Varför progesteron?
Har läst att några äter progesteron här. Vilken funktion har det? Dvs vad är det som det tillför alt. minskar risken för? Är det receptbelagt?
Har läst att några äter progesteron här. Vilken funktion har det? Dvs vad är det som det tillför alt. minskar risken för? Är det receptbelagt?
jag äter progesteron (gestapuran) dag 15-24 i min cykel, det fick jag för mina cykler var mycket varierande, allt mellan 15-45 dagar. min tempkurva steg vid äl men sjönk typ 1-2 dagar senare och jag fick mens, eller så steg den inte alls och det gick 45 dagar mellan blödningarna. med progesteronet håller jag jämna cykler, jag tar sista tabl dag 24 och 4 dagar senare får jag blödning, när tempen stiger runt dag 15-16 ligger den kvar där vilket är en förutsättning för att det skall bli en graviditet. Jag får det på recept av min gynekolog och vet faktiskt inte om man kan få det av andra orsaker men för min del är det som sagt för att fåregelbundna cykler och det var visst viktigt ifall vi behöver gå vidare med annan behandling längra fram.
Jag fick progesteron tabletter som jag tog vaginalt vid graviditet. Detta för att jag pga ett tidigare missfall ev. producerade för lite progesteron själv vid graviditet och där av missfallet. Nu slutade tyvärr även den graviditeten i missfall.
Mer info om progesteron:
Progesteron är ett signalämne (hormon) som även kallas gulkroppshormon. Progesteron förbereder livmoderns slemhinna för graviditet. Det gör även så att fostret hålls vid liv, samt förhindrar en ägglossning. Oftast hinner kroppen inte producera tillräckligt med progesteron vid stimulerat IVF behandling.
Progesteron kan tas oralt (tabletform) och vaginalt (vagitorier eller gele).
Progesteron vaginalgel är baserad på ett polykarbofilt releasesystem som fäster sig vid vaginans slemhinna vilket medför frigörelse av progesteron under minst 3 dagar. Vaginal administration av progesteron ger upphov till lokala endometriekoncentrationer som är avsevärt högre än under normal lutealfas.
Progesteron är receptbelagd.
Precis
jag äter provera. det inne håller detta. ska det då hjälpa mig å behålla en eventuell gravisditet
Jag använde en progesteronKRÄM som jag beställde på nätet för att bli gravid. Slump eller ej, men det funkade genast.
Nu är jag alltså gravid, och undrar om jag ska fortsätta använda krämen? Är över 40. hur ofta då i såfall?
innan jag var gravid använde jag den i cykelns 14-28 dag, morgon och kväll.
Spännande med progestoron kräm och vad fick du tag på det?
Jag får också progesteron för att behålla graviditeten, har lite för lågt värde av gulkroppshormon.
Funkade sist och nu är jag gravid igen och skall ta dom t.om v.12 sen tar moderkakan över produktionen av hormonet.
Jag tar progesteron vag 400 mg en gång om dagen nu när jag blivit gravid. Har två barn och tre mf bakom mig. Första barnet gick bra men sedan tre mf och fjärde grav tog jag Proggisar o det gick bra. Så nu hoppas jag på att det funkar den här gången också. Ni andra som tar det för graviditet, hur mkt tar ni om dagen? Vill minnas att jag tog tre ggr/dag sist.
Jag tar bara en gång på kvällen men kommer inte ihåg hur många mg dom ligger på.
Jag tog 3/dygn från v.3+2 till 9+0 sedan 2/dygn till 11+0 och sedan 1/dygn till 12+0..Det var vagitatorer 400 mg...Det har gått bra hittills är nu i v.14+0...