• glader

Ni experter på missfall - orsaker och behandling??

Jag har nu haft mitt tredje missfall, efter ett X och 3 ivf-försök. Ett missfall var i vecka 6-7 och ofostrigt. De andra två var mycket tidiga missfall, vecka 4-5.

Nu börjar man ju undra... Vad är orsakerna till att jag blir gravid ganska lätt men får missfall direkt?

Vad kan det finnas för orsaker, vad har ni fått för förklaringar och hur kan/har det behandlats? Vad kan man göra själv?

Tacksam för svar från er experter!

• Svar på tråden Ni experter på missfall - orsaker och behandling??
  • StoraD

usch, jag beklagar verkligen dina mf

Nu antar jag att du ska få göra en missfallsutredningen, vilket du har rätt till!

här, under 'fråga 7' står ganska bra vad som kan vara problemet + behandlingar
    www.villhabarn.com/fragado6.html

tyvärr hittar man ofta inget fel, och då är det många som i förebyggande syfte blivit behandlade med blodförtunnande: www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyheter/artikel.asp

lycka till!

• kramgrisen

Läsat i vi föräldrar om en läkare som håller på med missfall och så. Hans teori är attupprepade misssfall kan orsakas av blodpropapr i de kärl som senare ska ingå i moderkakan. Så han ger dem små doser av blodproppsförebyggande medicin..

• glader

Tack snälla för era svar! Många verkar ju, precis som ni beskriver, få blodförtunnande efter flera missfall... Ska testa att självmedicinera barnalbyl från ÄL denna gång, vem vet, man får ju inte ge upp....

Fler med tankar/erfarenheter?

• Moa38

Jag har sammanlagt haft fem mf vara de tre sista på raken och ganska tidigt Mellan v 5 och 8. När jag sedan blev gravid fjärde gången efter mina tre mf tyckte min läkare att vi kunde prova progesteronvagitorier, hormonet skyddar graviditeten och ser till att gulekroppen utvecklas och finns kvar tills moderkakan tar över i v 12. Det visade sig fungera , jag är övertygad om det. Nu är jag gravid igen (sonen två år) och denna gången började jag med progesteron i v 4+ och tom v13. är nu i v 36!!!

Prova detta för det kan inte skada
    Det är ganska dyrt och man mår väldigt illa och det är kladdigt med tre vagitorier om dagen tom v 13 (efter NUPP och allt ser bra ut) MEN DET ÄR DET VÄRT tusen gånger om!!

Vi gjorde utredning båda två men inga fel hittades. (hade två barn sedan innan men fick inte behålla fostren med min nya man, därav utredning)
    Lycka till

• zanila

Hejsan, beklagar verkligen dina missfall, lider med dig. Har själv flera missfall och hos mig visade utredningen faktiskt något, dvs ett kromosomfel med en sk balanserad translokation. Vill bara, om det nu skulle visa sig vara något sådant hos dig/er, att du ska veta att det finns hopp ändå. Vi fick göra IVF med PGD (preimplantorisk genetisk diagnostik) där embryona kromosomtestas före ET och har nu en alldeles underbar liten kille.

Lycka till och många styrkekramar

• Diorlover

men hur får du tag på barnalbyl ifrån då? är inte blodöfrtunnande receptbelagt?

• Cactuz
    glader skrev 2008-09-01 16:44:11 följande:
    Tack snälla för era svar! Många verkar ju, precis som ni beskriver, få blodförtunnande efter flera missfall... Ska testa att självmedicinera barnalbyl från ÄL denna gång, vem vet, man får ju inte ge upp....Fler med tankar/erfarenheter?
    Ska man göra detta från ÄL? Var det inte från + ?
  • Lilo75

Albyl minor 250mg finns receptfritt på Apoteket....

Svar på tråden Ni experter på missfall - orsaker och behandling??