• MalinMatsdottir

det heter förskola!

Det är över 30år sedan man började kalla dagis(barnkrubba) för FÖRSKOLA. Jag fattar inte att det ska vara så svårt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-25 21:42
    Sjukt många svar med tanke på att så många tycker att detta är en bagatell man inte behöver bry sig om.

Att säga förskola istället för dagis handlar för mig om respekt. Som någon skrev, om det är viktigt för många som arbetar på förskolan att man benämner den så, då tycker jag att man kan bemöda sig med att göra det.

Om barnen (& föräldrarna) sedan väljer att säga fröken istället för personens namn, pedagogen eller förskolläraren har iaf jag inte upplevt att någon av de som arbetar innom förskolan verkar ha något emot.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-26 00:36
    Ser att tråden drar hitåt...
    Läs och lägg på minnet så vet alla bättre vad som gäller:

www.sundsvall.se/download/18.4fb2cbfb10bb71891be80006803/pdf1067.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-05 20:16
    SNÄLLA, sluta diskutera titlar det är inte det mitt inlägg handlar om!
    Förskola är en pedagogisk verksamhet som inte fanns på den tid då man kallade det dagis.
    Stor skillnad alltså då det handlar om förändrade arbetsuppgifter och inte bara ett namnbyte på den som arbetar där (ex. rörmokare/vvs-montör).

• Svar på tråden det heter förskola!
  • ballerinamuffins

jag är 24 och när ja va liten hette det dagis.
    det är lättare för barnen att säga dagis.
    min sons dagispersonal säger dagis.
    jag säger dagis och kommer alltid att göra.

• Rusty

Förskola är jobbigare att säga än dagis, så enkelt är det. Jag nöjer mig med att _veta_ att det är förskola barnen går i, och att kalla personalen för pedagoger.

• Hallonröd

Men vad spelar det för roll..?....alla jag känner säger dagis, t.o.m. personalen på min sons förskola säger dagis....är väl ingen big deal..?...Flört

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Nimbuz

På min sons förskola säger fröknarna dagis och det gör min son och jag också

• jummie

Ja det HETER så men jag KALLAR det för något annat

Kalla det smeknamn om du så önskar

• MalinMatsdottir
    ballerinamuffins skrev 2008-08-24 22:26:39 följande:
    jag är 24 och när ja va liten hette det dagis.det är lättare för barnen att säga dagis.min sons dagispersonal säger dagis.jag säger dagis och kommer alltid att göra.
    Kanske kallades det för dagis, men det var inte sådet hette. Jag är runt trettio och då kallades det också för dagis, men var trots det inte så det hette.
  • Hallonröd
    ballerinamuffins skrev 2008-08-24 22:26:39 följande:
    jag är 24 och när ja va liten hette det dagis.det är lättare för barnen att säga dagis.min sons dagispersonal säger dagis.jag säger dagis och kommer alltid att göra.
    Ja jag säger också det och kommer alltid att göra det....
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Linda25

När jag var liten hette det dagis Förskola började man när man var 6 år!
    Jag tycker att dagis är ett väldigt mysigt ord så jag tänker fortsätta använda det! Förskolan börjar min son när han är 6!!!! Så det så!

♥ Älskar dig Maximilian...puss mamma ♥
  • mina små kämpar

jag säger dagis kommer alltid göra det skulle jag tro, mina 3 barn kallar det dagis med,

• natta84

öööööh..spela roll om man säger dagis eller förskola. Snacka om att vara gnällig på skitsaker. Herregud.

Svar på tråden det heter förskola!