• Solan Gundersen

Liknar varandra genetiskt= svårt bli gravid?

Hej! Vi har nu, efter att ha genomgått precis alla tester, titthålsop mm, fått höra att vi är oförklarligt barnlösa. Vi har försök i 19 månader utan att nåt hänt
    Jag läste nånstans att om paret liknar varandra genetiskt, så kan man få svårt att bli gravida. Detta skulle då ha nåt att göra med att en bebis tjänar mer på att ha gener från två väldigt olika föräldrar, för att då t ex få ett så brett immunförsvar som möjligt osv. Nån som vet nåt mer om detta? Vi är iaf rätt lika varandra till utseendet...

• Svar på tråden Liknar varandra genetiskt= svårt bli gravid?
  • ploppviola

Min man o jag har äktenskapstycke som de fint heter,,vi hade svårt o bli gravida men de berodde på min pco...

Här ska man kanske skriva nåt fyndigt?
  • Líllafamiljen

Vad menar du utseende mässigt eller inuti??

• Solan Gundersen

Tänkte att man kanske är mer lika varandra genetiskt om man kanske är lika varandra till utseendet... Fast jag vet inte; bara funderar

• Líllafamiljen

Jag och mannen skulle kunne vara syskon, vi blir lätt tagna för det.. det var dörför jag undrade, vi har en son ihopa och det tog inte långtid innan jag blev gravid, typ första gången...
    Men hoppas att ni får lyckan att bli föräldrar inom snar framtid.

• Solan Gundersen

IVF i nov/dec Man håller tummarna rätt hårt...

• Moira

Jag och min man är så olika till utseendet vi bara skulle kunna vara. Vi har ändå inte lyckats blir gravida, trots toppresultat på spermieprovet och att de inte hittat ngt fel på mig...

• Toppenloppan

Visst stämmer det där med att barnet mår bra av olika gener. Dock har det inte alls med just utseendet att göra! Ffa rör det immunförsvaret och det kan man ju inte se utanpå!

Om man är nära släkt med varandra har man ju lika gener och då kan det vara svårare att bli gravid, ett genetiskt "skydd". Glöm bara inte att många syskon inte alls liknar varandra utseendemässigt och ändå har man ju väldigt lika gener.

Så....förstår din tanke men tycker inte du behöver oroa dig för det!

• Solan Gundersen

Tack, fast jag vet att det mest handlar om immunförsvar mm. Tänkte bara att risken kanske är högre att man har lika immunförsvar mm om man är lika utseendemässigt?

• Solan Gundersen

Oj, läste lite snabbt; missade typ hälften
    Bra poäng det där med syskon som inte är lika varandra. Det hade jag inte tänkt på!

Svar på tråden Liknar varandra genetiskt= svårt bli gravid?