• Mornie Alantie

Glutenfri efterrätt?

Ska bjuda på fredagsfika på jobbet den här veckan. Har en glutenalergisk kollega och skulle vilja göra något som även denna kan äta. Tänkte göra en äppelkaka/paj till övriga så det får gärna vara något med äpplen. Har ni några recept på goda glutenfria efterrätter?

• Svar på tråden Glutenfri efterrätt?
  • lalasmama

jag har ett smarrigt recept! glutenfritt!

100 g smält smör
    2 ägg
    2 ½ dl socker
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    1 ½ dl maizena

* vispa ägg & socker poröst..
    * blanda ihop allt, smöret i sist..
    * häll i en form (gärna med löstagbara kanter!)
    * grädda i ugnen, 175 grader, 20-22 min..
    * servera med grädde eller vaniljglass & ev jordgubbar, mums!

Lycka till! //maria

• Liziz

Varför inte fruktsallad till alla? Jag lovar, det är uppskattat - och nyttigt.

• Mornie Alantie

Tack för tipsen. Vill gärna göra något paj/kak-aktigt, ingen som har recept på en glutenfri äppelkaka eller äppelpaj?

• Midsommarafton 77

Baka en rulltårta som innehåller maizena eller potatismjöl istället för vetemjöl och ha en åppelfyllning och garnera med lite grädde och du har fina bakelser.

Vi har försökt sedan mars-april 2007.
  • abnocto

Köp Sempers mix och gör äppelpaj med smuldeg. Använd samma recept som du har till vanligt paj. Är ni inte så många kan du göra samma paj till alla för den blir godare än vanlig.

• lalasmama

jag har en deg till äppelpaj som är supergod, den funkar med glutenfri mix oxå!!
    receptet kommer här..

175 g smält smör
    4 dl glutenfri ljus mix
    1 dl socker
    ½ tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker

smält smöret..
    blanda de torra ingred i en bunke,
    tillsätt smöret å blanda..
    lägg hälften av degen i botten av en form, lägg
    dit äppelklyftorna & strö sedan resten av degen över..
    in i ugnen 200 grader i 30-40 min

lycka till!

• Mornie Alantie

lalasmama skrev 2008-08-28 11:56:27 följande:

vad blev de sen??
    Jag blev sjuk och kunde inte baka den dagen så det blev uppskjutet. Ska baka om några veckor. Det blir nog en glutenfri äppelpaj enligt ovan!
  • lalasmama

ok.. hoppas den blir bra, jag testade i helgen.. den bränns ganska lätt.. vet inte varför.. om de e nåt speciellt med de "mjölet" men sätt pajen lite längre ner i ungen bara så blir de nog bra! lycka till!

Svar på tråden Glutenfri efterrätt?