• Ormen

Lådspärrar & klämskador...

Hej alla mammor och pappor!!

Jag har en kille på 10 månader som nu börjar upptäcka det här med lådor och skåp. Har själv blivit av med två fingertoppar i denna åldern genom att bli klämd i en låda och undrar därför: Vi har ett IKEA-kök som jag nu behöver barnsäkra. Köpte ett gäng "Patrull"-skydd från IKEA som jag skruvade fast i alla lådor (sådana man måste peta från "insidan" av lådan för att den ska kunna öppna sig), men de hjälper ju inte mot själva klämrisken; lådan åker ju ut ett par cm för att sedan smälla igen på de små fingrarna. Hur gör ni? Kör just nu med stavar rätt igenom alla lådhandtagen, men inte heller de hindrar dem ju från att öppnas några förrädiska cm...

JÄTTETACK på förhand!!

• Svar på tråden Lådspärrar & klämskador...
  • MrsMia

Mina barn är 13 månader, och det är som om intresset att öppna (även säkrade) lådor och klämma sig äntligen börjar avta en aning - finns ju så mkt annat spännande att göra!
    Tills dess tycker jag att du skall sätta barngrind till kökets dörröppning, så att din son inte får chansen att "leka" med lådorna, och du kan fixa i köket ifred samtidigt som han ser dig.

• Ormen

Halloj, ja det kanske är som du säger, att det är en kort period... tack för svaret! Vore fortfarande kul att höra andras lösningar....

• milimina

vi har också stavar genom alla lådhandtag, men faktum är att vi faktiskt lät junior leka med lådorna när han var liten. hur ska han annars lära sej att hålla undan fingrarna? men obs, vi har inte självstängande eller tunga lådor! alltså gjorde det "bara" ont för att fingrarna hamnade emellan. efter ett par ggr hade han lärt sej att stänga lådorna utan att ha fingrarna ivägen och sen har vi aldrig haft problem med det.

nu har vi lådspärr för att inte ha pasta, ris och mjöl över hela köket

• Suskiv

min har fått lära sig den hårda vägen. Har man fingrarana emellan så gör det ont. Tar ett par gånger sen stänger de lådor och skåp fint. Vi har en låda spärrad (den med knivarna) annars kan alla lådor öppnas helt. Lillkillen drog ut hela bestikslådan och fick den i huvudet, han har inte gjort om det.

• Ormen

...hmmmm...ja jag kanske måste bli mindre hönsmorsa....Tycker bara lådorna som smäller igen av sig själva är så obehagliga... Tack för respons.

Svar på tråden Lådspärrar & klämskador...