• teha

När fick era barn en mobiltelefon?

Jag undrar nu hur gamla era barn var när de fick en egen mobil? Min dotter som bara är 5 år tjatar redan om en egen riktig mobil och jag blir tokig!!! Tycker inte hon behöver någon på många många år.

****Carpe diem quam minimum credula postero**
  • Svar på tråden När fick era barn en mobiltelefon?
  • Hallonröd

Min äldsta fick sin förra året när han fyllde 9 år. Ville egentligen vänta till i år när han fyller 10. Men eftersom de flesta i klassen hade mobiler så fick han den förra året...han blev sååå glad Flört

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Cecese

Äldsta dottern fyller 10 år nästa månad och inte en chans att hon får en mobil på många år. Hon får nog vänta tills hon är runt 15 år eller nåt iaf. Jisses min första mobil köpte jag själv för egna pengar när jag var nästan 19 år och då köpte jag en bara för att jag väntade barn och behövde en. Jag bodde hemifrån i 3 år och enda telefonen jag hade tillgång till var en mynttelefon som fanns gatan brevid min.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • La Lola

Sånt anser jag att min dotter inte "behöver" förrän hon är runt 12 år.

Hon är 8 år o skulle få tjata sig blå över en mobil nu. Hon får ändå ingen.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • 3barn

Mina två äldsta tjejer, 8 & 10 ,år har mobiler.Dom har fått mobil när dom börjat trean....min 8 åring har bara haft sin i 3 veckor Mest för att dom ska kunna ringa om dom vill följa med kompisar hem efter skolan.I deras skola får elevena bara ringa ett telfonsamtal i vecka från skolans telefon.

Alexandra980514,Emelie991107,Sabina020807,Saga051230
  • 3barn

Glömde skriva att min 8 åring blir 9 i nov & att storasyster var 9 när hon fick mobilen.

Alexandra980514,Emelie991107,Sabina020807,Saga051230
  • Pillan79

min son fick mobil när han var 8 år,har den bara när han är ute eller om han är ensam hemma. nu är han nio år

• Tjatte

Äldsta tjejen fick ärva en gammal telefon när hon var 8 och precis hade gått ut tvåan. Det har gett henne en trygghet att våga gå en bit från huset, vilket hon inte tordes tidigare. Hon är en rädd tjej som ser faror i allt, så för henne har mobben verkligen varit en biljett till frihet.

• Mojo Jojo

Äldsta tjejen va 8 år och andra tösen skulle fylla 7 år när hon ärvde en gammal mobil. Ser det som en enorm trygghet för både oss och barnen, trots att vi bor i ett tryggt litet samhälle(på landet kan man nog säga). Den ska dock inte ersätta att de talar om vart de går osv. Sen känns det oxå lite som att man får lära sig till en viss del att hänga med i utveckligen, även om jag måste erkänna att jag varit en bromskloss på den fronten.
    Går ju inte att jämnföra med sig själv tycker jag, jag skaffade mobil när jag var 21 år liksom.

• Ansso

min äldsta dotter fick en av sin farfar i julklapp , hon va i julas 8 år

Blessed with 3 miracles
  • 4mama

Min äldsta är 8 år och om hon skulle vilja ha en telefon så skulle hon inte få det.
    Först så är hon slarvig. Hon har inte koll på sakerna utan slarvar bort saker då och då så jag tycker inte att hon är mogen för det.
    Sen tycker jag bara helt enkelt att hon är för liten.
    Hon kommer troligen få vänta iallafall i flera år till. Vet inte riktigt får se när det känns rätt.
    Hon har iallfall inte sagt ännu att hon vill ha en.

• mamma mys

min son är 7 år o har fått mobil nu..tycker det är bra att kunna få tag på honom om han är ute o leker eller om han gör sig illa så kan han ringa mig....han får inte ha med den till skolna utan bara när han är ute o leker..
    o nä man kan verkligen inte se till när en annan skaffade mobil för allt förändras ju hela tiden

• zigge4ever

Min dotter fyller 12 år alldeles snart, och ska då få sin första mobil...

• FyraNio

Oj jag har en 8 åring men vill egentligen inte ge han en mobil. Fast det skulle vara bra att göra det. Han har ju typ 15 olika kompisar och ja, jag måste erkänna att jag kan vara orolig ibland. De går ju mellan varandra och glömmer ibland att säga var de är. Det är jobbigt... Bra med en mobil då. Ska nog ge han en.

• Balehead

Min sjuåringa dotter kommer inte at få någon på länge. Jag känner till tre barn i området som hade mobiler redan som sexåringar. Det är de barnen som verkar få springa vind för våg för sina föräldrar. Två av dem - sexåringar alltså! - kom en ösregnig fredagkväll klockan 22 och ville leka med min dotter, som då låg och sov...

Nej, mobil blir det först när de börjar bli större och behöver mer frihet.

• snurrigamamman

Min tonåring fick sin första mobil när han fyllde 9. Tyckte egentligen att han var för liten, men kände ändå att det skulle vara praktiskt så att han kunde ringa hem när han skulle ha hämtning från någon träning eller så.

Nu är han tyvärr sms-beroende:=(

• lillam82

min dotter fyller 7år nästa vecka o hon fick mobil innnan sommaren...
    blande det bästa ja köpt.. köpt så klart ingen ny jätte dyr utan fick köpa kompisen för en billig peng.. dotter blev överlycklig...
    hon har den när hon é ute o leker, cyklar till o från kompisar o även mellan oss o hennes pappa... en del av hennes kompisar han med nåt nu i augusti när tele2 skickade ut gratis start packet till alla som har barn i skolåldern....

mamma & bonusmamma till två trollungar födda 2001/2003
Svar på tråden När fick era barn en mobiltelefon?