att de inte ska riksera att ngn annan tar det under tiden de går. Det vanligaste probelmet är dock att barnen inte anser sig ha tid att bli klara. Dvs det kissar lite sedan säger de att de är klara, skyndar iväg för att leka för att en kvart senare skvätta i byxorna. Vist skulle jag kunna tvinga barnet att sitta minst 5minuter extra varje gång men jag tror inte det inverkar positivt.

• Peak

CCA - men hur gör man då - ska man ha honom hemma tills han blir blöjfri eller kommer han ha blöja tills han blir 3?
    Det är skrivet frågande, snällt, det låter hårt märker jag när man läser det
    För jag vet ärligt inte hur man gör, har inga äldre barn och på fsk pratar de inte direkt om hur vi ska gå vidare.

• Isalel

Ja jag förstår att det tar längre tid på dagis - och det har jag inget som helst problem med - men jag känner att det går bakåt hemma med hans pott-träning när han får gå i blöja på dagis!
    Det gör mig inget om jag så skulle få ta med 10 nya ombyten varje dag....

• Peak
    Isalel skrev 2008-09-18 10:52:18 följande:
    Ja jag förstår att det tar längre tid på dagis - och det har jag inget som helst problem med - men jag känner att det går bakåt hemma med hans pott-träning när han får gå i blöja på dagis! Det gör mig inget om jag så skulle få ta med 10 nya ombyten varje dag....
    håller med
Svar på tråden Vad kan man vänta sig av förskoland gällande pott-träning?