• Madida

Hur försiktig måste man vara?

Hur försiktig måste man vara när man är gravid? Då menar jag främst de tre första månaderna. Är det farligt med ett lite fysiskt ansträngande jobb? Typ klippa häckar med stor häcksax eller såga ner nån gren med motorsåg. Borde man ta det väldigt lugnt eller kan man fungera ungefär som vanligt?

• Svar på tråden Hur försiktig måste man vara?
  • LittleMissN

Allt är individuellt hur kvinnans kropp fungerar som gravid och hur mycket man orkar med.

Bara för att man är gravid ska man plötsligt inte sluta leva som många får för sig. Fortsätt som vanligt, du känner själv när kroppen säger ifrån! :)

Är du tröttare en dag - vila istället för att göra en massa tunga lyft och tungt jobb. Molvärk brukar en del ha i början på graviditeten, det är helt normalt då det växer ett litet liv inom dig och allt ska töjas ut.

Känner du mer mensliknande smärtor, se till att ta det lite lugnare ett par dagar och fortsätt sedan som vanligt.

Jag är gravid med första barnet i v.36 och har levt och jobbat som vanligt trots en tuff graviditet.

Visst jag har varit halvtidssjukskriven i perioder pga svimningsattacker och grymt illamående (händer att jag kräks fortfarande och ligger hela dagar)...

För övrigt jobbar jag inom vården som undersköterska och har lyft tungt hela tiden, jag är gravid, inte handikappad! Har sagt ifrån när jag behöver ta det lite lugnare och haft många förstående arbetskamrater runt mig!

Lycka till! Mvh Nath

Svar på tråden Hur försiktig måste man vara?