• Anonym (så ledsen)

Jag viks av smärta, även inombords.. HJÄLP MIG!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. När jag och min sambo har samlag så får jag sånna kramper efteråt (kan hända att jag får det innan vi avslutat också). Går in på toaletten och min kropp bara viker sig pga magen. Jag får så ont! Det är obeskrivligt.

Jag äter Cerazette och har gjort det i två år. Har läst på internet och nu tror jag att jag kan bli steril av detta.

NÅGON som hört något, har några erfarenheter av detta eller bara har goda råd?

Vill uppsöka läkare, för jag vill verkligen ha barn om några år! Men jag vill ändå höra era tips/erfarenheter som sagt.

Hoppas någon liten ängel kan hjälpa mig därute? Jag är förtvivlad:(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-04 21:35
    Någon som varit med om detta som INTE lider av endometrios? Ni som lider av det är såklart varmt välkomna med era kommentarer och råd!

• Svar på tråden Jag viks av smärta, även inombords.. HJÄLP MIG!
  • Anonym (Anna)

kan du inte ha vesturbulit eller vad det nu heter då?

• krakel

oj då.. önskar verkligen jag kunde svara det enda jag kan säga SLUTA ät dem om du tror det är dem..

och sök upp en GYN typ imorgon.....

• Anonym (Sanna)

Jag tänker på endometrios.. Men det beror lite på hur smärtan känns.. Vestibulit är väl mer smärta enbart i slidan? Googla på endo och se om du känner igen fler symptom.

• Anonym (så ledsen)

Jag är 20 år och har aldrig varit på gyn:/ Var hittar jag dit jag ska? Ska jag ringa ungdomsmottagningen?

• Anonym (Sanna)

Anonym (så ledsen) skrev 2008-09-04 21:05:37 följande:

Jag är 20 år och har aldrig varit på gyn:/ Var hittar jag dit jag ska? Ska jag ringa ungdomsmottagningen?
    Du kan säkert gå både via ungdomsmottagningen, direkt till en kvinnoklinik eller söka upp en gynekolog privat. Kräv en ordentlig undersökning och låt dom inte vifta bort dig!
  • Psychadelia

Sök gynekologvård. Smärtorna kan ha många olika orsaker. Jag känner ofta så, särskilt om vi har varit oförsiktiga och han kommer djupare in i mig än vad jag tål. Detta är pga min endometrios.

Citerar min bok i gynekologi och obstetrik. Slog upp dyspareuni som betyder smärta vid samlag.

Djup dyspareuni, dvs känsla av smärta djupt inne i underlivet, ofta av sk kollisionstyp, har ofta psykologiska órsaker. Organisk genes kan också förekomma, som t.ex. extern endometrios, infektioner eller en fixerat fastlåst äggstock som kommer "i vägen" för mannens penis.

• Buttelina
    ja, du kan söka ungdomsmottagningen tror jag. annars åk till kvinnokliniken
  • Anonym (så ledsen)

Anonym (Sanna) skrev 2008-09-04 21:02:34 följande:

Jag tänker på endometrios.. Men det beror lite på hur smärtan känns.. Vestibulit är väl mer smärta enbart i slidan? Googla på endo och se om du känner igen fler symptom.
    Jag får inte ont i slidan utan i magen..:(
  • Psychadelia

Börja på ungdomsmottagningen om du hittar dem. De kan slussa dig vidare.
Svar på tråden Jag viks av smärta, även inombords.. HJÄLP MIG!