• Jessica

dalmatiner?

Hur är det dalmatiner? har hört att det är jakt samt enmanshundar. (dvs inga familjehundar) stämmer det?

• Svar på tråden dalmatiner?
  • Marleen
    Jessica skrev 2008-09-12 09:24:44 följande:
    Hur är det dalmatiner? har hört att det är jakt samt enmanshundar. (dvs inga familjehundar) stämmer det?
    ja de stämmer... de e inga barnvänliga hundar... de har en kort stubin och e lite sönderavlade...
  • Pikaur

De kräver enormt mycket motion och hjärngymnastik för att må bra, dagliga meningsfulla uppgifter är ett måste. Glupska! De behöver inte vara enmans och kan fungera bra i familj, men har en tendens att ty sig mer till en person.
    De måste hörselundersökas (minns ej namnet) innan de säljs, då de kan födas döva.

• Flodan

Hmmm..... min bild av dalmatiner är en helt annan. Har bekanta som föder upp rasen plus att min bästa kompis har en som är helt underbar. Visst de behöver massor av motion och hjärngympa plus att dom är väldigt glupska. Jakthund vete tusan om jag skulle vilja kalla dem, de jag träffat har total avsaknad av jaktinstinkt. Nu är jag absolut ingen hundexpert eller så men min erfarenhet av rasen är enbart positiv. Visst har alla raser både för och nackdelar och dalmatinern är rätt hårt avlad och har ett lite dåligt rykte, men det finns bra exemplar av rasen också !!!

• As81

Jag har en dalmatiner och jag kan säga att inget av de jag läser i svar ett och två stämmer in på min hund eller på någon av alla de andra jag träffat och vars ägare jag pratar med.
    Min har ingen jaktinstinkt alls men vaktar gärna.
    . Det är en perfekt familjehund då den ser till att alla i flocken håller ihop och den skyddar familjen mot obehöriga. Dalmatinern kan också vara mycket modig om någon familjemedlem skulle hotas.
    Dalmatinerns största funktion idag är att vara en sällskapshund, vilket den också är på ett utmärkt sätt med sin speciella charm. Den trivs när hela familjen är samlad och delar sin kärlek rättvist mellan familjens alla medlemmar. Det är typiskt för rasen att vara lugn och sansad inomhus och pigg och livad ute. Den är en mycket uthållig, men kräver inte överdrivet mycket motion. Inte mer än ngn annan ras, det är en väldigt läraktig ras och träning är aldrig tråkigt men fantasin kan tryta då det går väldigt fort att lära en dallis ngt.
    Tråkigt att "alla" är så emot dalmatiner och egentligen inte vet ngt om rasen.
    Anser faktiskt att det ni skriver är fel här.... Sorry!

• Akinna

jag har bara fått höra negativt om dalmatiner .
    kompisen ringde till skk och fråga om råd då hon tog upp att hon gilla dalmatiner men dom sa att det inte var någon bra familjehund då dom kräver enormt mycket träning och motion .

• As81

Det där tror jag så mycket jag vill på, jag har ockås pratat med dem om just denna rasen o det där sa dom inte till mej.
    Men jag har ju en egen dalmatiner, en som jag lever med varje dag... Jag ser ju hur hon beter sej och hur alla hennes kompisar beter sej som också är dalmatiner...
    Men vad vet jag om detta!? Och vad vet alla andra jag känner om detta?

Tycker det är såååå tråkigt att många är såå enkelspåriga och bara lyssnar på det negativa och inte på de som levt med rasen i flera år och att detta ras-motstånd finns överhuvudtaget är bara sorgligt...

Och det här med att de inte är ngn bra familjehund pågrund av träning och motion, varför skaffar man sej hund om man inte vill ut och gå? Eller träna den?
    Då kan man ju lika gärna ha katt....
    Men vad vet jag...

• Akinna

As81

ja men dom på skk som sitter där och jobbar kan säga olika dom med .

Svar på tråden dalmatiner?