• Scilla66

Bruttolöneavdrag vid äggdonation utomlands

Min man och jag planerar för våran första äggdonation och då har jag läst om bruttolöneavdrag.Är det någon som vet om min man kan göra bruttolöneavdrag när vi gör våran äggdonation. Han driver nämligen ett litet företag själv. Jag har läst någonstans att utgifter för hälso och sjukvård i Sverige är avdragsgillt för företaget gäller det även om då fakturan kommer från ett icke svensk land. Jag har även läst att om behandlingen riktar sig mot den anställdes partner så är det en skattepliktig förmån. Då det gäller äggdonation så är det väl tydligt att behandlingen riktar sig mot hans (min man) partner i detta fallet. Vilket belopp blir då den skattepliktiga förmånen är det = vad äggdonationen kostar. Detta material jag hittade på skatterkets sida är från 2005 så kanske är det andra regler som gäller idag. Jättetacksam för svar.

• Svar på tråden Bruttolöneavdrag vid äggdonation utomlands
  • helsingborg42

Jo, det är såhär:

OM ni väljer att låta företaget betala för ÄD, då drar ju företaget kostnaden ifrån sin vinst.

Då kommer skatteverket räkna detta som en löneförmån som är beskattningsbar.
    Ni kommer då att få detta belopp lagt ovan på den taxerade inkomst och även sociala avgifter skall betalas.

Så i praktiken, då har det inen betydelse, 1+1 blir 2 i alla fall.
    DOCK så är det även så, att man kan ta med medicinen, och det framgår på skatteverkets hemsida, att medicin inte skall skattebeläggas. Men på andra siden är dem ibland dyrare utomlands än här i Sverige...

• hymafr

Jag har hört att man kan göra bruttolöneavdrag.
    Har dock inte riktigt satt mig in i detta ännu då jag inte vill skylta med mina barnförsök inför revisorn.
    Tänk dock på att vid bruttolöneavdrag så sjunker din årsinkomst och därmed din föräldrapenning.

Svar på tråden Bruttolöneavdrag vid äggdonation utomlands