• Zondra

Bästa vännen kan inte få barn :( (långt)

Hejsan!
    Brukar inte hänga i den här delen av forumet, men idag känner jag mig så himla ledsen och tänkte be er om råd.

Jag och min bästa vän har pratat om barn sedan vi själva var barn. Hon mognade något senare än mig, har rest mycket, flyttat mycket, pluggat osv, så hon har inte tänkt så mycket på det här med barn förräns de här sista åren sen hon träffade sin nuvarande sambo.
    Hon har alltid velat ha barn, men har inte kännt sig helt mogen förrän nu. Nu är hon också snart 30 och känner att nu är det dags.
    För två år sedan började hon och hennes sambo försöka bli gravida. Ingenting hände. Efter ett och ett halvt år tog de sig till kvinnokliniken i GBG för att kollas upp. Det visade sig nu att det är hennes sambo som är steril. Eller näst intill i alla fall. Hans spermier håller mycket dålig kvalité eller hur man nu säger.
    I vilket fall som helst så hände det som inte skulle kunna gå och hända. Hon blev gravid. Detta är nu ca. 10 veckor sedan. Efter hennes 6 grav. vecka fick hon missfall.
    Nu till saken:
    Min vän är såå förtvivlad att hon inte ens orkar ta sig till kvinnokliniken igen. De har ju erbjudit henne sin hjälp men hon orkar inte ta emot den. Sitter bara hemma och är ledsen. Pratar inte så mycket om det, men är hon gör det så leder det oftast till en slags förhoppning om att hon kan bli gravid igen, utan hjälp från sjukhuset. Hennes sambo är uppriven och vill ha hjälp.
    När jag tar upp saken med henne blir hon bara arg.
    Jag har själv ett barn på 4 och är gravid igen. Givetvis berättade jag genast det för henne, men hon blev inte glad för min skull, och jag hade inte heller förväntat mig det med tanke på det skicket hon är i. Vad ska jag som bästa väninna göra? Vad kan jag säga?
    Varför reagerar hon så här? Hon kan ju få hjälp och faktiskt bli gravid och lycklig?
    Finns det någon av er som varit i samma situation?
    Obs, vi bor 10 mil ifrån varandra vilket gör det extra jobbigt.

• Svar på tråden Bästa vännen kan inte få barn :( (långt)
  • Bling1975

Jag förstår att situationen är svår för dig. Men jag tror att hon måste få sörja färdigt först. Ett missfall som kommer efter en väldigt lång väntan på barn är väldigt traumatiskt. Låt det ta tid, men visa att du finna där och lyssnar. Om hon inte blir lite bättre om ett par veckor så kanske det är dags att föreslå lite terapi så hon får bearbeta vad som har hänt.

Lycka till!

Stitch längtar efter Lilo
  • Lundby87

Kanske bara ge henne den tid hon behöver att komma över missfallet.

• Zondra

Absolut, hon ska inte rusa in i nånting så här direkt, men hon verklign VILL INTE ha hjälp säger hon. Jag är bara så rädd för hennes skull, för jag tror ärligt talat att hon kommer att förbli barnlös om hon resonerar så. Hennes sambo är också rädd för det. Men det kan hända att hon bara behöver mer tid. Det är så svårt att bara stå brevid och inte kunna göra nånting bara. Skitjobbigt. Jag vill henne allt det bästa ju.

• Bling1975

Att få hjälp är verkligen lite läskigt, behandlingen är ju inte direkt en dans på rosor om man ska göra ICSI som jag antar är behandlingen för dem. Jag tror att hon kommer att vilja ha hjälpen om ett tag, men just nu mår hon bäst av att leva på hoppet.

Hon är ju fortfarande ung så det är verkligen inte hela världen om hon försöker hemma i ett år till innan hon är redo att acceptera att de kanske behöver hjälp.

Tills dess så tycker jag att hennes sambo ska lämna ett nytt spermieprov. Hon kan ju ha fått för sig att det har blivit bättre och därför kommer att lyckas igen. Det kan ju även förändras med tiden.

Stitch längtar efter Lilo
  • Zondra

Bra idé, att han kan lämna ett nytt prov. Han kanske inte tycker det är så kul, men jag tror säkert att han gör det för hennes skull. Ska snacka med honom om det.
    Bling197, har du fått hjälp med det här? Finns det något uppmuntrande om det som jag kan säga till henne, något som är positivt och inte bara läskigt? Ska försöka läsa på lite om det här, vet så lite ännu.

• Mysak

bling1975: På vilket sätt är behandlingen värre om man ska göra icsi tycker du? Förberedande behandling är ju lika vare sig man gör ivf eller icsi, det enda som skiljer är ju att vid icsi så får spermierna hjälp att befrukta äggen men det är ju inget som vi märker av utan det sker ju i labbet.

• Zondra

Vad hennes sambo sa så kommer troligtvis deras behandlig bestå av att de plockar ut x antal spermier från hans, som håller hyffsad kvalité, och sen för de in det i henne. Vad heter det? Är det IVF, eller ICSI? Eller nåt annat?

• Wilma00

ICSI är inte så jobbigt, jag har gjort det. Så föreslå det till henne när hon känner sig redo. Du är en bra vän tycker jag. Läs på gärna lite själv om det å så. Det är uppmuntrande. Man kan må jättebra under själva behandlingen... Jag mådde bra under min behandling när jag gjorde icsi. Hon får landstingsbetalda först. Beror på hur många var man bor.Du kan ju gå tillsammans med henne första besöket eller ringa åt henne om hon önskar..
    LYCKA till för du verkar va en bra väninna åt din kompis. kramar.

• Mysak

Låter som det är insemination de ska göra i så fall och det är ju lindrigare än ivf/icsi.

• Zondra

Tack Wilma:)

Om nån orkar, så får ni gärna berätta skillnaden för mig på ICSI och IVF
    Jag har sagt till henne och hennes sambo att dom ska beställa tid, och när dom har den så tar jag tåget till Göteborg och följer med henne/dem till kliniken.Däremot så får dom nog ringa själva, det kan nog han göra om inte annat. Men det är ju inget man kan göra förrän hon själv vill tyvärr. Ibland får jag dåligt samvete och tänker att jag kanske vill att hon ska bli gravid mer än hon själv vill, men självklart är det väl inte så. Då hade hon inte blivit så här ledsen för missfallet som kom. Men det är så svårt att veta hur man ska vara och vad man kan säga. Vill ju inte pressa henne. Men jag kan ju försöka lite info så länge i alla fall :)

Svar på tråden Bästa vännen kan inte få barn :( (långt)