• styvmamma

kläder fram o tillbaka? Hur gör ni?

Min sambo och jag delar samma tycke o smak när de gäller kläder till barnen. Biomamman gör de inte. sambon o exet har vars ett barnbidag. Vi ska handla till grabben o hon till tjejen.(Vi handlar själv till alla barnen då vi inte vill ha bråk.) Varje gång vi handlat gnäller hon på de vi köpt till honom.Hur gör ni andra? Handlar ni kläder som ni har på plats alltid eller packar ni ner gadroberna vaje vecka/helg dem ska iväg? Detta e ett jätte stort problem här hemma....70% av alla bråk handlar om kläder o pengar mellan sambon o hand ex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-26 10:17
    Allt bråk om kläder blir jobbigt. Grabben kan komma hem o säga att mamma vill inte ha dessa byxorn hos sig hon tycker dem e fula eller att han ser tjock ut i dem. Vill ha som ni andra o jag kommer att föreslå de till mig sambo IGEN o IGEN o IGEN.... Tack för alla svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-29 09:10
    Nu har vimit fram till DOM SKA SKICKA ALLA KLÄDER FRAM O TILLBAKA. Blir helt galen. Hon menar att hon har inte pengar att handla till bägge men åka utomlands o annat har man råd till? Jag kommer inte packa en sak de får sambon fixa. De e löjligt att packa hela gadroben varje vecka o sen få väskvis tillbaka som ska upp......

• Svar på tråden kläder fram o tillbaka? Hur gör ni?
  • sawe

När dottern ska till pappa på fredagarna så åker hon ju, självklart, i de kläder hon har på sig under dagen. Pappan har ju gardrob med kläder hos sig. Vi köper på varsitt håll men det blir inget tjafs. Smaken är ju som baken:)
    Vi har alltid försökt att hålla så lite som möjligt som åker fram och tillbaka mellan oss. Fungerar super:)

• styvmamma
    Svar på #1
    Avis jag blir.... Så vill jag med ha de.... Skönt att de fungerar hos er. Ha de bra!
  • Pymsan

De har en garderob hos oss och en hos mamman. Kläderna de kommer i tvättas och packas ned i väskan igen så att det kommer tillbaka på rätt plats.

• gumsan76

Vi har det likadant som Pymsan. Fungerar bra och man minimerar tjafset.

• SarahS

Vi ahr egna garderober!
    Barnen kommer på måndagar i mammas kläder, vi tvättar och lägger undan dem i högar. Sedan sätter vi på kläderna igen måndagmorgon när hon får tillbaka dem.

När det gäller ytterkläder kör vi att hon köper till lilla tjejen och vi till stora. Gympaskor o sandaler bruakr vi köpa egna men ytterskor får lilla tjejen ha det som mammam köpt.

Om vi blir missnöjda med något hon köpt (overall, skor eller likn. ) så får vi helt enkelt köpa eget som duger för oss.

Gympakläder och sådant köper vi dubbel uppsättning men skor kan gå emellan.

• Pymsan

Just ja - skor och ytterkläder brukar åka med emellan, likaså gympakläderna de har i skolan.
    Sen är vi inte hysteriska med underkläder, känns inte som hela världen om ett par kallingar eller ett par strumpor blir kvar på "fel" ställe men andra kläder håller båda parter reda på. Funkar ursmidigt.

• gumsan04

Här så packas det ingenting... Min dotter och min sambos pojkar har kläder på båda ställen. En garderob hos vardera bio...
    Det blir enklast så! =) Visst, ibland kanske det skickas med nåt extra, eller några finkläder om det händer något speciellt, samt ytterkläderna då förståss.

Detta för att det inte ska bli bråk och missförstånd... Jo en annan sak: hur gamla är barnen? Kan inte de berätta vad dem vill ha för kläder så "slipper" mamman klaga på det ni gör?

Håll sedan stenhårt på det som först är klarlagt och bestämt. Är det så att hon ska köpa till flickan, då är det hon som ska göra det...Konsekvent kan man vara vuxna emellan också, inte bara vuxen till barn.

Hoppas det löser sig så att ni slipper allt det onödiga tjafset om kläder, som dessutom är nödvändigt för barnen!

Mvh Anna

• Ärlig

Nästan allt (har minst en uppsättning kläder "ifallatt"-kläder kvar) packas och forslas fram och tillbaka, precis som barnet och leksaker/gosedjur/cykel.
    Det blir ett jäkla släp med saker men det sköter bioföräldrara, jag lägger mig inte i det.
    Det är ju trots allt dem som har skapat situationen.
    De har en bra kommunikation och de bråk som varit kan räknas på en hand.

• blomman81

Här har tösen en garderob hos oss och en hos sin mamma. Det hon kommer i på måndagen läggs på hatthyllan och är det som hon har på sig när hon åker till sin mamma. Visst har man bytt kläder ibland och skickat med plaggen hon kom i, men det funkar så dåligt att få tillbaka kläderna så det försöker vi undvika så gott det går.

• FrökenHoppsan

Innan hade vi också bråk om kläder, eller riktigt i början.. Nu har jag levt med bonusbarnen i 4 år..
    Till en början när dom separerade så delade dom också upp barnkläderna, så att det fanns kläder på båda ställena, men så blev det ett himla tjat.. vilka kläder som fanns var osv.
    Tills en dag då jag fick nog, och packade precis alla barnkläder som inte jag hade köpt själv åt flickorna i en stor påse å skickade det till biomamman...
    Så nu har vi skilda garderober på båda ställena, vilket ju egentligen e det bästa! Vi har alltid våra "finkläder" här om ska på ngt sånt, vi har alltid vardagskläder, stölvlar..o.s.v Man vet vad som finns helt enkelt. Och vi köper själva det vi tycker att vi behöver..
    Å nu funkar det så bra så råkar något av "våra" klädersplagg slinka med hem till mamman så skickar hon med det nästa gång dom kommer till vårt. Och likadant om något kommer hit till vårt..
    Detta kan kanske låta konstigt för vissa, att ha två skilda garderober.. men för oss blev detta den perfekta lösningen,och en sak mindre att bråka om!

Svar på tråden kläder fram o tillbaka? Hur gör ni?