"Du borde tänkt på att det fanns barn..." En styvmammas tankar
...innan du lämnar ditt förhållande?
Att din man troligen kommer gå vidare, träffa en ny kvinna och skaffa barn med henne är ingen nyhet.
Det är heller ingen nyhet att alla kvinnor inte tycker om att ha en annan kvinnas barn i sitt hem och långt ifrån kommer älska ditt barn. Det är heller inte säkert att den nya kvinnan är "vuxen" nog att förstå vad det innebär att ha barn av den enkla anledningen att hon inte hade några sedan innan.
Ändå på något sätt, så vinklas det nästan alltid här på FL till att den nya kvinnan "ska" "behöver" "måste" "förväntas" vara
någon form av styvmamma som välkomnar med öppna armar och omvärderar sitt liv och sätter ditt barn i fokus.
Det finns massor av kvinnor som lyckas med denna bedrift.
Och så finns det dem som inte gör det, jag är en av dem.
Men, ditt barn hade inte hamnat i den situation som det sistnämnda ifallet ifall ni inte gått isär.
Visst kan det vara mannen som lämnar, visst kan det finnas extremfall att man går isär, men att kräva att sådana som jag ska fokusera på barnet och bita ihop för ditt barns skull och foga mig för att inte förstöra uppväxten för denne känns... Märkligt.
Jag ska alltså göra något som du SJÄLV inte ens gjort för ditt barn??? *kliar mig i huvudet*
"Du borde tänkt på det när du går in i ett förhållande där det finns barn med i bilden sedan innan vad som krävs av dig"-frasen till nya och gamla styvmammor känns lika siande som "Du borde tänkt på att du utsätter ditt barn för en risk att känna sig rotlös och inte helt välkommen i pappans nya familj ifall ni separerar"
Vilket kom först, hönan eller ägget?