• kaffekatten

Progesteronvagitorier, namn, funktion och ev biverkningar? Tacksam för hjälp!!

Hej,

Jag har efter ett ma fått progesteronvagitorier utskrivna av min gyn. Det är utskrivet på e-recept, vilket innebär att jag inte vet vilket preparat det är förrän jag hämtar ut det, och inte kan kolla det på FASS tex. Jag undrar om någon kan hjälpa mig med namnet på läkemedlet man brukar få, och berättar om hur det fungerar, när man skall ta dem (både tid på dygnet och hur länge, min gyn sade från att jag fått pos gravtest men jag har också läst på nätet om från ägglossning så jag känner mig rätt förvirrad) och också om biverkningar man kan få.

Vore toppen med snabb hjälp - måste hämta dem ikväll!

• Svar på tråden Progesteronvagitorier, namn, funktion och ev biverkningar? Tacksam för hjälp!!
  • Hannah74

Kommer inte ihåg vad de hette, men tog dem 3 gånger/dygn. Ca 09,17,21.
    Vet att det inte fanns med någon bipacksedel så man kunde läsa om det i förpackningen
    Jag tog dem från det att jag hade ÄL, men det är även helt ok att ta dem när man testat positivt då det ju mest är för att klara fostret förbi den kritiska runt v 6-8 (fick jag förklarat det för mej iaf)

Progesteronvagitorier är till för att det ska finnas tillräckligt hög halt av det när gulkroppen slutar fungera och när moderkakan ska ta över.

Biverkningar är väl mer illamående vid graviditet och även huvudvärk har jag för mej, men är inte helt 100.
    Hmm, flumflum.
    kanske någon annan har bättre svar och jag iaf hjälper tll att puffa tråden

Nu är vår lille pojk äntligen här-världens vackraste! Och i april-09 får vi ännu en
  • Simba79

De heter Progesteron MIC.
    Det verkar vara lite olika hur ofta man ska ta dem, men jag har tagit dem i slidan tre gånger/dygn (kl 6,14 & 22).
    Eftersom det är ett graviditetshormon kan man få alla möjliga gravsymptom t.ex. större & ömmande bröst.

• Spreta

Hej! Jag mår illa och blir ofantligt trött av progesteronet. Ibland får jag även klåda på "applikationstället" ;) (varierar fram å bak).

• Bling1975

Jag fick Crinone som är den andra varianten av vaggisar. De tar man bara morgon och kväll och de är inte lika rinniga som Progesteron MIC, däremot så blir de lite som pappersmassa som kan irritera slidan.

Vid IVF så tar man ju från ÄL, men jag skulle nog inte ta från ÄL annars för jag kan i alla fall inte ha sex när jag använder dem och då blir det ju inga barn gjorda om man försöker hemma.

De är lite förrädiska för de skjuter ibland upp mensen och man kan få graviditetssymtom i början så man tror att man är gravid.

Du kan nog slå upp båda sorterna i FASS och läsa mer.

Stitch längtar efter Lilo
  • Krusbär

Jag fick också crinone som jag skulle ta 1 g/dag från ett par dagar efter äl. Jag märkte inte av några biverkningar.

Svar på tråden Progesteronvagitorier, namn, funktion och ev biverkningar? Tacksam för hjälp!!