Hej,
ja, visst är det där med texten på gravstenen en stor och svår fråga. För oss tog det långt tid att välja inskription, typsnitt och form på stenen. Den ska ju stå där i evinnerlig tid. Vi valde också en svart granitsten, men en liggande platt fyrkantig och enkel. Ovanför den har vi själva rabatten och sedan en hög stående sten också i svart granit (sådana som var vanliga runt förra sekelskiftet). På Gunnars sten står det:
Vår son
Gunnar
"ett hjärta" 2 maj 2007 "ett kors".
Många som jag känner som begravt barn väljer just att ha en hjärta istället för en asterix tror jag det är man brukar sätta framför födelsedatumet. Flera jag känner sätter också inte ett kors utan en stjärna (man tänker att barnet blev en stjärna på himlen då). I vänstra översta hörnet, på hjärtsidan, har vi vår sons hand ingraverad (efter de avtryck som togs). Det är fint tycker jag (även om det var jobbigt första gången jag såg det - nu var det hugget i sten att vi förlorat den finaste vi har - ett av våra barn) och ger betraktaren en inblick i hur liten han var, hur orättvist det var att han dog. Jag tänker också att vi hjälpte honom göra ett avtryck i den här världen.
Vår stora sten har vi fortfarande inte fått upp (det jag jag dåligt samvete över) eftersom vi inte riktigt är säkra på vad vi ska skriva. Graven är nu en familjegrav, där ska jag och min man ligga, och den stora stenen är för att symbolisera att vi också kommer en dag men vi är osäkra på hur mycket vi skriver nu och sedan. Säkert är att det ska stå Levins familjegrav högst upp och Störst av allt är kärleken längst ner.
Hoppas detta kan ge dig lite idéer. Men det är ett svårt och sort beslut - därför tycker jag att du/ni inte ska hasta. Låt beslutet mogna. När ni sedan fått stenen ska den ju stå där i många, många år.
Kramar från Kristina