• mammatessi

Någon som fått barn i v23+?

Jag väntar en pojke och är idag i v23+2. Det senaste dygnet har jag legat inlagd med kraftiga värkar och jag trodde att han skulle titta ut redan nu. Jag fick bricanyl och kortison och tillslut stannade värkarna av. Jag skickades hem och dom sa att jag skulle ta det jättelugnt framöver, problemet är bara att jag har en 14-månaders hemma som kräver ALL uppmärksamhet och tid.. Jag blir så trött..och orolig för lillkillen i magen

Finns det någon här som har fött sitt barn såhär tidigt? Hur har det gått för er? Hur små är dom? Jag tänker bara en massa skräcktankar nu Kan någon hjälpa mig??

• Svar på tråden Någon som fått barn i v23+?
  • Mickis74

Inte jag, men min kompis....

Min guddotter är född i v 24 och fyller 10 år snart och är en hur pigg, alert och fin tjej som helst

Hon vägde runt 700 g och var 30 cm lång eller nåt sånt....så det blev ett gäng veckor i Uppsala och sen på neonatalavdelningen här i Västerås.

• mammatessi
    Mickis74 skrev 2008-08-28 19:41:44 följande:
    Inte jag, men min kompis....Min guddotter är född i v 24 och fyller 10 år snart och är en hur pigg, alert och fin tjej som helst Hon vägde runt 700 g och var 30 cm lång eller nåt sånt....så det blev ett gäng veckor i Uppsala och sen på neonatalavdelningen här i Västerås.
    Tack för ditt svar! Hur mådde hon när hon föddes? Blev det några komplikationer? Har hon några men idag? Många frågor, kanske svåra för dig att svara på...?
  • FruEdberg

hej har en kille född 23 + 4.. vägde 695 gram, respirator i 1 månad o cpap( andningshjälp) i ca 7 veckor, 1 blodförgiftning, grad 1 hjärnblödning som inte ska ge några men... kryper just nu omkring o busaro tjattrar..

• mammatessi
    FruEdberg skrev 2008-08-28 19:48:23 följande:
    hej har en kille född 23 + 4.. vägde 695 gram, respirator i 1 månad o cpap( andningshjälp) i ca 7 veckor, 1 blodförgiftning, grad 1 hjärnblödning som inte ska ge några men... kryper just nu omkring o busaro tjattrar..
    Åh vad hemskt allt låter Men så skönt att han verkar pigg och glad idag! Jag såg bilden bland dina starka bilder, är han nyfödd där? Han var ju pytteliten..
  • Mickis74

Vet att hon har fått genomgå ett par magoperationer, men vet faktiskt inte om det beror på att hon är så tidigt född, det kommer jag inte ihåg.

Inga komplikationer vad jag kommer ihåg och inga men heller....hon är som vilken 10-åring som helst När hon var liten så har jag för mig att hon låg lite efter och var mindre än andra, men hon kom snabbt ikapp

• mammatessi
    Mickis74 skrev 2008-08-28 19:50:44 följande:
    Vet att hon har fått genomgå ett par magoperationer, men vet faktiskt inte om det beror på att hon är så tidigt född, det kommer jag inte ihåg. Inga komplikationer vad jag kommer ihåg och inga men heller....hon är som vilken 10-åring som helst När hon var liten så har jag för mig att hon låg lite efter och var mindre än andra, men hon kom snabbt ikapp
    Det låter ju jättebra Vad skönt att höra att det kan gå så bra också!
  • MsBeauty

Min son föddes i v. 24+2. Han vägde 700 gram och var 32 cm lång. Han mådde bra när han tittade ut, andades själv och så. Efter några timmar kom han i respirator för att vila. När han var ett par dagar gammal blev han opererad för ductus, en öppning vid hjärtat som alla barn har så tidigt. Det är inget farligt. Ja, sen kom han i CPAP, som han hade i ca 2 månader och till sist fick han syrgas genom en grimma. Han hade inga infektioner eller hjärnblödningar och har hittils varit frisk. Han är nu snart 8 månader gammal. Vi bodde på NEO i lite över 3 månader, sedan hade vi hemsjukvård i en vecka. Jag har träffat ett par stycken som fått barn så tidigt och det har faktiskt gått bra för alla. Men det är jobbigt, tiden går extremt långsamt och man vågar inte riktigt slappna av.

• mammatessi
    MsBeauty skrev 2008-08-28 19:58:22 följande:
    Min son föddes i v. 24+2. Han vägde 700 gram och var 32 cm lång. Han mådde bra när han tittade ut, andades själv och så. Efter några timmar kom han i respirator för att vila. När han var ett par dagar gammal blev han opererad för ductus, en öppning vid hjärtat som alla barn har så tidigt. Det är inget farligt. Ja, sen kom han i CPAP, som han hade i ca 2 månader och till sist fick han syrgas genom en grimma. Han hade inga infektioner eller hjärnblödningar och har hittils varit frisk. Han är nu snart 8 månader gammal. Vi bodde på NEO i lite över 3 månader, sedan hade vi hemsjukvård i en vecka. Jag har träffat ett par stycken som fått barn så tidigt och det har faktiskt gått bra för alla. Men det är jobbigt, tiden går extremt långsamt och man vågar inte riktigt slappna av.
    Tack så jättemycket för ditt långa svar! Nu låter jag säkert dum, men CPAP - är det sån där andningshjälp som sitter över näsan? Det är väl ingen slang i halsen?..eller?
    Vad fantastiskt att han har klarat sig så bra! Hur är det på sjukhuset då? Måste man lämna sitt barn eller får man sova hos dom?
  • MsBeauty
    mammatessi skrev 2008-08-28 20:02:32 följande:
    Tack så jättemycket för ditt långa svar! Nu låter jag säkert dum, men CPAP - är det sån där andningshjälp som sitter över näsan? Det är väl ingen slang i halsen?..eller? Vad fantastiskt att han har klarat sig så bra! Hur är det på sjukhuset då? Måste man lämna sitt barn eller får man sova hos dom?
    CPAP är andningshjälp som sitter över näsan.
    Alltså man får inte sova på själva salen om det var det du menade. Vi bodde på Patienthotell och på Ronald McDonald-huset i Lund. Men man kan gå och kolla till bebisen när man vill. Det var inte förrän sista veckorna (runt v. 36-37 alltså) som vi hade honom på rummet och fick sova med honom.
  • mammatessi
    MsBeauty skrev 2008-08-28 20:20:46 följande:
    CPAP är andningshjälp som sitter över näsan. Alltså man får inte sova på själva salen om det var det du menade. Vi bodde på Patienthotell och på Ronald McDonald-huset i Lund. Men man kan gå och kolla till bebisen när man vill. Det var inte förrän sista veckorna (runt v. 36-37 alltså) som vi hade honom på rummet och fick sova med honom.
    Okej, då har jag förstått det rätt alltså
    Nej jag undrade mest om man får sova kvar på sjukhuset eller om man måste åka hem och lämna dom där, men vad bra att man får stanna nära dom Får jag fråga.. hur kom det sig att din pojke kom så tidigt?
Svar på tråden Någon som fått barn i v23+?