• Basses mamma

Hur blev det vid första förkylningen? *orolig*

S har som tur är klarat sig såhär långt (10 månader) utan att bli förkyld. Men nu börjar förkylningssäsongen igen och jag vet flera i vår närmaste omgivning som är riktigt sjuka. De är naturligtvis portförbjudna! Men nu har jag också börjat känna av lite förkylningssymtom... Jag tror jag ska ta och ringa till vår dr imorgon och fråga om han inte kan skriva ut luftrörsvidgare i inhalator så att vi har hemma om han skulle få svårt att andas pga förkylning. Får väl se vad dr säger. Ska även ta en sväng förbi jobbet och uppdatera hemapoteket. Men jag känner mig rätt orolig, känns som att det inte kommer att gå att undvika att han blir smittad, särskilt inte om vi blir sjuka.
    Hur blev det för era småttingar när de blev förkylda första gången?

• Svar på tråden Hur blev det vid första förkylningen? *orolig*
  • knäppisen

O fick sin första förkylning på Neo och höll på att stryka med. Sen har de avlöst varandra nästan i ett o ett halvt år. Han har blivit inlagd vid ett par tillfällen då han inte kunnat andas ordentligt men oftast har det funkat att ha honom hemma. Mkt koksalt, nezeril, pulmicort och airomir blir det. Och sömnlösa nätter.

• Sojj

Sonen var 3 veckor korrigerat när han blev förkyld 1:a gången i maj -07. Han sov och sov och orkade inte amma. Vi blev inlagda på barnkliniken i 2 dygn med bl.a sondmatning var 3:e timme. Nästa förkylning kom i aug/sept och den klarade han galant.

Nu är han 18 månader okorr och har precis börjat på dagis. Hans näsa rinner konstant!!!

• Mylingen

Dottern fick sin första förkylning vid BF för ca 3 veckor sedan. Då hade vi varit hemma 6 veckor. Hon är född v 27 och har äldre syskon i dagisåldern, så det kom väl därifrån, trots skärpta hygienrutiner hemma. Överraskande blev det bara som en vanlig förkylning, snorigt och lite rossligt, ingen feber. De stora barnen hade det längre och även jag. Ingen hade dock feber. Lilltjejen har dock aldrig haft några lungproblem under neo-tiden, ej heller respirator. Hon har klarat sig med CPAP och lite syrgas till v 31 om jag minns rätt.

• Tualisa

våran lilla tjej är 4 månader nu (2 korrigerat) vi har varit hemma sen juli och hon har klarat sig jätte bra. nu har vi varit uppe i norrland i en månad hos våra släktingar och vi var livrädda att hon skulle bli sjuk av att träffa så många.. vi blev tyvärr sjuka. Har varit sjuk nu i över en vecka. jätte snuvig, hosta, feber, ont i halsen.. båda två. Men lilla gumman är inte sjuk (ännu) peppar peppar. Vet itne om det är därför att jag ammar henne som hon klarat sig så bra. Hon har blivit lite snuvig men inget mer. Hoppas det inte blir något mera av det.
    Så även om ni blir sjuk kanske eran lilla klarar sig?

Lilla Alva är här
  • Misilo

Hej!
    Vår lille födde i v. 27 och hade syrgas i 10 veckor. Vi var självklart oroliga för förkylningar och han fick vaccin mot RS- viruset. Han klarade sig mycket bra, fick en förkylning när han var 5 månader (2 månader korr) men inget allvarligt. Snorig och täppt. sov lite sämre men kunde amma när han fick renässans i näsan. Lite feber. Gick över på ett par dagar och satte sig inte alls på luftrören.

Han fått några förkylningar till men ingen som varit något värre än en vanlig förkylning hos storebror som inte är prematur.

Hör av er till neo om ni är oroliga men det behöver inte bli något krångel heller- Men jag förstår er oro. Jag var jätteorolig i väntan på den första förkylningen.
    Lycka till!

• JennyHjortron

Vår son hade sin första förkylning när han var 1,5 månad okorr. Det gick galant, han var snorig och täppt, men kunde amma och sov lite mer bara. Fick ingen feber om jag minns rätt och det gick över efter några dagar.

• Therese33

K blev förkyld igår (snart 10 månader korr, 7 mån okorr) och det är inga problem alls, det är nog oroligare för oss...

• twins2

Då mina tvillingar blev förskylda blev de ofta mkt tungandade och särskilt ena tvillingens förkylning tenderade att utvecklas till lunginflammation. Efter ett år kanske fick vi en ailos hemma så vi slapp åka in till akuten varje gång det var dax att inhalera ventolin. Med facit i hand hade det varit totalt omöjligt att ta hand om deras förskylningsastma utan ailosen. Även om vi bor 2 min från Östra Sjukhuset i Gbg så tar det på krafterna att ränna till barnakuten för en så pass enkel behandling. Förkylningsastman har vuxit bort, dock har vi inte lämnat tillbaka ailosen ännu. Killarna fyller 5 år på måndag och är födda i v. 24+3.

• twinstar

Första förkylningen fick hon när hon var runt fullgången eller 6 veckor okorr. Den var relativt smärtfri faktiskt.

Men sen maj har hon varit förkyld varannan vecka ungefär och i juni var hon riktigt dålig och kräktes jättemycket av allt slem så vi fick luftrörsvidgande tillslut (efter mycket tjat och bråk och en resa till akuten) och det har hjälpt jättemycket.

• twinstar

Oj! Hann inte skriva klart.

Vi är inne i systemet för allergiutredning och ska på återkontroll i januari.

Hon hade dock inga problem med lungor eller andning när hon föddes.

• Proletariatet

Tyra klarade sig bra första året (antagligen för att vi var såpass isolerade) men nu har det varit hemskt. På fem veckor har hon varit frisk två dagar, vi har fått en inhalator och hjälper henne så gott vi kan. Hon kräks ofta när andningen blir för tung och man känner sig maktlös.

Första förkylningen var dock ingen fara, utan det har konstigt nog blivit värre med tiden.
    Kram på er och hoppas han klarar sig utan några större förkylningar!

• Ann 2008

Min dotter (en månad för tidigt född) och jag blev förkylda för en vecka sedan men har sluppit feber. Både hon och jag har haft samma symptom och har blivit bättre samtidigt. Hon rosslade mycket när hon andades så jag la en kudde under bäddmadrassen så hon låg lite högre upp, det gjorde susen.

Svar på tråden Hur blev det vid första förkylningen? *orolig*