• smulanC

Hjälp från gravida eller föräldrar!

Hej! nu när jag och min sambo planerar att skaffa barn är de såklart tusentals frågor som rör sig i huvudet på mig. Skulle bvara jätteglad om någon kanske ville hjälpa mig med några av dem, angående graviditeten! Jag jobbar som andrahands ansvarig på ett café, vilket innebär en hel del stress och springande. Är de någon som har erfarenhet av att ha jobbat med liknande jobb under graviditeten? hur var de? Har ni några tips om hur man kan varva ner imellan åt på jobbet? jag har jobbat länge inom branchen och kan hantera stress bra, men jag är rädd för hur bebisen kommer tycka om det. Det andra jag har funderat på är en sak angående mat och dryck. Nu när jag har slutat med p-piller funderar jag på att sluta dricka alkohol (dricker nästan inget alls) och sluta äta den mat som gravida ska undvika direkt. känns det överdrivet? ska jag leva och äta som vanligt tills jag känner gravidsymtom istället? Hoppas någon kan hjälpa mig! :) Skulle gärna för övrigt vilja ha en mamma i min ålder eller en gravid i min ålder att bolla lite tankar med!

• Svar på tråden Hjälp från gravida eller föräldrar!
  • Caranlachiel

Började också med samma utgångspunkt som du - att skippa alkohol och äta rätt mat redan från samma stund vi började försöka. Dricker inte särskilt mycket alkohol i vanliga fall ändå så det gjorde mig inte så mycket, och är ganska slarvig med maten så lika bra att vänja sig tänkte jag. Det jag inte räknat med var att det skulle ta så lång tid att bli gravid! Vi lyckades efter 11 månader och med extra hormonhjälp. Så efter några månader (när jag märkte att det skulle ta tid) så släppte jag på det där med alkoholen och kunde dricka på fester och middagar. Men jag var alltid noga med att inte dricka efter äl, för säkerhets skull.

Vecka 13 - and counting!
  • Småtokig

Jag levde som vanligt tills jag testade plus. Drack inte heller så speciellt ofta men att avstå bara för att det ev skulle kunna vara något kändes skumt. Det tog ändå 18 månader att få det där pluset.

♥Albin 20070116 ♥
  • Laisen80

Börja med att bli gravid! Det kan ju ta lite längre tid än beräknat det vet man aldrig.

Sen är mitt tips att köpa några gravidtidningar och skumma igenom!

Allra rättaste stället att få veta massor är att läsa här inne på de som är gravida i första trimestern!

lycka till!

• livetlilla

Hej!
    Jobbet tror jag bara att du kan känna själv hur du bäst ska hantera den dagen det är aktuellt - men enkelt sagt så gäller oftast att om du mår bra så mår barnet bra:)

Jag slutade direkt att dricka alkohol när jag slutade äta p-piller, tyckte att det kändes bäst. Maten var jag halvnoga med innan +.
    Men även hät tog det 9 månader och en hormonbehandling innan +et kom.
    Lycka till!

• Mamma080413

Hej. kul att ni ålanerar för barn. Jag har själv två pojkar på 5 mån. är själc 22 år. Jag tycker att du kan sluta med alkoholen och äta och leva som vanligt och bara vänta på ett plus.:) JAg tror att om man tänker och försöker för mycket så låser det sig och inte blir så bra. Så lev som vanligt och kör på.

Angående jobbet så jobbade jag själv som Frukt/grönt ansvarig på ica när jag var gravid. vilket innebär mycket tunga lyft, mne jag körde på som vanligt i början sen fick jag mer och mer hjälp. Kroppen är ju så bra att den säger till när mna ska stressa ner och vila lite... Så LYSSNA på kroppen så kommer allt gå jätte bra.

LYCKA TILL

• Flickan och kråkan

ur ditt perspektiv är jag nog en "gammal" mamma . Jag har en pojke på 8½ månad och en liten en i magen som bara funnits i lite drygt 5 veckor , så mamma och gravid.

Jobbet behöver du inte fundera på. Jag har ett stressigt jobb, och jobbade på som vanligt hela graviditeten. Din kropp säger ifrån när det blir för mycket. Förmodligen kommer det aldrig att bli några problem, men blir det det så kommer du att känna det och det kommer förmodligen inte förrän ganska långt in i din graviditet.

Eftersom ni aktivt försöker skulle jag absolut råda dig att sluta med alkohol, liksom att tänka på vad du äter när du vet att du kan vara gravid. mellan mes och ÄL (om det inte tar sig på första försöket) är det ju ingen fara att äta t.ex. någon smarrig grönmögelost.

Det du ska tänka på nu direkt är dock att börja äta folsyra om du inte redan gör det.

Lycka till!

• Squeezetoy

Ja, jobbet behöver du inte oroa dig för innan, kroppen kommer att säga till dig att ta det lugnare om den inte tycker om tempot. Om du har möjlighet kan du ju ev. gå någon kurs i stresshantering, alt. om du tränar något avslappnande, typ yoga/tai-chi/liknanade, så får du en möjlighet att hantera stress om du känner att det kan bli ett problem framöver.

Sköna skor och stödstrumpor kan vara bra att tänka på när du väl är en bit in i graviditeten.

Det där med maten, om du bara försöker äta varierat så blir det bra, med de nya kostråden (Finns att läsa på slv:s hemsida) så är det faktiskt väldigt lite man behöver utesluta och i övrigt är det just varierad kost som rekommenderas.

Folsyra rekommenderas att man äter, finns både i multivitamintabletter och speciella folsyretabletter. Kika på apoteket om du inte redan äter det.

• deede

Hej!

Är en tjej på 24 år, med en liten tjej på 6 månader, du får gärna bolla lite tankar med mig om du vill =)

Men jobbet tror jag inte du behöver oroa dig för mycket för. Så länge du bara kan hantera stressen och mår bra tror jag inte det är nån större fara.

Jag ändrade inte maten förrän efter jag blivit gravid, men det berodde på att jag blev gravid trots p-piller, så det var inte riktigt planerat =)

Lycka till med babyverkstan=)

• MarieHJ
    smulanC skrev 2008-09-11 14:32:59 följande:
    Hej! nu när jag och min sambo planerar att skaffa barn är de såklart tusentals frågor som rör sig i huvudet på mig. Skulle bvara jätteglad om någon kanske ville hjälpa mig med några av dem, angående graviditeten! Jag jobbar som andrahands ansvarig på ett café, vilket innebär en hel del stress och springande. Är de någon som har erfarenhet av att ha jobbat med liknande jobb under graviditeten? hur var de? Har ni några tips om hur man kan varva ner imellan åt på jobbet? jag har jobbat länge inom branchen och kan hantera stress bra, men jag är rädd för hur bebisen kommer tycka om det. Det andra jag har funderat på är en sak angående mat och dryck. Nu när jag har slutat med p-piller funderar jag på att sluta dricka alkohol (dricker nästan inget alls) och sluta äta den mat som gravida ska undvika direkt. känns det överdrivet? ska jag leva och äta som vanligt tills jag känner gravidsymtom istället? Hoppas någon kan hjälpa mig! :) Skulle gärna för övrigt vilja ha en mamma i min ålder eller en gravid i min ålder att bolla lite tankar med!
    Va roligt att ni planerar barn! Perfekt ålder också=)
    Jag jobbade som vårdbiträde på ett hem med dementa lite när jag var gravid. Det är också ett psykiskt mycket stressigt jobb! Men grejen är att jag trivdes så bra trots att jag stressade och bara det inte blir "dålig stress" så ska det inte vara farligt för barnet.Du känenr om det blir för mycket och då ska du ta det lungt!
    Det där med att äta rätt och så behöver du inte tänka på innan du vet att du är gravid för dom första 9 veckorna så lever inte barnet på dig än ändå! Utan den lever på något som kallas för "gulkropp". Jag hade druckit under tiden jag var gravid utan att veta om det och var Livrädd. Men min Barnmorska sa detta med gulkroppen och det lugnade mig.
    Hoppas det komemr gå bra med Bebbeverkstaden!;)
Svar på tråden Hjälp från gravida eller föräldrar!