vad betyder RIP?
Är det någon som kan förklara för mig vad R.I.P står för om man tänker på det i samband med att någon har dött?!
Är det någon som kan förklara för mig vad R.I.P står för om man tänker på det i samband med att någon har dött?!
Rest In Peace
Det är en förkortning för Rest In Peace.. Vila i frid alltså
Rest In Peace, alltså Vila i Frid...
Tack för hjälpen, då förstår jag lite bättre!
Näpp, det är inte alls förkortning för rest in peace, utan requiscat in pace. Det betyder dock samma sak
Ja det är utomordentligt fånigt att se svensk text med förkortningen R.I.P. Vad är det för fel på "Vila I Frid"? det tar bråkdelar av en sekund längre att skriva, men är språkligt rätt.
Bland annat på Missing People Sweden:s sida på Facebook har det urartat, kan man se mängder av dessa rip? Troligen vet inte ens alla vad det betyder, man följer bara andra som en skock får.
Tycker det känns ovärdigt att skriva R.I.P i svenskan. Tex när min pappa dog så skrev hans barnbarn (vuxna och äldre än mej) R.I.P farfar i fb. Låter som om han var en gangsterrappare...
Jo RIP är en förkortning på Rest in peace. På latin heter det dock requiscat in pace
RIP betyder Rest In Peace
RIP betyder Rest In Peace
Vilket trådlyft.
Kunde inte tråden fått vila i fred.