• I have a kid

matning av prematur barn ????

hej har en liten freja född vecka 29+4 är idag 38+4
    eller 2 månader

hon äter ersättning nan 1 och ammar lite innan måltid
    dock är jag osäker på hur mkt hon får i sig... hon äter var 3 timme 70-80 ml

MEN då händer det ibland att vi missar en eller 2 måltider på en dag. då brukar vi bara göra så att vi kör på som vanligt ger henne mat var 3 timme är det nån fara med det????

nån annan som har missat måltider hur gör ni??

e inte så lätt då hon inte säger till när hon är hungrig hon sover baa förbi mat tiderna

• Svar på tråden matning av prematur barn ????
  • Emerun

Tror inte det är någon fara att det glöms bort ibland så länge hon går upp i vikt, så kör på som vanligt som du skriver.

• MsBeauty

vi satte larmet på mobilen så att han fick äta var tredje timme dygnet runt. sov han så väckte vi han för att äta. det är viktigt att de får i sig en viss mängd per dygn när de är så små. i den åldern åt min son ca 60-70 ml var tredje timme dygnet runt och det var bra.

• Jessica1

Ammade och sondade min baby i den åldern (är nu 42 v och helammas, han säger till nuförtiden ). På dagarna är det inga problem att hålla koll på tiderna. På nätterna ställde vi sonika mobilen på 3 timmars intervaller (råkade missa ställa om klockan innan vi kom på att man kan programera in flera larm i ett svep). I v. 38 sov han gärna igenom nått mål på natten. gustav åt 55 ml då, vägde kring 3 kg.

Vi fick order om att han skulle helst äta var 3:e timme men att det var ok var 4:e. Det viktigaste är att de ökar i vikt.

• knäppisen

Kan berätta hur det var för mina barn i motsvarande vecka.
    Sonen fick vi absolut inte missa något mål med, för han gick upp för dåligt i vikt. Dottern fick tillåtelse att hoppa över en måltid på natten för hennes viktökningen räckte o blev över ändå.

• Umetjejen79

I vecka 38 hade min son fortfarande sond ibland, ibland vaknade han inte på natten och då fick han mat i sonden ändå. Han var ganska trött efter att han ammat på dagen. Runt vecka 39 började vi med flaska och då vaknade han var 3-4 timme. Brukade ställa klocka på var 4:e timme under natten men han vaknade alltid före klockan och sa till att han var hungrig.

Får hon ersättningen i sond eller flaska?

Ökar hon bra i vikt?

• BebisVagga

finns ingen risk att kunna glömma här.. han gallskriker efter 3 timmar o e skit hungrig.. äter mellan 70-100.. äter med nan1

föddes i vecka 25+5 e nu 3.5 månad

• liten elsa

Vi missade någon gång också, då ökade vi matmängden i de nästkommande målen istället (men det var inte alltid han orkade få i sig allt).

När vår pojke hade sond blev vi rekommenderade av hemsjukvård-läkaren att ta bort nattmålet så att vi fick sova och istället öka mängden mat i varje mål på dagen. Och då kunde det gå 5-6 timmar mellan kvälls- och morgonmålet. Det viktiga var hela dygnets mängd, och som tidigare inlägg skrivit, att barnet följer sin viktkurva.

Nu ammar han och får NAN ibland.

• kicka84

använd alarmet på telefonen, bra sätt att inte missa ngn måltid om bebben sover utan att säga till:)
    vår minst´donna skulle sova igenom många måltider hon om vi inte skulle väcka henne då det är mat´time. Född i v25+5, är nu 7½mån(4½korr). Hon sover numera hela nätter, och gjort det sedan några veckor efter hemkomst. Ökar bra i vikt å växer så de knakar.

Gör nog inte så mkt om ert barn hoppas över ngn enstaka måltid, och inte äter just var 3:e timma...Men som sagt, alarm är väl det bästa sättet att hålla reda på måltiderna:)

Svar på tråden matning av prematur barn ????