• glader

När han man rätt till missfallsutredning??

Som frågan lyder, vad krävs för att man ska ha rätt till missfallsutredning, dvs kromosomtest, dold diabetes etc?

Har man rätt till utredning även om missfallen varit efter ivf?

Jag har haft ett utomkveds och 3 missfall på rad efter olika ivf-försök men på min klinik säger de att jag inte har rätt till utredning!? Kan det stämma?

• Svar på tråden När han man rätt till missfallsutredning??
  • Pimpinellan

Det kan inte stämma! Efter tre m.f SKA man ha rätt till utredning för då kan det vara nåt fel. Och nåt fel som kanske går lätt åtgärda också så stå på dig tycker jag! Det är ju nästan ingen mening att fortsätta göra IVF efter IVF om du ändå bara får m.f. Kanske skulle extra progesteron länge hjälpa eller Trombyl,men för att få veta det måste du ju utredas först.

• zanila

Nej, det stämmer inte, klart du har rätt till utredningn efter tre missfall. Vart går du (vilken klinik) Själv är jag utredd i Malmö efter tre missfall. Kriga lite för din rätt!!

• glader

Tack för era svar!!

Men hur kan jag hävda min rätt, står det någonstans att läsa?
    Jag går på RMC Malmö, är det där du gått zanila?

• Anaiah

Följande står på Vårdguidens hemsida:
    "Upprepade missfall

Om du haft minst tre missfall i följd talar man om upprepade missfall. Det är mycket ovanligt. Knappt en procent av de par som försöker skaffa barn råkar ut för upprepade missfall. Det kan drabba både kvinnor som tidigare fött barn och de som inte gjort det.

Efter tre missfall kan en gynekolog remittera dig till en större sjukhusklinik för en utredning. Då utreds om du och din partner har normala kromosomer och om du har oupptäckt diabetes, en ämnesomsättningsrubbning eller någon sjukdom i immunsystemet. Om undersökningarna talar för att du är frisk är möjligheterna stora att få ett barn under nästa graviditet."

www.vardguiden.se/templates/Article.aspx

Someone is WRONG on the internet!
Svar på tråden När han man rätt till missfallsutredning??