• Ilena

ändra kost och bli gravid

Om jag var i er situation skulle jag ändra kosten och äta mycker mer fett och protein och minska på socker och kolhydrater och se vad som händer!

läs mer på www.kostdoktorn.se
    Sök på forumen. Det handlar om lchf-diet.

Önskar er alla lycka till!!!!!!

• Svar på tråden ändra kost och bli gravid
  • Pimpinellan

Om lösningen vore så enkel skulle fertilitetsläkarna rekommendera ändrad kost! Och dessutom-om det funkade så skulle då åtminstone jag haft barn för länge sen som inte äter socker alls och dessutom bara långsamma kolhydrater. Hur menar du att sån kost skulle hjälpa mot dåliga spermier eller igentäppta äggledare!?

• Ilena

Jag har aldrig påstått att det hjälper mot dåliga spermier el igentäppta äggledare. Jag la in tråden på oförklarlig barnlöshet, dvs när man utan fysiska orsaker inte blir gravid.

Det där med att fertilitetsläkarna skulle rekommendera ändrar kost - nix så fungerar det ju inte. Läkare rekommenderar ju inte ens ändrad kost till cancersjuka, diabetiker osv...som kanske skulle kunna må mycket bättre genom att äta annorlunda.

Mitt råd är som som sagt ett råd och om man inte är intresserad av lchf-kost så behöver man inte testa det.

Skulle själv testet det om jag var i den situationen - som jag själv faktiskt varit.

• Mumle

Ilena, hur har du fått informationen att lågkolhydrat kost gör en mer fertil? Jag har hört att en annan liknande diet, Atkins, gör en steril.... Har du själv erfarenhet av detta? Oförklarlig barnlöshet beror ofta på dåliga ägg hos kvinnan, något som endast kan upptäckas vid IVF, berättade min läkare för mig.

• Solvår H
    Pimpinellan skrev 2008-08-15 17:32:24 följande:
    Om lösningen vore så enkel skulle fertilitetsläkarna rekommendera ändrad kost! Och dessutom-om det funkade så skulle då åtminstone jag haft barn för länge sen som inte äter socker alls och dessutom bara långsamma kolhydrater. Hur menar du att sån kost skulle hjälpa mot dåliga spermier eller igentäppta äggledare!?
    Ja, sådant här är bara en massa skitsnack som skuldbelägger de som redan har det jobbigt.
  • StoraD

jamen det var nog inte alls TS avsikt!! hon snubblade på ngt som hon själv trodde på och ville förmedla det till oss som har svårt att få barn! sen så är jag inte heller, efter 2 år, jätteglad för alla tips jag får från alla håll och kanter, men folk menar ju väl...

Solvår H skrev 2008-08-31 12:28:58 följande:

Ja, sådant här är bara en massa skitsnack som skuldbelägger de som redan har det jobbigt.
  • JungfruMaria

Han som kommit på denna kost säger själv - "De flesta har varit gravt överviktiga och många har varit rejält sjuka" och det våra ivf läkare faktiskt rekommenderar så är det ju att gravt överviktiga ska gå ner i vikt för att öka chanserna att bli gravid. Det är nåt de vet så jag skulle tro att det som hänt är att överviktiga har ändrat till denna kost och samtidigt blivit, som en bonuseffekt, gravida. Men det betyder inte att en normalviktig, som jag, skulle bli det. Det säger han inget om.

Jag kan bara instämma i den STORA tröttheten inför att ständigt få "goda välmenande råd" från såna som inte är utbildade i ämnet. SUCK om jag skulle göra allt det som folk sagt åt mig....

• Bispan

Ilena: Du har fel när du helt säkert konstaterar att det INTE finns fysiska orsaker för de som är oförklarligt barnlösa. För dessa finns säkerligen i väldigt många fall fysiska orsaker. Det är bara det att läkarna ännu inte har hittat dessa orsaker.

• Nibbler

dethär tror jag starkt på.jag har förklarat ungefär likadan grej i en annan tråd....

• Ronjan709

Jag vill bara berätta att jag försökte bli med barn i ett år utan resultat. Sen så slutade jag försöka så mkt och blev gravid kanske pga jag slappnade av men en annan sak som jag inte kan utesluta är det faktum att jag hade lagt om kosten. Hade slutat med vitt bröd, jäst o socker. Så ni som inte har konstaterat vilken anledning som gör det svårt att bli gravid skulle jag i alla fall rekomendera prova detta. Självklart förstår jag att om det fungerar så är det ju bara om man kan bli gravid. Det kunde jag tydligen men efter ett år tycker man ju i alla fall att det går lite trögt när man inte lyckas. Kanske var det att utesluta socker som gjorde att det lyckades tillslut för mig?

• Vante

Men ååå! Ständigt denna press, gör si, gör så. Slappna av, drick inte alkohol, drick inte kaffe, ät inte socker - hur f-n ska man kunna slappna av då när ens normala livsstil helt ska bytas ut mot görsåhärsåblirdujättefertil-livsstil! Nä FY vad less jag blir! Men jag får väl helt enkelt skylla mig själv att jag inte blir gravid eftersom jag fortsätter försöka leva så normalt som möjligt och dricker kaffe och alkohol, äter vitt bröd och pasta när jag känner för det och äter fikabröd och choklad på helgerna.

Svar på tråden ändra kost och bli gravid