• Johanssons

Tillväxtkurvor

Hur mycket går era bebisar upp varje vecka och växer på längden? Håller det sig runt samma varje gång eller kan det variera stort från vecka till vecka? Jag vet att det är olika från barn till barn, ville bara höra lite!

• Svar på tråden Tillväxtkurvor
  • Majasmamma07

upp till ca 5 månaders ålder gick maja upp 200-350 g per vecka, men hon var liten när hon kom och hamnade snabbt över medelkurvan. Nu är hon nästan 9 månader och har dippat rejält på sin egen kurva och ligger mitt på medel, en sk amningspuckel som brukar komma när de börjar med mat ordentligt. Maja har varit trögstartad med maten.

• Johanssons

Men det är väl helt normalt att inte gå upp samma varje vecka?

• Majasmamma07

Klart det inte behöver se samma ut, min bvc sa till mig att längden är det man ser om barnet inte mår bra på, de kan stå stilla i vikt men inte längd typ(självklart inte för länge men ett besök till ett annat)Så länge de går upp är det bra,jätteolika hur de går upp dock, en del går upp 50-100 g per vecka maja gick upp mera och behövde det. Sen finns det ju de som går uoo 400-500 g i veckan.

De har olika faser, rör på sig olika, äter dåligt vissa dar(precis som vi med andra ord) Ingen aning om hur er kurva ser ut men går bebis upp behöver du inte oroa dig om det inte är en pluttig/undernärd/förtidigt född/ sjuk bebis.

Johanssons skrev 2008-09-11 17:39:14 följande:
    Men det är väl helt normalt att inte gå upp samma varje vecka?
  • Viggo och pyrets mamma

Viggo var inte liten när han föddes (3935 gr och 53 cm) och han har hittills dubblat sin vikt på ett ungefär och vuxit 15 cm, han är drygt 4 1/2 mnd nu. I början växte han ca 1 cm i veckan nu är det ungefär 5 mm, efter 2 mnd ungefär så tyckte jag att det planade ut lite och han saktade av lite i växttakt men han följer sina kurvor perfekt. Visserligen ligger han 2 snäpp över kurvan men det gör han å andra sidan på alla sina kurvor så han är ändå proportionelig.

Svar på tråden Tillväxtkurvor