• Emmmmmsan

Ni som gjort titthålsopration!!!!

Vad exakt tittar dom på under op? Äggledare...vad mer? Kan dom se in i själva livmodern hur det ser ut? Någon som vet hur snart man kan ha sex efteråt...jag har äl ca 2-3 dagar efter op.Är det för tidigt tro? Snälla berätta allt ni vet!!!Kraaaaaaam

• Svar på tråden Ni som gjort titthålsopration!!!!
  • Avalie

hej hej, Jag gjorde sådan titthålloperation, man blir inlagd tidigt på morgonen, man får tvätta av sig med en särskild tvål (antibakteriell) o får sedan sätta på sig sjukhuskläder. sedan blir man körd till OP. MAn sövs, får en urinkatet och opereras, dom kollar hur det ser ut runt livmodern, om du har cystor, myom, endometrios, dom brukar kolla hur dina äggledare ser ut o såklart äggstockar, vet inte riktigt om dom kollar i själva livmodern. Det är vanligt ibland att man blöder lite efter operationen, och man brukar avråda från sex tills man slutat blöda för att undvika infektion. Man känner sig ganska svullen efteråt o lite om de 2 första dagarna. kram

• anomaR

Hej
    Jag har gjort titthålsoperation, och de kan se dina äggstockar och äggledare. På mig gjorde så förbannat ont i axlarna efteråt. (Fick veta att de tippar en under sövningen och därför kan det göra ont i axlarna som en slags muskelvärk) Men sedan mådde jag hyfsat.

• Pimpinellan

Jag har blött väldigt lite efteråt och kunnat ha sex-om än väldigt försiktigt!- 4-5 dar efteråt.

• Emmmmmsan

ok...tack för svaren! gjorde ni titthål pga smärtor eller barnlöshet eller nåt annat?

Jag är så rädd för vad dom ska göra under op. man har ju inte direkt mycket att säga till om just då... Tar dom bort tex äggledare eller så måste jag väl få veta det innan?!

• anomaR
    anomaR skrev 2008-09-08 17:03:53 följande:
    HejJag har gjort titthålsoperation, och de kan se dina äggstockar och äggledare. På mig gjorde så förbannat ont i axlarna efteråt. (Fick veta att de tippar en under sövningen och därför kan det göra ont i axlarna som en slags muskelvärk) Men sedan mådde jag hyfsat.
    Jag gjorde mina titthålsoperationer för att jag ville bli med barn, men blev aldrig med barn.
    Skriv dig fri
  • Pimpinellan

P.g.a ett myom de ville kolla upp plus att se om det fanns passage i äggledarna vilket det inte gjorde på spolningen.

• Snoziz

dom går in vid naveln o straxt ovanför "bikinilinjen". gjorde mitt i nov o kan inte se dom små ärren nu :)...hade inte så ont efteråt..spände lite, o man va rädd för att komma emot. Va jättetrött o sov typ hela dan o som sagt va ont i axlar(som en riktig träningsvärk) men redan dan efter kände jag mig nästan som vanligt igen..fick rek. att vänta me sex tills man slutat blöda...
    kram

• kvinna79

hur lång tid behövde man vara sjukskriven efteråt?

• Heavy

Man behöver ingen sjukskrivning av läkaren utan man sjukskriver sig själv 2-5 dagar. Jag utförde min operation i månadags. Jag var trött och öm i magmusklerna i början men det blir snabbt bättre. Jag vill inte ha byxorna mot såren för det gör ont så jag väntar med att gå till jobbet ett par dagar till. Jag blöder ingeting och det stod i mina papper att man kan ha samliv så fort man själv vill efteråt.

• dallas
    kvinna79 skrev 2008-09-10 16:13:34 följande:
    hur lång tid behövde man vara sjukskriven efteråt?
    Det beror ju på... Jag var hemma 2 veckor pga av att  mitt jobb är väldigt fysiskt, men normalt ca 1 vecka (inget läkarintyg)

TS; Dom kollade om jag hade endometrios (vilket jag hade/har) och tog bort 2 cystor och brände bort endo-härdar. Dom kollade sammanväxningar oxå..
    v.24....
  • Emmmmmsan

Jag jobbar inom vården och det är ju en del tunga lyft...men man känner nog ganska snart vad man klarar och inte klarar av.
    Ska verkligen bli så skönt att få göra den här op. börjar bli knäpp av det här nu!
    Få svart på vitt vad det är som gör ont...men man vet ju inte kanske inte är något farligt alls...ingen ide att oroa sig i onödan, men det är svårt!!
    kram

Svar på tråden Ni som gjort titthålsopration!!!!