• Anonym

Nån som ätit panocod?

Har fått det utskrivet o vad jag fattade det som så är det inte så jättestarkt. Ungefär som panodil. Ska äta 1000mg 3 gånger om dagen.
    Åt tradolan förr o hatade känslan av att vara påverkad, så blir man det av ponocod också? Vet att det är individuellt, men skulle ändå vara skönt att läsa om nån annans erfarenheter.

• Svar på tråden Nån som ätit panocod?
  • mangsan

Hej
    Jag äter panocod eller citodon (som är samma sak) regelbundet på grund av fibromyalgi och ryggsmärtor. Panocod är starkare än tradolan då det innehåller kodein som kroppen omvandlar till morfin. Jag känner mer av när jag tar en panocod än en tradolan. Dessutom är panocod väldigt beroende framkallande. När en läkare ska skriva ut det måste han använda en särskild blankett, ej ett vanligt recept. Gå in på fass.se och sök på panocod så får du se.
    Tycker även att du har fått en kraftig dos. Det du kan testa för att minimera biverkningarna (illamående, trötthet, dåsighet mm) är att du tar en panocod dvs 500mg och en alvedon eller panodil, istället för två panocod. Ta den endast vid behov.

Lycka till!

• Anonym

Lustigt att jag har missupfattat det så pass... Läste på fass o såg det där med särskild receptblankett, men trodde inte det var nått speciellt. O anledningen att jag ska ta så stor dos är att jag ska slippa ta panodilen, för det fanns visst i panocoden ändå. Men om man ev får mindre biverkningar så borde det vara värt ett försök åtminstone. Får ringa o kolla. Tack för svaret.

• mangsan

Hej igen.
    En panocod innehåller lika mycket paracetamol som en alvedon/panodil. Eftersom det dessutom innehåller kodein så blir det ganska starka saker. Om du tar 6 panocod 1000mg/dag så är det samma som att ta 6 alvedon eller panodil. Jag tycker att effekten av en panocod och en alvedon är det samma (nästan) som två panocod. Fördelen är att jag slippe illamåendet. Tänk på att du kan bli förstoppad av panocod.
    Lycka till, hoppas att det hjälper! Jag klarade inte av att ta tradolan då jag mådde piss illa.

• Anonym (Dr House)

Panocod = Citodon
    Innehåller Paracetamol i samma dos som finns i en Alvedon och Kodein som omvandlas till morfin i kroppen.
    Ctodon och Panocod är jätte bra medicin om man har ont. 2 tabletter 3 gånger dagligen är en vanlig dos om man har akut ont.
    Visst kan man bli beroende vid långvarig användning, men den risken är sannolikt lika stor vid användandet av Tradolan/Tramadol/Tiparol då det nu har blivit ett populärt medel bland ungdomar att missbruka.

En kort tids användning av panocod är inte farlig.

Svar på tråden Nån som ätit panocod?