• Anonym

vad betyder RIP?

Är det någon som kan förklara för mig vad R.I.P står för om man tänker på det i samband med att någon har dött?!

• Svar på tråden vad betyder RIP?
  • Anonym

Det är en förkortning för Rest In Peace.. Vila i frid alltså

• skruttan85

Rest In Peace, alltså Vila i Frid...

• Anonym

Tack för hjälpen, då förstår jag lite bättre!

• Anonym (SF)

Näpp, det är inte alls förkortning för rest in peace, utan requiscat in pace. Det betyder dock samma sak

• Qvintus

Ja det är utomordentligt fånigt att se svensk text med förkortningen R.I.P. Vad är det för fel på "Vila I Frid"? det tar bråkdelar av en sekund längre att skriva, men är språkligt rätt.
    Bland annat på Missing People Sweden:s sida på Facebook har det urartat, kan man se mängder av dessa rip? Troligen vet inte ens alla vad det betyder, man följer bara andra som en skock får.

• bringa

Tycker det känns ovärdigt att skriva R.I.P i svenskan. Tex när min pappa dog så skrev hans barnbarn (vuxna och äldre än mej) R.I.P farfar i fb. Låter som om han var en gangsterrappare...

• Anonym

Jo RIP är en förkortning på Rest in peace. På latin heter det dock requiscat in pace

• Anonym (Mjo)
    Anonym skrev 2008-09-03 07:23:26 följande:

Är det någon som kan förklara för mig vad R.I.P står för om man tänker på det i samband med att någon har dött?!

www.google.com ;)
  • Anonym (S)
    Stefan123 skrev 2015-07-20 19:46:16 följande:

RIP betyder Rest In Peace

Vilket trådlyft.
    Kunde inte tråden fått vila i fred. Skrattande
  • Anonym (Grim riper)
    Anonym (S) skrev 2015-07-20 19:55:37 följande:

Vilket trådlyft.

Kunde inte tråden fått vila i fred. 

Tråden RIP
Svar på tråden vad betyder RIP?