• rutz

38 år inget händer! :-(

Hej, fick ett barn när jag var nästan 36. Det tog ganska lång tid, cirka 9 månader, den gången. Försöker få ett till men ingenting händer. Vad gäller i stockholm, försökte söka lite på nätet? Stämmer det att man inte får hjälp med IVF om man redan har ett barn? Är chansen större att få ett till barn när man redan har ett trots att man är 38? Hur länge ska man vänta innan man söker hjälp? Fyller 39 i februari. Vart vänder man sig för att söka hjälp, för att få hjälp snabbast? Vad kostar det om man måste betala IVF själv?

• Svar på tråden 38 år inget händer! :-(
  • anomaR

Hej

Kostnaden varierar, men allt emellan 20 000 -35 000 kronor. Inom den offentliga sektorn tror jag att du inte får chansen. Dels på grund av ålder och dels på grund av att du har ett barn. Däremot tror jag att gränsen för privatklinikerna är annorlunda. Där är det nog ett plus att du redan har ett barn.

Lycka till!

• Dollars matte

Har man ett gemensamt barn med samma partner får man tyvärr bekosta IVF själv.
    Inom landstinget ska man oftast ha försökt i över ett år själv innan man får tid för utredning, men med tanke på din ålder kan det på vissa ställen gå fortare. Dock är ju köerna långa i Stockholm, jag vet inte hur de prioriterar.

Titta på www.fertilitetsguiden.nu. Där finns det en adresslista till landets alla IVF-kliniker, både landstingets och privata, och även länkar till deras hemsidor där det står om kriterier, priser mm. Ring runt och fråga hur de ställer sig till ditt fall, det är det bästa sättet.
    Lycka till!

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
Svar på tråden 38 år inget händer! :-(