• Anonym (propavan)

Ni som slutat ta propavan eller annan sömnmedicin...hur gjorde ni?

Både jag och min läkare (mest läkaren) Vill att jag ska sluta med mina propavan som jag har ätit i snart ett år.
    Jag började med 2 tabletter, sen 1 1/2 och nu inatt tog jag bara en + en halv imovane. Ett par veckors tid har det varit mycket bättre med sömnen och jag har bara behövt ta 2 kvällar på en vecka.
    Men nu verkar problemen med sömnen komma tillbaka och mina tabletter börjar ta slut, jag är rädd att jag inte ska få fler utskrivna. Bara det gör mig stressad och orolig.
    Hur ska jag lyckas vända på det och sluta helt och hållet med dem?? Min läkare måste väl förstå att det måste ske i min takt och inte när han säger det.

• Svar på tråden Ni som slutat ta propavan eller annan sömnmedicin...hur gjorde ni?
  • Birgitta2

Propavan är inte tillvänjande så dom kan man oftast sluta med hur som helst. Är man beroende av andra sömntabletter så krävs 4-5 veckors avvänjning. Man tar bort en fjärdedels tablett varje vecka. Hjärnan hinner då vänja av sig med strulet och du kommer sova gott både under avvänjningen och efteråt. Har haft samma problem i två omgångar och gjort en sån avvänjning på läkares inrådan.

• Snorkis

Jag tror dina problem med sömnen kommer tillbaka av stressen att du vet att du snart inte har några tabletter kvar....

• Anonym (propavan)

Imovanen har jag haft hemma några månader och har bara tagit när jag verkligen behöver, vilket är väldigt sällan.
    Det är bara tanken på att sluta med mina propavan som går mig på huvudet, jag vet att dem inte är beroendeframkallande. Det är bara min hjärna som har svårt att släppa. Jag vaknar flera gånger på natten, just för att jag inte kan släppa alla tankar när jag ska sova. Jag tänker varje kväll, hur många timmar ska jag få sova inatt och när jag vaknar så räknar jag ihop alla timmar.
    Jag blir så arg på mig själv

• Anonym (propavan)

Snorkis det stämmer så bra

• Anonym (propavan)

Inga fler som kan komma med tips eller har haft samma bekymmer??

• Who knows

JAg började sova bättre när jag la av med propavanen.

Ibörjan så sov jag bra med den, men på slutet vaknade jag ofta...
    Nu tar jag imovane när jag ska jobba, men svag.

• Anonym

Jag slutde med provan för ca 8år sedandå tappade jag ner från en tablett til en halv sen efter någog vedcka tog jag en fjrädelsa tablett i ett par veckor sen tog jag en fjärdelstablettt varana kväll och tillsist slutde jag helt med provan.

Har så med andra typer av sömne medicner jag äteigt tigare också och brukar fungera utmärkt.

Men tänk på at bara för att man inte sover en natt så kanske man trots alt kan sove nästa. Ta de lung ett tag inna du lägger dig och sover skapa någon from av rutin varje kväll. Se till att du ligger skönt i sängen ha lagom varmt i rummet etc lägg dig vid ungfär samma tid varje kväll och sigt upp samm tid varje morgon de under lätat västligt.

• Anonym (klara)

Tycker du ska prata med läkaren just om det där med att sluta i din egna takt.
    Det funkar inte att du ska stressa upp dig över att kanske inte kunna sova nästa natt.

Tidigare så kunde min läkare göra väldigt mycket fel på recepten så det kunde bli så att hon fick skriva 2-3 olika recept innan jag fick ut mina sömntabletter.
    Och då fick jag exakt så många som skulle räcka till nästa recept, men eftersom recepten var fel, och man hela tiden fick hämta nya så stod jag ju utan tabletter de dagarna som recepten inte var rätt.
    (långt och invecklant, förlåt)

Men min summa av det jag skrev är att idag har jag minst en månads förbrukning av sömntabletter hemma, just för att hon inte ska kunna strula till det med recepten, och jag sover så otroligt mycket bättre, just av att veta att jag kommer få sova i morron igen...

• Anonym

Propavan är ju inte beroendeframkallande så dom kan man sluta med, bara man vill.

Jag tar propavan då och då, och jag har inte blivit beroende.

Du kunde ju höra om du kunde få typ Atarax utskrivet som är mot ångest.
    Det gör ju att man sover bättre.

Ibland kör jag bara med Atarax och sover som en stock hela natten.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-02 19:12:01 följande:
    Propavan är ju inte beroendeframkallande så dom kan man sluta med, bara man vill.Jag tar propavan då och då, och jag har inte blivit beroende.Du kunde ju höra om du kunde få typ Atarax utskrivet som är mot ångest.Det gör ju att man sover bättre. Ibland kör jag bara med Atarax och sover som en stock hela natten.
    Stämmer inte bara för at de inte beroende framkalde i den menning man parat om så kan de vara psykolokist beroende framkallde.

Så de farligt att på stå att et läkemedel inte är beroende framkallnde.
  • Anonym

Anonym skrev 2008-09-02 19:23:46 följande:

Stämmer inte bara för at de inte beroende framkalde i den menning man parat om så kan de vara psykolokist beroende framkallde.Så de farligt att på stå att et läkemedel inte är beroende framkallnde.
    Ja isånnafall är det hjärnan som intalat sig att det inte går att sluta med tabletterna.
    För kroppen ska ju inte bli beroende.
    Så visst, du har rätt i att man kan bli beroende på det psykiska planet.
  • Anonym (propavan)

Jag är beroende på det psykiska planet Jag har även atarax hemma, men jag har aldrig tagit dem. Ska kanske prova med en sån ikväll.
    Kan man blanda atarax och propavan om inte ataraxen hjälper? 3

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-02 19:53:14 följande:
    Anonym skrev 2008-09-02 19:23:46 följande:
    Ja isånnafall är det hjärnan som intalat sig att det inte går att sluta med tabletterna.För kroppen ska ju inte bli beroende.Så visst, du har rätt i att man kan bli beroende på det psykiska planet.
    Och de pysiksa beroen är minst lika svårt att bli av med som de fysika om inte svåre.
  • Anonym (propavan)

Jag ska ta ett snack med min läkare för så här vill jag inte ha det mer.
    Jag som aldrig har haft problem med sömnen innan.

• Anonym

Anonym (propavan) skrev 2008-09-02 20:10:37 följande:

Jag är beroende på det psykiska planet Jag har även atarax hemma, men jag har aldrig tagit dem. Ska kanske prova med en sån ikväll.Kan man blanda atarax och propavan om inte ataraxen hjälper? 3
    Ja du kan blanda dom två. Det har jag gjort när det varit som värst.

Jo jag förstår att det är på det psykiska planet du är beroende. Det gäller att programera om hjärnan så att den kan sova utan tabletter. Men det är kanske inte så lätt.
  • Anonym (propavan)

Är det någon av er som har provat valerina forte eller valerina natt?

• zenna

Jag provade propovan några gånger men jag vet inte vilket som var värst. Att ligga sömnlös eller känna mig kraftigt bakfull med huvudvärk dagen efter.

En ny läkare skrev ut Atarax istället och de funkade mycket bättre. Atarax är egentligen mot ångest och klåda men funkar även för insomning och sömn.

• Anonym (propavan)

Jag provade en atarax och då sov jag hyffsat, vaknade några gånger. Jag ska nog prova 2 som står på förpackningen.
    Jag har oxå funderat på naturläkemedel. Någon som vet om dem är bra?

• Anonym (Me too)

Anonym (propavan) skrev 2008-09-06 07:49:59 följande:

Jag provade en atarax och då sov jag hyffsat, vaknade några gånger. Jag ska nog prova 2 som står på förpackningen. Jag har oxå funderat på naturläkemedel. Någon som vet om dem är bra?
    Innan jag fick Propavan och Atarax så köpte jag ett naturläkemedel som heter Zenbev, det funkade helt okej.
    Jag blev lugnare och sov djupare. Det är värt och testa iallafall.

Och som nån skrev här ovanför, att Atarax hjälper mot sömnproblem. Det håller jag med om, jag tar 2 st innan sängdags och blir kolung, sover som en stock hela natten. Ibland tar jag tre stycken om jag är extra orolig.

Tar bara till Propavan nu om jag aboslut inte kan somna.
Svar på tråden Ni som slutat ta propavan eller annan sömnmedicin...hur gjorde ni?