• Stora Havet

Amning och prematurbarn?

Hej,

Vill gärna höra hur amningen har funkat för er med prematurbarn? Vi har en son som föddes i vecka 32 med kejsarsnitt, han ammar litegrann men inte ett helt mål. Han hade först sond, men har numera övergått till nappflaska, han får mest ersättning (BabySemp) eftersom jag inte tycker det funkar så bra att både pumpa ut mjölk och att låta honom amma (det blir för lite mjölk helt enkelt).

Helst vill jag helamma, men om det inte funkar så är det ok att delamma eller pumpa ut mjölk som han sedan får i flaska. Det är ingen katastrof om han mest får ersättning (huvudsaken har blir mätt och växer som han ska), men jag känner mig ändå lite stressad över detta med amningen.

Hur gjorde ni? Kunde era prematurbarn amma? Blev det bättre med tiden dvs när barnet växer och blir starkare och kanske orkar amma bättre. Vår lille kille är nu 1,5 månad.

• Svar på tråden Amning och prematurbarn?
  • Pallas

För mig tog det fyra månader att fixa amningen. Han blev tuttförvirrad av nappflaskan, hade liten mun, för kort tungband och dålig teknik.

Känn dig inte stressad. De klarar sig gott utan amningen, även om all bröstmjölk han får såklart är bra.

• syrra

Det jag tror att du behöver göra är att öka mjölkproduktionen med hjälp av pumpning. Om det inte finns så mycket mjölk så är det jobbigare att amma. Försök att under några dagar pumpa efter varje amning. Då tror brösten att han äter mer än han gör och då producerar de mer mjölk. Han är knappt fullgången än så det kommer med tiden men det som är viktigt är att alltid amma först och sedan ge flaska.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • mammasgullar

Min pojke föddes i v 25+1. Han är idag 10 veckor gammal, för mig gick pumpningen jätte bra men efter nån veckas pumpande så kom det ingen mjölk längre, sen två veckor ungefär har han ätit ur flaska. Jag har gett upp hoppet om att amma då pumpningen bara ger mig dåligt samvete över att det inte går.
    Fördelarna med att äta ersättning är att då kan pappa också mata :)

Hoppas det går bra för er.

• Stora Havet

Tack för era inlägg ang amning. Jag skall nog testa ett tag till och försöka trappa upp mjölkproduktionen genom att pumpa mer. Blir det ingen skillnad så får jag acceptera att "mys-amma" + att ge tillägg. Skönt att höra hur det varit/är för er med prematurbarn - att det kan vara så olika.

• I have a kid

Stora Havet jag känner igen mig dig.
    har en dotter som föddes v 29+4 då vi bodde på neo så fick hon sond + att hon drack runt 20-30 ml från bröstet hon var då ca 34-35v . nu blev vi utskrivna idag, hon är 38+2 å jag vill åxå amma men var tvungen att ge henne flaska för att få börja fara på nattpermisar så nu sitter jag här hemma med nan 1 å jag vill så gärna amma hon duger ju ett tag innan mat men hur vet man vad hon får i sig.... vi kanske kan stötta varandra å ge råd å tips =) kram /Hanna

• Pormoicheia

Sonen föddes i v.33 (32+5) och var JÄTTEDÅLIG första veckan p.g.a. lungornas omognad.

Andra veckan på neontal fick han medicinering och fortsatt matning med sond medan jag pumpade som en galning var 3-4:de timme.

När infektionen väl släppt en bit in på andra veckan så ville vi lite smått prova att amma bara för att se om han fick tag eller ej o.s.v.
    De sa alla samtliga att det var onödigt för han var alldeles för liten och svag för att klara av att varken ta tag eller suga.

Men vi tilläts efter mycket om och men att lägga honom vid bröstet i samband med sondmatning och han fick i sig.
    Inte mycket till en början men tillräckligt för att sköterskorna skulle se att det var värt att fortsätta.

Han dubblerade intaget för varje dag som gick och efter bara 3 dagar ammades han till största delen. Man sondmatade honom dock emot slutet för att se till att han fick i sig tillräckligt.

Ytterligare 2 dagar senare fick vi fri amning och efter totalt 3 veckor på Neo fick vi åka hem trots att han egentligen var för liten. (han vägde då ungefär 2,5 kg och var ca 46 cm lång)

Efter 2½ månad var vi tvugna att börja ge ersättning så den mjölk jag hade inte räckte till och idag är han en helt vanlig (snart) 2-åring.

• Bubblan78

Vår dotter föddes i vecka 34 och kunde inte helamma förrens efter någon månad. Och då togs hennes sond bort. Jag ökade min produktion genom pumpning och med tiden gick det bara bättre och bättre Så lycka till!

• Staxson

Min dotter är född i v.32+5 och lärde sig amma ganska exakt en månad efter hon föddes. Jag pumpade under hela tiden var tredje timme 24 timmar om dygnet och fixade det. Har helammat henne sen dess och hon är idag nästan 6mån okorr. Orkar du pumpa så håller det igång mjölkproduktionen som regel. Lägger du även till barnet vid bröstet då och då så stimuleras ju produktionen ännu mer. Och som du skrev så orkar ju barnet kämpa mer när det blir större och har mer kraft. Vi sondmatade enbart innan och har aldrig haft flaska. En del anser att flaska kan förvirra då det är olika sugtekniker, men jag kan inte uttrycka mig nått mer om det då jag inte vet om det är så eller ej.

• Puttes matte

Mina tjejer föddes i v 32+4. I början hade vi mycket strul med ammningen, speciellt med den ena tjejen, som aldrig verkade få till det (De sondades så klart i början)! Men efter några veckor och flitigt användande av amningsnapp, så blev det bättre. Dock har aldrig min mjölk räckt till två, så jag har först ammat, sen gett flaska, har funkat finfint. Nu är tjejerna fem månader (okorr) och jag börjar trappa ner ammningen och börjar med smakportioner.

• Umetjejen79

Jag fick en son i v 30. Vi försökte amma från v 36-37 men han orkade inte riktigt. Fick i sig för lite och sov i två dygn. Kompletterade med sond, och i v. 38+4 började vi med nappflaska (med bröstmjölk) för att få flytta hem. Efter en dryg månad med flaskan klarade han sig utan den. Jag hade ammat före han fick flaskan och pumpade efter amning 6-7 ggr/dygn. Jag drack även amningste från hälsokost, det fungerade bra för mig. 20 påsar kostar 94;- och jag gjorde en sån kur.

Catrin

• Full av förhoppning

min son föddes 29+5 och jag började pumpa var tredje timme när han var 1 dygn gammal. Sen fortsatte jag med det ett tag och sen gick jag ner till att pumpa var fjärde till femte timme då min produktion ökade så drastiskt....

När lillkillen var ca 31 veckor började vi lägga honom till bröstet där han slickade lite och sög lite (fast fel) och sen gjorde vi det vid ca två tillfällen per dag... men han fick inte i sig nåt direkt. När han var ca 34-35 veckor hjälpte en sköterska mig att lägga till honom på ett bra sätt och såg till att han tog rätt och då hände det grejer... han sög i sig 10 ml som hon kunde dra upp med sondsprutan för att bevisa för mig. Sedan den dagen började jag amningsväga honom och han fick i sig mellan 10-20 ml de första dagarna vid en måltid... och sen mer och mer och fler tillfällen per dag.

Jag flyttade in i samvårdsrum när han var exakt 36 fulla veckor och då väckte de mig för amning mitt i natten om han var vaken, annars sondade de honom med min mjölk...
    han åt vissa mål helt och hållet och vissa åt han 50ml när han skulle ha 70 etc... så vi började med fri amning sista dagarna.

Två dagar efter vi kommit hem då han var 38+3 så drog han sonden och jag började helamma fritt och det funkade bra.... jag helammar fortfarande och han är nu 10 veckor korrigerat.

Elias är här
  • Nana 24

Min son föddes 36+5 (genom igångsättning) var liten och pluttig och vägde bara 2005g.
    Amningen funkade aldrig för oss, vi hade sond först, han var för trött att amma, vi kämpade och kämpade. När vi tog bort sonden kombinerade jag amning och flaska/ersättning/utpumpat. Men helamma det gick aldrig med honom. Men gud som jag pumpade jag ville verkligen få det att fungera. Det var BVC som sa att en kombination var bäst (och det insåg jag själv med).
    Jag höll på med kombination med amning till han var 4 eller 5 månader sen gav jag bara flaska.

Svar på tråden Amning och prematurbarn?